تحقیقات رسمی شکست ناتمام ایستگاه راه آهن مونس را بررسی می کند

قرار بود ایستگاه راه‌آهن مونس تا سال 2015 ساخته شود، زمانی که این شهر به عنوان شهر فرهنگی اروپا شناخته می‌شد، اما از آنجایی که این پروژه 22 سال پس از شروع آن بیش از حد بودجه و ناتمام باقی می‌ماند، یک تحقیق رسمی پارلمانی در نظر دارد بررسی کند که چه چیزی اشتباه رخ داده است.

گزارش نهایی هنوز در دست است، اما وزیر حمل و نقل فدرال بلژیک ژرژ گیلکینت (Ecolo) قبلاً به Le Soir اعتراف کرده است که “پروژه به روش بهینه مدیریت نشده است”.

پروژه اصلی با هدف ایجاد پلی بین دو قسمت شهر مونس در والونیا انجام شد و در حال حاضر هشت سال از برنامه عقب افتاده است.

با توجه به سرمایه گذاری هنگفت و عدم پیشرفت بیش از دو دهه، این چیزی شبیه یک فیل سفید بوده است. هزینه ها از 37 میلیون یورو اولیه به تقریبا 10 برابر آن – 324 میلیون یورو افزایش یافته است.

در ژوئن 2021، اتاق از دیوان محاسبات خواست تا گزارشی در مورد عناصر زیر تهیه کند: مدیریت پروژه، مهلت‌های زمانی، بودجه و قراردادهای عمومی.

دادگاه بارها شکایت کرد که حسابرسی خود به دلیل تحویل دیرهنگام اطلاعات و مستندات ضعیف از تاریخچه پروژه، از جمله تصمیمات کلیدی و بودجه، با مشکلاتی مواجه شده است.

اما گیلکینت تأکید کرد که «پرتو افکنی بر این موضوع نمادین و رعایت قوانین مربوط به قراردادهای عمومی» یک گام اساسی است، نه تنها برای کشف اشتباهی که در ایستگاه مونس رخ داد، بلکه برای اطمینان از تکرار نشدن آن.

برخی از گام‌های مورد نظر برای رسیدن به این هدف شامل ارائه یک چارچوب روشن برای شرکت‌های راه‌آهن، به‌ویژه از نظر زیرساخت‌ها است.

گیلکینت گفت: “پروژه های ایستگاه های جدید باید نمونه باشند.”

در آینده اولویت با استانداردسازی زیرساخت های پذیرش و تسریع در توسعه امکانات برای ارتقای دسترسی با بهترین نسبت قیمت به کیفیت خواهد بود.

گروه Ecolo-Groen که به شدت برای این گزارش تلاش کرد، گفت که اطلاعات فاش شده تا کنون “بیش از حد و مدیریت فاجعه بار پروژه ای را که به وضوح بسیاری از قوانین را زیر پا گذاشته است، برجسته می کند.”

در بیانیه‌ای تند این گروه آمده است: «انتخاب‌های بودجه‌ای که برای حمایت از پروژه Mons انجام شده است، گزینه‌های سرمایه‌گذاری اساسی را از نظر حفظ کیفیت شبکه، کیفیت دریافت و دسترسی در طول سال 2010 جریمه کرده است».

“به نظر می رسد سوء مدیریت کاملاً ناشایست است.”

در این میان، تلاش هایی برای نجات این پروژه فاجعه بار انجام می شود.

مذاکرات در مورد قراردادهای مدیریتی جدید برای SNCB و Infrabel در حال انجام است و Ecolo-Groen خواستار اعطای ظرفیت‌های جدید به مقامات فدرال برای اطمینان از کنترل دقیق هزینه‌ها شده است.

حزب گرون همچنین در نظر دارد در جلسه استماع پارلمان از رئیس اجرایی SNCB پاسخ بخواهد.

نیکلاس پارنت، معاون فدرال گروئن گفت: «این ایستگاه باید تا تابستان 2023 تکمیل شود، زیرا اگر پروژه تا آن زمان تکمیل نشود، یارانه های اروپایی در خطر است.

از نظر سیاسی، چه کاری می توانیم بکنیم؟ ما قبلاً درخواست کرده ایم که سوفی دوتوردوآر، مدیر اجرایی SNCB، توسط کمیته تحرک شنیده شود. تا امروز هیچ پاسخ مشخصی دریافت نکرده ایم. SNCB باید توسط دیوان محاسبات با این حسابرسی مواجه شود.»

پروژه مونس برای اولین بار در سال 2000 توسط شهردار وقت الیو دی روپو (PS)، که می خواست پایتخت Hainaut را بازسازی و مدرن کند، اجرا شد.

مسابقه ای در سال 2006 برای ساختن یک پل عابر پیاده روی مسیرهایی که بخش قدیمی شهر را به سایت توسعه گراند پرز متصل می کرد و ایستگاه موجود را حفظ می کرد، برگزار شد.

اما بررسی دیوان محاسبات نشان می دهد که ممکن است از ابتدا در این مورد تقلب شده باشد.

در گزارش آن آمده است: «انتخاب برنده مسابقه با کاستی هایی از نظر شفافیت، برابری و مناقصه رقابتی همراه است».

تغییرات مختلف پروژه در طول زمان، هدف و مقیاس آن را به طور قابل توجهی تغییر داد. در برخی موارد باید مسابقات عمومی برگزار می شد اما نشد.

در این گزارش آمده است: «اصلاح قرارداد در جریان اجرا، که ماهیت اساسی دارد، اصولاً مستلزم سازماندهی رویه اعطای قرارداد جدید است».

شکی نیست که این پرونده حاوی سرنخ‌هایی است که ماهیت «قابل توجه» این توسعه را تأیید می‌کند، از پیش‌بینی‌های بودجه‌ای که اساساً به سمت بالا بازنگری شده و اصلاحیه‌های قرارداد کارمزد شروع می‌شود. [previously] نتیجه گیری.”

یافته هایی که تاکنون منتشر شده، نکوهش کننده است و شامل قراردادهای عمومی غیرقانونی علاوه بر رقابت های تقلبی و عدم شفافیت است.

کاترین فونک، رهبر گروه Les Engagés گفت: «واکنش به این گزارش نباید این تصور را ایجاد کند که خطاهای آشکار شده توسط دیوان محاسبات بدون مجازات باقی بماند.

«منافع دولت و شهروندان باید حفظ شود. من از وزیر حمل و نقل می خواهم که موضوع را به دادگاه بکشاند و طرح دعوی مدنی را ارائه دهد. با توجه به جدیت این گزارش، غیر از این نمی‌تواند باشد.»

SNCB هنوز به سؤالات مطبوعاتی پاسخ نداده و گفته است که هنوز گزارش نهایی را دریافت نکرده است و بنابراین هنوز نمی تواند اظهار نظر کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *