مجسمه استعماری از منطقه اتحادیه اروپا بروکسل برداشته شد

مجسمه ای در منطقه اتحادیه اروپا در بروکسل که به افتخار یک رهبر نظامی “وحشی” بلژیکی در دوران استعمار کنگو به یادگار مانده بود توسط مقامات شهرداری برداشته شد.

نیم تنه مرمری سپهبد امیل استورمز در میدان میوس در نزدیکی منطقه آفریقایی ماتونگه، روز پنجشنبه به مناسبت شصت و دومین سالگرد استقلال کنگو از بلژیک، برچیده شد.

Émile Storms یکی از شخصیت‌های کلیدی بود که توسط لئوپولد دوم مأموریت یافت تا باربری را استعمار کند و دولت آزاد کنگو را در سال 1885 ایجاد کند.

این مجسمه بارها توسط فعالانی که برای استعمار زدایی از بناهای تاریخی و دیگر مکان‌های عمومی مانند نام خیابان‌ها فعالیت می‌کردند، تخریب شده بود.

از زمان انتخاب خود در سال 2018، کریستوس دولکریدیس، شهردار ایکسل، قصد داشت این بنای تاریخی را حذف کند. او در آن زمان در مصاحبه ای گفت: «فضای عمومی برای همه است. “مکان آن در یک موزه است، که این امکان را فراهم می کند تا آنچه را که رخ داده است، بهتر زمینه سازی کنیم.”

پس از قتل جورج فلوید در ایالات متحده و ظهور مجدد جنبش Black Lives Matter، کمپین حذف بناهای تاریخی استعماری تشدید شده است.

از آنجایی که میدان یک سایت طبقه بندی شده است، ایکسل باید منتظر نظر مساعد کمیسیون سلطنتی بناها و محوطه ها قبل از انجام آن بود.

دولکریدیس پس از برچیدن گفت: “حذف همه چیز اشتباه است، اما اشتباه است که همه چیز را در جای خود رها کنیم.”

“در اینجا ما در حال برداشتن نیم تنه شخصیت ناخوشایندی هستیم که به وحشی بودن معروف است و سر مردم را جدا می کند. ما مسئول داستانی هستیم که می خواهیم ترویج کنیم و به نسل های آینده ارائه دهیم.”

آلیو بالده، از گروه Mémoire Coloniale، تصمیم به تخریب مجسمه را ستایش کرد: “این ثابت می کند که مقامات گوش می دهند. اما این پایان یک نبرد کوچک است. جنگ برای استعمار زدایی از مکان های عمومی ادامه خواهد داشت.”

این مجسمه توسط شهرداری ایکسل در انبار قرار خواهد گرفت. موزه های سلطنتی هنرهای زیبا و موزه ایکسل هر دو پیشنهاد داده اند که مجسمه را به نمایش بگذارند و بافت تاریخی آن را توضیح دهند، اما هنوز تصمیمی از سوی مقامات شهرداری گرفته نشده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *