مطالعه نشان می دهد بلژیک یکی از کشورهای اروپایی است که بیشترین مالیات را دریافت می کند

بر اساس آخرین مطالعه OECD، بلژیک همچنان یکی از کشورهایی است که بیشترین مالیات را در اروپا دریافت می کند و شهروندان مجرد بدون فرزند بالاترین قبوض مالیاتی را پرداخت می کنند.

کارگران مجرد بدون فرزند در بلژیک، که دستمزد متوسط ​​(3486 یورو ناخالص) دریافت می‌کنند، تقریباً 52.3 درصد از درآمد آنها برای مالیات کسر می‌شود.

RTBF گزارش می دهد که این یک حقوق خالص 1674 یورو پس از کسر مالیات باقی می گذارد، اگرچه محاسبه می تواند بسته به عواملی مانند نمایه سازی و سایر مزایا متفاوت باشد.

نرخ مالیات در سایر کشورهای اروپایی مورد بررسی OECD با میانگین نرخ 41.3 درصد در مقایسه با بلژیک 52.3 درصد به طور قابل توجهی کمتر بود.

با این حال، محققان خاطرنشان می کنند که میانگین حقوق ها از یک کشور اروپایی به کشور دیگر متفاوت است.

افراد مجرد در بلژیک بدون فرزند که حقوق بیشتری دریافت می کنند (167٪ از میانگین) می بینند که 59٪ از حقوق آنها به مالیات اختصاص می یابد، نرخی که برای کسانی که 67٪ از میانگین حقوق دریافت می کنند به 46٪ کاهش می یابد.

زوج های دارای فرزند در مزیت هستند

اما در حالی که زوج‌های دارای فرزند با نرخ پایین‌تری مالیات می‌گیرند، این نرخ همچنان بالاتر از میانگین اروپایی (برای کشورهای OECD) با 45.2 درصد است.

برای زوج‌هایی که یک درآمد متوسط ​​و دو فرزند دارند، این میزان 37.2 درصد است که نسبت به پنج کشور دیگر در این دسته بهتر است.

والدین مجرد دو فرزند، حتی زمانی که فقط دو سوم حقوق متوسط ​​را دریافت می کنند، همچنان 29.35٪ مالیات دارند که دومین نرخ بالاتر برای این دسته پس از سوئد (32.4٪) است.

ادواردو تراورسا، استاد حقوق دانشگاه UCLouvain، گفت: «پیشرفت مالیات به سرعت افزایش می‌یابد، حتی برای افرادی که درآمد پایینی دارند.

“وقتی از یک برنامه خاص یا کسورات ویژه بهره نمی برید، مالیات سنگینی به شما تعلق می گیرد.” داشتن افراد تحت تکفل، چه فرزندان و چه والدین مسن، می تواند بار مالیاتی را کاهش دهد.

مالیات بر دستمزد به طور کلی کاهش یافته است

داده های OECD همچنین نشان داد که مالیات بر دستمزد کلی در 20 سال گذشته کاهش یافته است.

«مالیات بر نیروی کار در دهه 1960 زمانی که اشتغال کامل وجود داشت معرفی شد: دستمزدها بالا و بالاتر می رفت، بنابراین دولت مالیات بیشتری می گرفت. تراورسا توضیح داد که مردم متوجه نشدند که مالیات چقدر در حال افزایش است.

«امروزه دستمزدها راکد است و با وجود شاخص‌سازی، نرخ مالیات بر دستمزدها بسیار بالاست. به همین دلیل است که برخی از دولت‌ها در سال‌های اخیر تصمیم سیاسی برای کاهش مالیات بر دستمزد گرفته‌اند. این خبر خوبی است که مالیات بر دستمزد در اروپا در حال کاهش است زیرا دستمزدها نسبت به سایر اشکال درآمد کمتر افزایش می‌یابد.

اما با کاهش دستمزدها، دستمزد ناخالص به اندازه گذشته افزایش نمی یابد. حقوق یک کارگر از دهه 1980 راکد بوده است، در حالی که تولید ناخالص داخلی و تورم هر دو افزایش یافته و منجر به کاهش قدرت خرید شده است.

در این گزارش آمده است: «امروزه، افراد مسن کسانی هستند که بر خلاف جوانان کمترین شانس را برای فقر دارند، اما این جوانان هستند که اغلب مالیات بر درآمد بیشتری می پردازند.

گزینه‌های متعددی برای اصلاح تعادل روی میز است، مانند افزایش مالیات بر مصرف، مالیات بر ثروت یا مالیات شرکت‌ها. اما همه اینها به انتخاب های سیاسی بستگی دارد که ممکن است در آینده انجام شود یا نشود.»

عکس: © Belga/جوناس همرز © ImageGlobe

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *