با تصویب لایحه دولت بلژیک، حق رای برای نوجوانان 16 ساله نزدیکتر می شود

به گزارش برز، کمیته قانون اساسی اتاق دولت بلژیک روز چهارشنبه لایحه ای را تصویب کرد که به افراد از سن 16 سالگی حق رای دادن در انتخابات اروپا اعطا می کند. این لایحه که توسط گروه اکولو-گرون پیشنهاد شده و توسط احزاب اکثریت امضا شده است، از انتخابات بعدی در سال 2024 اجرایی خواهد شد و برای حدود 270000 جوان قابل دسترسی خواهد بود.

در متن توافق شده آمده است که “جوانی که مایل به رای دادن در این زمینه است باید در ثبت نام رای دهندگان در شهرداری خود ثبت نام کند و پس از ثبت نام مشمول الزام به رای دادن خواهد بود.” این پیشنهاد از سال 2021 در پرونده های دولت قرار دارد، در حالی که سبزها قبلاً در سال 2015 پیشنهاد مشابهی را در این زمینه ارائه کرده بودند.

این لایحه با اکثریت تصویب شد و حزب کارگران نیز به آن پیوستند. اتحاد فلاندرز جدید و ولامز بلانگ رای منفی دادند. این متن اکنون می تواند برای تصویب نهایی در مجمع عمومی مورد بررسی قرار گیرد.

برای نماینده پارلمان کریستوف کالوو از گروه اکولو-گرون، یکی از نویسندگان این پیشنهاد، این گام مهمی است و “یک انتخاب قاطعانه مثبت برای دموکراسی بیشتر، برای اروپای بیشتر و برای نسل های جوان تر” است. بیانیه.

گیوم دفوسه، عضو پارلمان اکولو، افزود: «ما می‌خواهیم جوانانی را که مایل به انجام این کار هستند، در بحث‌های سیاسی درباره آینده‌شان مشارکت دهیم و یک کمپین اطلاعاتی و آگاهی‌بخشی گسترده راه‌اندازی کنیم تا آنها را به ثبت‌نام و مشارکت تشویق کنیم».

در حال حاضر اتریش (16 ساله)، مالت (16 ساله) و یونان (17 ساله) به جوانان اجازه رای دادن در انتخابات پارلمان اروپا را می دهند.

در پایان سال 2021، کمیسیون قانون اساسی همچنین به کاهش حداقل سن برای نامزدی در انتخابات اروپا به 18 سال (قبلاً 21 سال) چراغ سبز نشان داده بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *