نمایشگاه عکس به یاد فرار قهرمانانه زمان جنگ از قطار آشویتس است

هشتادمین سالگرد نجات بی نظیر یهودیان تبعید شده در سال 1943 توسط عکاس Jo Struyven در نمایشگاه 236 – Land(es)capes from the 20th carvoy در موزه یهودیان بلژیک برگزار می شود.

مجموعه عکس‌های با فرمت بزرگ که تا ۱۴ اوت نمایش داده می‌شود، مناظر بدون تغییر مسیر راه‌آهن بین Boortmeerbeek و مرز آلمان را ثبت می‌کند، جایی که ۲۳۶ نفر به طرز خطرناکی از واگن‌های باری محافظت‌شده پریدند.

استرویون سایت 130 کیلومتری را جست‌وجو کرد تا مکان‌های دقیقی را که در آن‌ها فرار کرده‌اند را مشخص کند.

در دو اتاق تاریک، او تصاویری با نور پس‌زمینه از ریل‌های راه‌آهن، کناره‌ها، مسیرهای بلااستفاده، ساختمان‌های بدون تغییر و یک راه‌راه ارائه می‌دهد که دنیایی وهم‌آور را به تصویر می‌کشد که بین مرگ و زندگی قرار گرفته است.

استرویون که خانه دوران کودکی اش در سینت ترویدن حدود 50 متر از مسیر کاروان فاصله داشت، می گوید: «من می خواهم ظلم و ستم را نمایندگی کنم، همانطور که آن مردم باید زمانی که آنجا ایستاده اند احساس کرده باشند.

او فقط چند سال پیش در ملاقات با بازمانده سیمون گرونوفسکی از این حادثه مطلع شد. از آن زمان، هرگز از تصور ناراحتی اخراج‌شدگان دست برنداشتم.»

سه سفر میدانی بعدی به این مکان در طول همه‌گیری منجر به این مجموعه تاریک اما مسحورکننده از آثار شد.

لوک تویمانز

نمایشگاه کوچک اما پر احساس در فضای پروژه موزه شامل 18 عکس سیاه و سفید و یک عکس رنگی است. همچنین از دو نقاشی از هنرمند بلژیکی تحسین شده لوک تویمانز که به طور گسترده رابطه ما با تاریخ را در آثارش بررسی می کند، بهره می برد. پانل های معرفی و یک نقشه مصور (کامل با کد QR برای کاتالوگ) زمینه را برای تصاویر فراهم می کند و مسیر قطار در بلژیک را نشان می دهد.

در آستانه هشتادمین سالگرد نجات، این ادای احترام، یادبودی معاصر از یک قسمت تا حد زیادی فراموش شده در تاریخ جنگ جهانی دوم بلژیک است. علاوه بر شهادت به سازمان‌های مقاومت قهرمان و تبعیدشدگان یهودی، این سؤال را مطرح می‌کند که هنرهای تجسمی چگونه می‌توانند به درستی به هولوکاست بپردازند.

داستان کاروان بیستم

در 19 آوریل 1943 بود که بیستمین کاروان از Kazerne Dossin – که اکنون یک موزه یادبود است – برای سفر شبانه خود به آشویتس ترک کردند. قطار مملو از جمعیت و نگهبانی، 1631 مرد، زن و کودک یهودی را در واگن های محصور حمل می کرد.

بین Boortmeerbeek و Haacht، سه جوان اعضای مقاومت بلژیک با یک تپانچه، کاغذ قرمز و یک فانوس به قطار حمله کردند. آنها یک چراغ قرمز نشان دادند که نشان دهنده خطر پیش رو بود و راننده قطار را مجبور به ترمز شدید کردند. یکی از آنها، روبرت مایسترو، موفق شد درب واگن را باز کند و به 17 نفر کمک کند تا فرار کنند. سربازان آلمانی نگهبان قطار به سمت آنها شلیک کردند.

جو استرویون

قطار دوباره راه افتاد اما گاهی سرعتش کم می شد. در دو واگن، اعضای مقاومت یهودی آماده فرار بودند. برخی از اخراج شدگان به ابزارهایی مجهز بودند تا به آنها کمک کند تا از کالسکه خارج شوند.

هر زمان که قطار از سرعتش کم می‌شد و فاصله تا زمین خیلی زیاد نبود، دیگر اخراج‌شدگان خطر پرش را داشتند. از 236 نفری که شجاعانه برای آزادی تلاش کردند، 26 نفر مردند، 89 نفر دوباره دستگیر شدند و 118 نفر باقی مانده موفق به فرار شدند.

چگونه سایمون گرونوفسکی زنده ماند

در میان فراریان، سیمون گرونوفسکی 11 ساله نیز وجود داشت. این مادرش بود که به او کمک کرد تا از در واگن پایین بیاید تا بتواند پایین بپرد. با وجود صدای شلیک گلوله، او به سمت درختان اطراف فرار کرد. پس از سرگردانی در میان جنگل ها و حومه شهر در طول شب، هنگام طلوع آفتاب، در خانه ای در روستایی را زد. عکس Struyven از این خانه هنوز پابرجا و نسبتاً سخت تنها تصویر رنگی اوست. نوری که انتخاب زیبایی شناختی او را تعیین می کند.

زنی که در را باز کرد او را نزد افسر پلیس محلی برد و او به او کمک کرد تا با قطار به بروکسل، جایی که پدرش زندگی می کرد، بازگردد. این زوج در طول جنگ توسط خانواده‌های محلی جداگانه گرفته و مخفی شدند. این برای همه نگران بود: بلژیکی هایی که نتوانستند یهودیان را به گشتاپو تحویل دهند جان خود را به خطر انداختند.

گرونوفسکی بعد از دانشگاه وکیل شد، خانواده داشت و در اوقات فراغت خود از نواختن جاز لذت می برد. پس از بیش از 50 سال صحبت نکردن در مورد فرار دراماتیک خود – مادر و خواهرش هر دو در آشویتس درگذشتند – سرانجام او متقاعد شد که کتابی بنویسد و شروع به صحبت در مورد تجربه خود برای دانش آموزان مدرسه کرد.

شهادت او نقش کلیدی در نمایشگاه و کاتالوگ ایفا می کند و پیوندی زنده با تاریخ تبعید یهودیان در بلژیک و اردوگاه های کشتار نازی ها ارائه می دهد.

236 – کیپ های زمینی از بیستمین کاروان
تا 14 مرداد
موزه یهودی بلژیک
Rue des Minimes 21
بروکسل

عکس ها: جو استرویون، شنل (های) زمین از کاروان بیستم، از کاروان بیستم 2020-2022؛ Luc Tuymans، Die Wiedergutmachung، 1989 (مجموعه خصوصی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *