استعمارزدایی از فضای عمومی: مجسمه جنرال استورمز در ایکسل برچیده شد

آژانس بلگا خاطرنشان کرد که مجسمه سپهبد امیل استورمز، یکی از بلژیکی هایی که توسط پادشاه لئوپولد دوم برای استعمار کنگو در قرن نوزدهم مأموریت داده شده بود، صبح پنجشنبه در ایکسل برچیده شد. دو موزه برای میزبانی آن پیشنهاد داده اند. برداشتن مجسمه، کپی سنگ مرمر اثر اصلی ساخته شده در سال 1906 توسط مجسمه ساز مارنیکس داولوز، آرزوی شهردار ایکسل، کریستوس دولکریدیس، از زمان روی کار آمدن وی در سال 2018 بود. جنبش Black Live Matters، زمانی که این بنای تاریخی بارها توسط فعالان به نفع استعمار زدایی از فضای عمومی تخریب شده بود.

شهردار اکولو که بر تفاوت بین سپهبد و پادشاه لپولد دوم که همچنین در قلمرو کمونش مجسمه ساخته شده است، می گوید: “این اشتباه است که همه چیز را باز کنیم، اما اشتباه است که هیچ چیز را باز نکنیم.” . . او می گوید: «در اینجا، نیم تنه یک شخصیت گوگردی را که فقط به خاطر وحشی بودنش شناخته شده است، برمی داریم. او دیگر جای خود را روی پایه ای که روی آن گذاشته بودند، ندارد. نام خیابان ها و مجسمه های ما. که در فضاهای عمومی ما قرار می گیرد، داستان می گوید و بنابراین روایتی را ارائه می دهد.

آقای دولکریدیس افزود: «ما درخواستی را برای مجوز برنامه‌ریزی به منظور پس گرفتن آن از سال 2020 ارائه کرده بودیم. ما به رویه ها احترام گذاشتیم، منتظر یک گزارش کارشناسی در مورد گذشته استعماری بودیم که نتایج آن به طور خاص به جنرال استورمز اشاره کرد. امروز، در این روز نمادین شصت و دومین سالگرد استقلال کنگو، بلژیک آماده است. در سخنان اخیر پادشاه فیلیپ و نخست وزیر منعکس شد. این افتخار یک کشور است که به گذشته خود با شفافیت نگاه کند.

موزه‌های سلطنتی هنرهای زیبا و موزه ایکسل میزبانی مجسمه را پیشنهاد کردند تا آن را در بافت تاریخی آن قرار دهند. در انتظار تصمیم گیری، توسط شهرداری واریز خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *