اعتصاب کارکنان پس از اعلام برنامه Delhaize برای تبدیل همه فروشگاه ها به حق رای دادن

بیش از 100 فروشگاه Delhaize پس از اعلامیه ای مبنی بر اینکه فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی قصد دارند به مدل های فرانچایز تغییر کنند، دست به اعتصاب زده اند.

128 مغازه در بلژیک وجود دارد که تحت تأثیر این تغییر قرار گرفته اند و اعتصابات خودجوش در بیش از 100 مورد از آنها – از جمله در شهرهای بزرگ مانند بروکسل، آنتورپ و گنت – بی سابقه است.

مغازه های Delhaize حدود 9000 نفر را استخدام می کند و گروه سوپرمارکت نیز دارای 636 فروشگاه مستقل وابسته مانند AD Delhaize، Proxy Delhaize و Shop & Go است.

ویلسون ولنز، دبیر اتحادیه ACLVB گفت: «در بروکسل، تقریباً همه مغازه‌ها در اعتصاب هستند. 22 شعبه در بروکسل وجود دارد و اعتصاب به این معنی است که مشتریان نمی توانند از آنجا خرید کنند.

ولنز تصمیم برای تغییر به یک مدل حق رای دادن را “تکان دهنده” خواند و گفت که این خبر به شدت به کارمندان ضربه زد: “حدود 128 فروشگاه در حال واگذاری به فرنچایز هستند. این بسیار بدتر از حد انتظار است.»

کارمندان Delhaize به پیمانکاران مستقل منتقل خواهند شد، با وعده هایی مبنی بر اینکه دستمزد و شرایط کار تغییر نخواهد کرد – حداقل در ابتدا.

چندین اتحادیه از اعتصابات گسترده از جمله ACV Puls حمایت کردند.

جان دی وگه، دبیر اتحادیه BBTK، افزود: «این یک بمب است. «حمله به کارکنان. یک ننگ.»

مدیریت Delhaize گفته است جدا از اینکه کارگران مغازه تحت تأثیر این حرکت قرار می گیرند، اخراج در دفتر مرکزی نیز رخ خواهد داد.

این شرکت در بیانیه ای گفت: “در دفتر مرکزی، انتقال تدریجی از سوپرمارکت های خود به فروشگاه های وابسته منجر به کاهش تدریجی تعداد موقعیت ها خواهد شد.” “تعداد خروج ها به حداقل خواهد رسید.”

Delhaize بیش از 750 فروشگاه در بلژیک دارد که 636 مورد از آنها قبلاً توسط مالکان مستقل (فروشگاه های AD، Proxy و Shop & Go) اداره می شوند.

دلهایز گفت که این فروشگاه‌ها در سال‌های اخیر شاهد افزایش پیوسته سهم بازار خود بوده‌اند که دلیل اصلی آن برای تغییر سایرین به مدل فرنچایز است.

دلهایز گفت که مدل حق رای دادن به آن فروشگاه‌ها اجازه می‌دهد تا «ریشه‌های محلی قوی و انعطاف‌پذیری در فعالیت‌های خود» ایجاد کنند، در حالی که فروشگاه‌های متعلق به شرکت شاهد کاهش سودآوری و سهم بازار خود در مدت مشابه، «علی‌رغم ابتکارات و سرمایه‌گذاری‌های فراوان» بودند.

Xavier Piesvaux، مدیر اجرایی Delhaize، خلاصه می‌کند: «برای سرمایه‌گذاری بیشتر در آینده Delhaize، باید مدل خود را تطبیق دهیم.

“من کاملا درک می کنم که این اعلامیه ممکن است باعث ایجاد احساسات شود، اما من متقاعد شده ام که این برنامه رشد تنها گزینه برای تضمین آینده ای پایدار برای شرکت، مغازه ها، شرکا و همکاران ما است.”

برخی گمانه زنی می کنند که این حرکت نشان دهنده تغییر بیشتر در بخش سوپرمارکت است. تنها چند هفته پیش، سوپرمارکت‌های Carrefour Market متعلق به مستداغ، برند Intermarché را تحت یک مدل فرانشیز انتخاب کردند.

اما بخش سوپرمارکت‌ها یکی از تنها بخش‌هایی بود که در طول همه‌گیری پابرجا ماند و همین امر باعث می‌شود بازیگران اصلی تغییر مدل‌های خود را علی‌رغم رشد مداوم کلی، عجیب به نظر برسانند.

اما پیر الکساندر بیلیه، مدیرعامل شرکت مشاوره خرده‌فروشی Gondola، به RTBF گفت که این بخش حتی قبل از همه‌گیری با مشکل مواجه بود و بحران سلامت تنها مسائل عمیق‌تری مانند اشتغال گران و افزایش قیمت انرژی و مواد خام را پنهان کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *