با توجه به روز ملی اقدام اعلام شده توسط اتحادیه های کارگری نمایندگی خدمات عمومی، تردد قطارها از دوشنبه 30 اردیبهشت ساعت 22:00 به شدت مختل می شود. SNCB در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد تا سه شنبه 31 می. به منظور محدود کردن ناراحتی مسافران تا حد امکان، یک سرویس قطار جایگزین ایجاد شده است که توسط کارکنانی که به اعتصاب نپیوندند اداره می شود. مسافران می توانند از صبح دوشنبه از طریق برنامه ریز سفر آنلاین SNCB، از طریق برنامه یا وب سایت آن، از برنامه این سرویس مطلع شوند.
سرویس قطار جایگزین به این معنی است که از دوشنبه ساعت 10 شب تا سه شنبه 31 اردیبهشت، یک چهارم قطارها تردد خواهند کرد. از قطارهای آی سی که قطارهایی هستند که بین شهرهای بزرگ تردد می کنند، از هر سه قطار یک قطار راه اندازی می شود. علاوه بر این، از هر پنج قطار حومهای یک و قطار L نیز حرکت خواهند کرد.
بیشتر قطارهای P حرکت نمی کنند. اینها قطارهایی هستند که فقط در ساعات شلوغی صبح و عصر حرکت می کنند.
در استان های لیژ، لوکزامبورگ و نامور هیچ قطاری تردد نخواهد کرد. این به این دلیل است که کارکنان کافی در جعبه سیگنال infrabel در این منطقه وجود ندارد. این همچنین به این معنی است که قطارهای آی سی که از این استان ها عبور می کنند محدود خواهند شد. برای مثال قطار IC Ostend-Eupen فقط بین Ostend و Leuven حرکت می کند. همچنین در تعدادی از ایستگاههای دیگر در کشور، قطارها توقف کمی خواهند داشت. بنابراین SNCB به همه مسافران درگیر توصیه می کند در صورت امکان از خانه کار کنند یا به دنبال جایگزینی باشند.
SNCB بیان می کند که در سایر نقاط کشور، جعبه های سیگنال به طور عادی کار می کنند و ترافیک ایمن را تضمین می کنند، و به خدمات قطار جایگزین اجازه می دهند.
از صبح چهارشنبه 1 خرداد ماه تردد قطارها به حالت عادی باز می گردد.
SNCB به مسافران خود توصیه می کند که سفر قطار خود را از قبل آماده کنند. این را می توان از طریق برنامه ریز سفر در وب سایت یا برنامه SNCB انجام داد، که خدمات قطار جایگزین را از صبح دوشنبه نشان می دهد. در طول اعتصاب، صفحه نمایش ایستگاه ها فقط قطارهایی را نشان می دهد که حرکت می کنند.
خدمات قطار جایگزین نیز از طریق کانالهای اطلاعاتی مختلف SNCB مانند کانالهای رسانههای اجتماعی (تویتر و فیسبوک)، وبسایت SNCB و نمایشگرها و اطلاعیههای موجود در ایستگاهها ارتباط برقرار میکند. SNCN می گوید تمام تلاش خود را می کند تا بهترین اطلاعات دقیق و در زمان واقعی به مسافران ارائه شود.