سه اتحادیه اصلی کارکنان راهآهن بلژیک برای سهشنبه 31 مه یک اعتصاب رسمی به SNCB، Infrabel و HR-Rail ارسال کردهاند.
از آنجایی که شرکتهای راهآهن بلژیک برای افزایش پیشنهادات آتی برنامهریزی میکنند، اتحادیهها ضمانتهای شغلی میخواهند تا اطمینان حاصل کنند که کارمندان با افزایش حجم کار مواجه نمیشوند. آنها ادعا می کنند که برای دستیابی به اهدافی که SNCB تا سال 2032 وعده داده است، حداقل 4000 استخدام جدید لازم است.
انتظار میرود اعتصاب در پایان ماه به مدت 24 ساعت کامل، از ساعت 21:00 روز دوشنبه 30 مه آغاز و در ساعت 21:00 روز سهشنبه 31 می، به پایان برسد.
تعداد زیادی از اتحادیه های فرانسوی و هلندی زبان در بلژیک به اتفاق آرا با شرکت در اعتصاب موافقت کردند. آنها قصد دارند از یک روز اقدام برای دفاع از خدمات عمومی در بلژیک حمایت کنند و بر نگرانی های فزاینده کارگران راه آهن تأکید کنند.
وزیر حمل و نقل فدرال این کشور اخیراً از “چشم انداز 2040” برای راه آهن بلژیک با اهدافی که شامل افزایش خدمات ریلی تا 10٪ و تعداد مسافران تا 30٪ تا سال 2032 است، رونمایی کرد.
پیر لژون، رئیس اتحادیه CGSP-Cheminots، به Le Soir گفت: “ما آشکارا از این اهداف حمایت می کنیم، اما در پشت این اهداف، هیچ چیز مشخصی در مورد امکانات انسانی و مالی برای دستیابی به آنها وجود ندارد.”
«اگر میخواهیم همه چیز کامل شود، باید یک قرارداد اجتماعی نیز اضافه کنیم که مشخص کند چگونه به این اهداف میرسیم، با چه ابزار انسانی، چه پوشش استخدامی، چه منابع انسانی… زیرا نقطه مشترک برنامهها و چشم انداز قبلاً اتخاذ شده این است که یک خط واحد در مورد پرسنل وجود ندارد. این غایب بزرگ این بحث است.»
اتحادیه ها می گویند شبکه راه آهن از کمبود کارکنان رنج می برد
به عنوان بخشی از اعتصاب، کارگران راه آهن همچنین قصد دارند کمبود نیروی موجود در شبکه را محکوم کنند.
در 1 می، 28135 کارمند در شرکتهای راهآهن اصلی وجود داشت: 17981 نفر در SNCB، 9556 نفر در Infrabel و 598 نفر در شرکت فرعی HR-Rail، که مسئول استخدام است.
Lejeune گفت: «اینفرابل 9424 شغل را در پایان آوریل اعلام کرد، اما مدیرعامل گفت که آنها به 10200 کارمند نیاز دارند تا بتوانند ظرفیت شبکه فعلی را حفظ کنند.
SNCB در حال حاضر 1130 شغل را فقط برای نیازهای عملیاتی خود استخدام می کند. این 2000 شغل ضروری است که باید تا سال 2022 پیدا شود. تا امروز 502 نفر استخدام شده اند، اما 578 نفر نیز ترک شده اند. بنابراین ما هنوز در تراز منفی هستیم.»
رئیس اتحادیه کارگران راهآهن سوسیالیست نگرانیها در مورد کمبود کارکنان را تکرار کرد و اشاره کرد که کمبودهای فعلی منجر به لغو قطار با ارائه خدمات فعلی شده است.
ژرژ گیلکینت، وزیر فدرال تحرک، اذعان کرد که اخطار اعتصاب ثبت شده است و آن را «غافلگیرکننده» خواند.
گیلکینت گفت: «در طول ماههای طولانی همهگیری، مانند سایر کارگران، آنها در شرایط سخت در کشتی بودهاند و من دوباره از آنها تشکر میکنم.
“من انتظار آنها را برای حفظ وضعیت و منابع جدید برای تحقق بخشیدن به جاه طلبی های ریلی که در چشم انداز 2040 برای راه آهن تعیین شده است، درک می کنم. ما در این هدف شریک هستیم. قرارداد خدمات عمومی آتی SNCB باید پاسخهایی را که در مورد آینده راهآهن و اشتغال ریلی انتظار دارند به آنها ارائه دهد.»
عکس: © ویرجینی لفور/بلگا