کمتر از دو روز پس از توافق، اردوغان تهدید کرد که از پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو جلوگیری خواهد کرد

وی که در پایان نشست سران اتحاد آتلانتیک در مادرید با مطبوعات صحبت می کرد، از دو کشور اسکاندیناوی خواست در مبارزه با تروریسم “سهم” خود را در مبارزه با تروریسم شرکت کنند و در غیر این صورت خطر دفن تفاهم نامه امضا شده در شامگاه سه شنبه را تهدید می کنند.

از اواسط ماه مه، آنکارا روند گسترش گسترش روابط دو کشور را مسدود کرده و آنها را به حمایت از مبارزان کرد در مقابل حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و یگان‌های مدافع خلق (YPG) متهم می‌کند که آنها را در زمره جنبش‌های تروریستی طبقه‌بندی می‌کند.

اما عصر سه‌شنبه، دولت‌های ترکیه، سوئد و فنلاند یادداشت تفاهمی را امضا کردند که دسترسی دو کشور شمال اروپا به اتحادیه آتلانتیک را باز می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه برای اولین بار پس از این امضای غافلگیرکننده صحبت کرد. و شرایطش را گذاشت.

«اگر به وظیفه خود عمل کنند، تفاهم نامه را برای تصویب به مجلس تقدیم می کنیم». وی هشدار داد: «اگر ندهند، امکان ندارد به مجلس بفرستیم…».

آقای اردوغان به “وعده سوئد” در مورد استرداد “73 تروریست” اشاره کرد. او بدون جزئیات بیشتر افزود: “آنها را پس می فرستند، آنها قول دادند. این در اسناد مکتوب است. آنها به قول خود عمل می کنند.”

” باج خواهی “

استکهلم عصر پنجشنبه با یادآوری اینکه تصمیماتش در مورد استرداد مشمول عدالت “مستقل” است، واکنش نشان داد.

مورگان یوهانسون وزیر دادگستری در بیانیه ای کتبی که به خبرگزاری فرانسه ارسال شد، گفت: “در سوئد، قوانین سوئد در دادگاه های مستقل اعمال می شود.”

او تاکید کرد: «افراد غیر سوئدی را می‌توان بنا به درخواست کشورهای دیگر استرداد کرد، اما تنها در صورتی که با قوانین سوئد و کنوانسیون اروپایی استردادها سازگار باشد».

رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه در مورد ۷۳ نفری که هدف حمله قرار گرفتند جزئیاتی ارائه نکرد، اما آنکارا چندین سال است که خواستار استرداد فعالان کرد یا نزدیکان به جنبش گولنیست که در سوئد تبعید شده اند، شده است.

رئیس دولت ترکیه همچنین از فنلاند و سوئد خواست تا قوانین خود را درباره حضور اعضای پ‌ک‌ک و ی‌پ‌گ که در مرزهای ترکیه در شمال عراق و سوریه در خاک خود انجام می‌دهند، تکمیل کنند.

وی تاکید کرد: «آنچه مهم است این است که به وعده‌هایی که به ترکیه داده شده است عمل شود.

در مرکز همه توجهات در افتتاحیه اجلاس سران مادرید، زمانی که وی الحاق دو کشور را وتو کرد، رئیس جمهور ترکیه در پایان به آن بازگشت.

در راهروهای اجلاس، یک منبع دیپلماتیک اروپایی از صحبت باج خواهی در مورد رئیس دولت ترکیه که روز پنجشنبه با اقتدار صحنه بزرگترین اتاق مطبوعات اجلاس سران، جانشین جو بایدن، رهبر کاخ سفید را اشغال کرد، ابایی نکرد. .

“قانون بین المللی”

بر اساس این تفاهم نامه که روز سه شنبه امضا شد، ترکیه وتوی الحاق دو کشور شمال اروپا به ناتو را در ازای همکاری آنها در مورد اعضای جنبش های کرد مربوطه لغو می کند.

روز بعد، آنکارا قبلاً حق خود را مطالبه کرده بود و از سوئد و فنلاند خواستار استرداد 33 “تروریست” شده بود.

همه اعضای پ‌ک‌ک هستند که توسط آنکارا و متحدان غربی آن یک سازمان تروریستی به حساب می‌آیند، یا از جنبشی هستند که توسط واعظ فتح الله گولن تأسیس شده و آقای اردوغان آن را به تحریک کودتای ژوئیه 2016 متهم می‌کند.

این درخواست در هلسینکی و استکهلم به سردی دریافت شده بود.

Sauli Niinistö، رئیس جمهور فنلاند، اظهار داشت: “همه این موارد قبلاً در فنلاند حل شده است.”

وزارت دادگستری فنلاند به نوبه خود تصریح کرد که “در روزهای اخیر هیچ درخواست جدیدی برای استرداد از ترکیه دریافت نکرده است”.

ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد، به نوبه خود روز چهارشنبه وعده داد “در رابطه با لیست (جنگجویان) پ.ک.ک با ترکیه همکاری نزدیک تر خواهد کرد.

او در پیامی که در اینستاگرام منتشر کرد، افزود: «اما ما البته به قوانین سوئد و قوانین بین‌المللی احترام می‌گذاریم».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *