کمیته انرژی اقداماتی را برای مقابله با بحران اعلام کرد

به گزارش RTBF، کمیته مشورتی بلژیک پس از نشست روز چهارشنبه خود، اقدامات جدیدی را برای مبارزه با بحران انرژی اعلام کرد.

افزایش شدید قیمت گاز و برق باعث شده خانوارهای بلژیکی با قبوض سنگین دست و پنجه نرم کنند. این کمیته به منظور بحث در مورد اقدامات بالقوه کاهش جلسه تشکیل داد.

نخست وزیر الکساندر دی کرو در کنفرانس مطبوعاتی پس از کمیته مشورتی اعلام کرد: “راه حل معجزه آسایی وجود ندارد.” وی افزود: از نظر عرضه، ذخایر بلژیک باید به این کشور اجازه دهد که زمستان را بدون مشکل پشت سر بگذارد.

اما وقتی نوبت به قیمت های بسیار بالا می رسد، کمیته گفت: “بازار دیگر کار نمی کند.” این اتحادیه از اتحادیه اروپا می خواهد که به سرعت اقداماتی را برای محافظت از شهروندان و مشاغل خود انجام دهد.

این کمیته با اشاره به اینکه گاز در بلژیک با قیمت 300 یورو در مگاوات ساعت معامله می‌شود، اما در آسیا حدود 150 یورو در مگاوات ساعت و 30 یورو، قیمت‌های فعلی گاز و برق به‌قدری غیرمنطقی بالا است که قیمت‌های عمده‌فروشی گاز و برق به‌قدری غیرمنطقی بالا است که مداخله در بازار ضروری است. MWH در آمریکا

به نوبه خود، بلژیک در حال گسترش اقدامات حمایتی است که از قبل اجرا شده است، مانند تمدید تعرفه اجتماعی، کاهش عوارض غیر مستقیم سوخت در پمپ، مالیات بر ارزش افزوده 6 درصدی گاز و برق و اقدام جبران مالی برای نفت کوره. تا 31 مارس 2023.

این کمیته همچنین خواستار کاهش مصرف انرژی است که از مقامات دولتی شروع می شود و هدف آن الگوسازی است. از بانک ها خواسته می شود تا بازپرداخت وام مسکن را به تعویق بیندازند، زیرا قبوض انرژی شروع به رقابت با هزینه های مسکن در اندازه خود می کند.

مشاوره های بیشتر با بخش هایی که کسب و کار آنها بیشتر تحت تاثیر افزایش قیمت ها هستند برنامه ریزی شده است و ترویج سرمایه گذاری در راه حل های پایدار ادامه خواهد یافت.

در نهایت، دولت بلژیک می‌گوید که قصد دارد برخی از سودهای مازادی که در حال حاضر توسط شرکت‌های انرژی در بحبوحه افزایش قیمت‌ها به‌دست می‌آید، کاهش دهد.

بلژیک در حال حاضر از 750 تا 838 میلیون یورو بر سود مازاد تولید شده توسط چهار نیروگاه برق خود در سال جاری مالیات می گیرد که به مصرف کنندگان منتقل می شود.

برخی اقدامات همچنان بحث برانگیز است

اما منتقدانی مانند احزاب اپوزیسیون فرانسوی زبان می گویند که اقدامات جدید کم و مبهم هستند و اصلاً «جدید» نیستند.

Raoul Hedebouw (PTB) به ویژه از این واقعیت انتقاد کرد که علیرغم سود اضافی، هیچ مالیات جدیدی بر Engie Electrabel اعمال نمی شود.

هدبوو در توییتر خود نوشت: «تنها چیز جدیدی که یاد می‌گیریم این است که آنها به قول خود خیانت می‌کنند («هیچ‌کس ثروتمند نمی‌شود»). “این مایه شرمساری است.”

فرانسوا دی اسمت (DéFI) جلسه کمیته را تنها به عنوان “نمادین” و فاقد دندان خلاصه کرد.

دی اسمت گفت: «ترکیبی از اقدامات قدیمی (تعرفه اجتماعی، مالیات بر ارزش افزوده) و نامه‌های تعهد (ما روی سود، با بانک‌ها و اتحادیه اروپا کار خواهیم کرد، اما در حال حاضر چیزی مشخص نداریم، متشکرم)».

معمای برنامه ریزی شده برای حذف تدریجی انرژی هسته ای در بلژیک همچنان ادامه دارد.

دولت این سوال را مطرح می‌کند که آیا می‌توان تعطیلی دو راکتور هسته‌ای گذشته را به تعویق انداخت یا خیر، اما تامین‌کنندگان انرژی بارها تاکید کرده‌اند که تمدید آن به سادگی “فقط فشار دادن یک دکمه” نیست.

این برنامه مدت‌هاست که برنامه‌ریزی شده است و در حال حاضر کار برای تعطیلی کامل تمام نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور انجام شده است و تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید است.

این حذف تدریجی به خودی خود بحث برانگیز بود، زیرا منتقدان می‌گویند که ناشی از نگرانی‌های شدید در مورد ایمنی انرژی هسته‌ای است و حذف کامل آن به عنوان منبع، استقلال انرژی بلژیک را به خطر می‌اندازد.

بدون در نظر گرفتن این موضوع، دی کرو تاکید کرد که هرگونه اقدامی که بلژیک به تنهایی انجام دهد بدون اقدامات اروپایی گسترده تر بی اثر خواهد بود.

شورای وزیران انرژی اروپا هفته آینده تشکیل جلسه خواهد داد.

عکس: نخست وزیر الکساندر دی کرو در کنفرانس مطبوعاتی © Belga/Laurie Dieffembaq

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *