بلژیک میتواند به سمت گواهینامه رانندگی مبتنی بر امتیاز حرکت کند، زیرا مذاکرات در دولت به توافق نزدیکتر میشود.
گواهینامه مبتنی بر امتیاز، به معنای سیستمی که به موجب آن گواهینامه رانندگی یک فرد بر اساس تعداد امتیازات جمع آوری شده از جرائم رانندگی در یک دوره زمانی لغو یا تعلیق می شود، سال هاست در بلژیک درباره آن صحبت می شود.
مؤسسه ترافیک بلژیک Vias استدلال کرده است که برای اجرای مجازاتهای سختتر برای افرادی که مرتکب تخلفات رانندگی مکرر میشوند و کاهش تعداد مرگ و میرهای جادهای، مجوزهای رانندگی مبتنی بر امتیاز لازم است.
حامیان این اقدام می گویند که سیستم فعلی بلژیک مجرمان تکراری را تشویق می کند.
یکی از مربیان رانندگی به RTBF گفت که با دانش آموزانش طوری رفتار می کند که انگار ممکن است امتیاز خود را از دست بدهند تا آنها را از خطرات و مسئولیت ناشی از رانندگی آگاه کند.
این مربی خاطرنشان کرد که سیستم فعلی منجر به این می شود که افرادی که قبلاً گواهینامه خود را دارند به طور مکرر در آزمون شرکت می کنند: “رانندگان مردودی که دوباره درخواست می دهند بیشتر از کسانی است که برای اولین بار مراجعه می کنند.”
بنویت گدارت، سخنگوی Vias، گفت که سیستم فعلی به شدت به جریمه افراد بدون عواقب بیشتر، علیرغم تکرار تخلفات، متکی است.
گدار گفت: «در بلژیک، شما میتوانید هر روز مرتکب برخی تخلفات شوید و جریمهای فوری بپردازید، بدون اینکه مزاحم شوید.
برای پایان دادن به معافیت از مجازات، احساس می شود که سیستم باید با بررسی های بسیار منظم دنبال شود.»
در فرانسه، یک سیستم امتیازی از سال 1992 وجود داشته است و نتایج مثبت بوده است.
اما علیرغم حمایت، قبل از نوشتن هر لایحه رسمی، چیزهای زیادی باقی مانده است، از جمله اینکه کدام جرایم مربوط می شود، چگونه به طور خودکار مجازات می شوند و آیا قضات باید در تصمیم گیری ها دخالت داشته باشند یا خیر.
برخی همچنین این سوال را مطرح کردند که آیا رانندگان حرفه ای در یک سیستم قرار می گیرند یا سیستم دیگری.
وزیر تحرک فدرال ژرژ گیلکینت (اکولو) به همراه وزیر دادگستری وینسنت ون کوئیکنبورن (VLD) و وزیر کشور آنلیس ورلیندن (CD&V) این پروژه را رهبری می کند.
همه احزاب سیاسی به یک اندازه متقاعد نشده اند که یک سیستم مبتنی بر نقطه راه حل است، اما بحث ها در حال پیشرفت است و هدف ارائه لایحه ای در سال 2023 است.