بروکسل مجموعه ای از ابتکارات جدید را با هدف بهبود کیفیت هوا در این شهر که یکی از آلوده ترین پایتخت های اروپایی است، اتخاذ خواهد کرد.
اقدامات جدیدی که برای مهار این مشکل در نظر گرفته شده است شامل یک انکوباتور برای نوآوری در لجستیک شهری کم انتشار، آموزش، افزایش آگاهی آموزشی، تجزیه و تحلیل تاثیر مناطق کم انتشار (LEZ) بر سلامت، و توسعه یک نقشه برداری به موقع و پیش بینی شده است. سطح دی اکسید نیتروژن (NO2)
این ابتکارات با حمایت بنیاد بشردوستانه بلومبرگ انجام نشده است.
«آلودگی هوا سلامت ما و سیاره ما را تهدید می کند. آلن مارون، وزیر محیط زیست گفت: این وظیفه ماست که هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا مردم بروکسل بتوانند هوای پاک تنفس کرده و در محیطی سالم زندگی کنند.
“راه حل ها جمعی هستند و بنابراین بر مشارکت طیف گسترده ای از مردم تکیه دارند. به لطف تداوم همکاری ما با خیریه بلومبرگ، ما در حال انجام اقدامات مشخصی در زمینه تحرک خود هستیم تا آن را پایدارتر کنیم تا همه بتوانند به راحتی و بدون آلایندگی به آنجا رفت و آمد کنند.
اقدامات شهری در درجه اول بر خیابان های دارای مدارس و محله های متراکم متمرکز خواهد بود. تعدادی از سازمان ها در شراکت هوای پاک بروکسل، از جمله Les Chercheurs d’Air، Pro-vélo، Mutualiteiten Liberale، VUB، KU Leuven، اتحاد سلامت و محیط زیست و VITO درگیر هستند.
پس از اولین مرحله موفق که دو سال پیش آغاز شد، شرکا در حال گسترش ابتکار عمل برای حمایت از تحقیقات و برنامههای اقدام جدید هستند که به انتقال به سمت تحرک شهری پایدار کمک میکنند.
در مرحله اول، 60 مدرسه و 3000 ساکن و سازمان بروکسل کیفیت هوای محلههای خود را اندازهگیری کردند – بزرگترین تمرین علمی شهروندی در بروکسل تا به امروز.
تجزیه و تحلیل این اندازهگیریها نشان داد که دستورالعملهای سازمان بهداشت جهانی در بسیاری از محلهها، به ویژه در مرکز شهر و مناطق پرجمعیت، تجاوز کرده است.
انتشار بیش از 130000 وسیله نقلیه در ترافیک نیز اندازه گیری شد که نشان می دهد، از جمله، انتشار اکسید نیتروژن تا 5 برابر بیشتر از حد مجاز است.
طبق گزارش آژانس محیط زیست اروپا، آلودگی هوا سالانه باعث بیش از 400000 مرگ زودرس در اروپا می شود که تقریباً 9000 مورد آن فقط در بلژیک است.
ریشه مشکل تردد خودروها است. حمل و نقل کالا در بروکسل در حال حاضر عمدتاً از طریق جاده انجام می شود و روزانه 16000 کامیون و 26000 ون حمل و نقل در شهر تردد می کنند.
در حالی که حمل و نقل بار تنها 17 درصد از ترافیک را تشکیل می دهد، مسئول 28 درصد PM2.5 (ذرات ذرات معلق) در هوا، 34 درصد از انتشار اکسید نیتروژن و حدود 25 درصد از انتشار CO2 مربوط به ترافیک است.
مایکل آر. بلومبرگ، که به عنوان فرستاده ویژه در سازمان ملل خدمت می کند، گفت: «آلودگی هوا سالانه صدها هزار نفر را در اروپا می کشد.
ما با گسترش مشارکت خود با منطقه بروکسل، به رهبران منطقه کمک خواهیم کرد تا ابزارهای مورد نیاز برای هدف قرار دادن و کاهش آلودگی هوا، مبارزه با تغییرات آب و هوا و نجات جان افراد را داشته باشند.
پروژه نقشه برداری NO2 تا حدی توسط VUB با هدف مدل سازی تأثیر پروژه های بالقوه توسعه مجدد فضای عمومی بر کیفیت هوا انجام می شود.
کتی ماچاریس از VUB توضیح داد: “حمل و نقل کالا برای سلامت عمومی روزانه حدود 60000 یورو هزینه دارد.”
«کودکان و افراد مسن ما بیشترین آسیب را از آلودگی هوا ناشی از حمل و نقل بار در بروکسل میبینند. شرکت ها در حال حاضر کارهای زیادی انجام می دهند، [but] با حمایت Bloomberg Philantropies، میتوانیم انگیزه بیشتری به همکاریهای نوآورانه بدهیم که میتواند تأثیر لجستیک بر سلامت ما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.»