بلژیک به دلیل روابط نزدیک با همسایه خود به شدت از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروی می کند

دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در پایان هفته جاری در حالی به پایان رسید که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور مستعفی و مارین لوپن از حزب راست افراطی رالی ملی در صدر نظرسنجی‌ها قرار گرفتند. ماکرون که بیشتر از آنچه اکثر تحلیل‌گران و نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کردند، امتیاز کسب کرد و ۲۸ درصد آرا را به دست آورد، در دور دوم تصمیم‌گیری در ۲۴ آوریل با لوپن که ۲۳ درصد آرا را به دست آورد، روبرو خواهد شد.

به گزارش RTBF، این انتخاباتی است که کل اروپا از نزدیک آن را تماشا می کند و حمایت از لوپن و سیاست های او باعث نگرانی فراتر از مرزهای فرانسه شده است.

بلژیک، البته، کشوری است که با فرانسه و بسیاری چیزهای دیگر مرز مشترک دارد، از جمله زبانی که 40 درصد بلژیکی ها به آن صحبت می کنند. مرز 620 کیلومتری که کشور را از همسایه جنوبی خود جدا می کند، این کشور را به یک شریک ممتاز تبدیل می کند. روابط اقتصادی بین دو کشور بسیار نزدیک است و دولت بلژیک سیاست اقتصادی و صنعتی را که رئیس جمهور بعدی فرانسه در پیش خواهد گرفت، زیر نظر خواهد داشت.

بلژیک و فرانسه شرکای تجاری نزدیکی دارند

بر اساس داده های آژانس تجارت خارجی بلژیک، فرانسه دومین مشتری بزرگ شرکت های بلژیکی است. در سال 2021، بلژیک به مبلغ 65.7 میلیارد یورو کالا و خدمات به فرانسه صادر کرد. سه کالای اصلی صادرات بلژیک به فرانسه شامل مواد شیمیایی، مواد معدنی و ماشین آلات و تجهیزات است.

در جهت دیگر، فرانسه سومین تامین کننده بزرگ بلژیک است. در سال 2021، بلژیک 41.2 میلیارد یورو کالا از فرانسه وارد کرد. بلژیک عمدتاً مواد شیمیایی، کالاهای حمل و نقل، تجهیزات و ماشین آلات وارد می کند.

برای فرانسه، بلژیک پنجمین مشتری بزرگ آن است. حدود 46000 شرکت فرانسوی به بلژیک صادرات دارند که پنجمین تامین کننده بزرگ فرانسه است.

برای شرکت های فرانسوی، بلژیک کشوری مهمان پذیر است. حدود 20 درصد از سرمایه گذاری مستقیم فرانسه در بلژیک انجام می شود و نزدیک به 4500 شرکت فرانسوی در این کشور مستقر شده اند. آنها برای 143000 نفر شغل ایجاد می کنند. بانک BNP با شرکت های تابعه خود BNP-Paribas-Fortis، Thalys، Carrefour، Engie و AXA تنها چند نمونه هستند.

برعکس، 3700 شرکت بلژیکی در فرانسه تاسیس شده است. بنابراین، این اولین کشوری است که شرکت های بلژیکی هنگام ایجاد یک شرکت تابعه به آن روی می آورند. حدود 51 درصد از سرمایه گذاری شرکت های بلژیکی به فرانسه می رود و بلژیک را به پنجمین سرمایه گذار بزرگ فرانسه تبدیل می کند.

در حالی که تعجب آور نیست که فرانسوی ها شرکت های تابعه شرکت های فرانسوی در بلژیک مانند Carrefour را اداره می کنند، روسای فرانسوی نیز شرکت های بلژیکی را اداره می کنند. کارگردان پروکسیموس، گیوم بوتن فرانسوی است. خاویر دسوو، فرانسوی، دلهایز بلژیک را اداره می کند و الهام کادری فرانسوی-مراکشی، مدیرعامل سولوای است. و آنها تنها نیستند.

تا 30 ژوئن 2021، نزدیک به 38000 تبعه فرانسوی نیز برای کار در بلژیک از مرز عبور می کردند. برعکس، «فقط» 8420 بلژیکی در جهت مخالف وجود داشت.

اتباع فرانسوی در بروکسل روز یکشنبه برای رای دادن در صف ایستادند

و سپس کسانی هستند که به طور دائم در کشورهای یکدیگر زندگی می کنند. نزدیک به 140000 بلژیکی به عنوان ساکن در فرانسه ثبت شده اند، در حالی که حدود 170000 فرانسوی در بلژیک زندگی می کنند. تقریباً 67000 نفر از آنها در بروکسل زندگی می کنند و بسیاری از آنها در آخر هفته برای رای دادن به دور اول انتخابات ریاست جمهوری به قدرت پرداختند.

دفاتر انتخاباتی در بروکسل و هیزل مملو از رای دهندگان فرانسوی بودند و در هر دو صف های عظیمی گزارش شده بود. دفتر Heysel شلوغ‌ترین دفتر بود، زیرا از فرانسوی‌های کل استان فلاندی برابانت نیز پشتیبانی می‌کرد. کنسولگری فرانسه در Boulevard du Régent یک جایگزین برای کسانی که می خواهند در شهر رای دهند ارائه کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *