بلژیک توافقنامه ای را برای افزایش استفاده از نیروی بادی دریای شمال امضا کرد

به گزارش RTBF، بلژیک، دانمارک، آلمان و هلند می خواهند ظرفیت توربین های بادی در دریای شمال را تا سال 2050 ده برابر کنند. چهار کشور روز چهارشنبه در بندر Esbjerg در غرب دانمارک توافقنامه ای را در این زمینه امضا کردند.

این چهار کشور برای رهایی از وابستگی خود به نفت و گاز طبیعی، به ویژه روسیه، با یکدیگر متحد می شوند. هدف این است که دریای شمال را به یک مرکز انرژی پایدار تبدیل کنیم. این توافقنامه توسط الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک، مت فدریکسن، همتای دانمارکی وی، مارک روته، نخست وزیر هلند و اولاف شولز، صدراعظم آلمان، با حضور اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، امضا شد.

جاه طلبی های “اعلامیه اسبیرگ” قابل توجه است. هدف افزایش ظرفیت کل نیروگاه های بادی فراساحلی در چهار کشور به 65 گیگاوات (GW) تا سال 2030 است. این افزایش برابر با چهار برابر شدن است. تا سال 2050، امضاکنندگان می خواهند دوباره این ظرفیت را دو برابر کنند و به 150 گیگاوات، یعنی ده برابر ظرفیت فعلی، برسانند. این با مصرف برق 150 میلیون خانوار مطابقت دارد.

برای دستیابی به این هدف، بلژیک، دانمارک، هلند و آلمان متعهد به همکاری و اتصال نیروگاه های بادی مختلف تا حد امکان به یک شبکه بزرگ هستند. پروژه کابل برق بین بلژیک و دانمارک – که در آن وزیر انرژی بلژیک تین ون در استراتن نقش مهمی ایفا کرد – به عنوان ستون فقرات این پروژه دیده می شود.

جاه طلبی های بلژیک به خوبی شناخته شده است. دولت می خواهد ظرفیت فعلی توربین های بادی فراساحلی را از 2.2 گیگاوات به 6 گیگاوات تا سال 2030 و 8 گیگاوات تا سال 2040 افزایش دهد که برای تامین هر خانواده بلژیکی کافی است. در مقایسه، آلمان 70 گیگاوات را تا سال 2045 هدف قرار داده است. از آنجایی که فضا در بلژیک محدود است، این کشور به شدت درگیر اتصالات متقابل با سایر کشورها است، نه تنها با دانمارک، بلکه از طریق اتصال موجود با هلند، بریتانیا یا آلمان.

در نهایت، بلژیک نیز می خواهد برای واردات برق سبز به کشورهای دورتر مانند نروژ روی بیاورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *