اشغال چرنوبیل: زلنسکی مسکو را متهم کرد که جهان را “در آستانه فاجعه” قرار داده است.

زلنسکی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در کی‌یف با رئیس این سازمان گفت: جهان بار دیگر در آستانه فاجعه قرار گرفت، زیرا برای ارتش روسیه منطقه چرنوبیل و نیروگاه چرنوبیل مانند سرزمینی عادی برای انجام عملیات نظامی بودند. آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)، رافائل گروسی.

رئیس جمهور اوکراین با متهم کردن نیروهای روسیه به نگه داشتن گروهی از خودروهای زرهی که سطح زمین را تخریب می کردند و گرد و غبار فوق العاده ای را برافراشتند، ادامه داد: آنها حتی سعی نکردند نگران امنیت هسته ای باشند. به خصوص ذرات رادیواکتیو».

آقای گروسی به وی اشاره کرد که “خسارت” وجود دارد و مناطقی در نزدیکی قلمرو نیروگاه حفاری شده است و قول داد که به زودی گزارش مفصلی ارائه شود و برای بازسازی زیرساخت ها تلاش شود.

رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: پس از سال 1986 هیچ کشوری در جهان چنین تهدیدهای بزرگی را برای امنیت هسته ای اروپا و جهان ایجاد نکرده است که روسیه از 24 فوریه، روز تهاجم خود به اوکراین ایجاد کرده است.

آقای زلنسکی 36 سال پس از حادثه هسته ای چرنوبیل صحبت می کرد، زمانی که راکتوری در نیروگاه در سال 1986 منفجر شد و بسیاری از اروپا، به ویژه اوکراین، روسیه و بلاروس را آلوده کرد.

منطقه ای که «منطقه محرومیت» نامیده می شود، در شعاع 30 کیلومتری اطراف این گیاه هنوز به شدت آلوده است و زندگی دائمی در آنجا ممنوع است.

اگر نیروهای روسی در پایان ماه مارس از نیروگاه چرنوبیل خارج شوند، همچنان نیروگاه زاپوروجیا در جنوب اوکراین را اشغال می کنند.

زلنسکی روز سه‌شنبه از رهبران خارجی خواست «پاسخی مؤثر» بدهند که کنترل اوکراین بر نیروگاه هسته‌ای زاپوروژژیا را تضمین کند، از جمله از طریق معرفی نیروهای حافظ صلح.

وی گفت: امروز دوباره سه موشک به سمت اوکراین پرتاب کردند که مستقیماً بر فراز بلوک های نیروگاه های هسته ای ما پرواز کردند.

اوکراین دارای 15 راکتور در چهار نیروگاه در حال فعالیت، علاوه بر مخازن زباله مانند نیروگاه چرنوبیل است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *