بلژیک در شاخص آزادی مطبوعات جهان سقوط کرد

بلژیک در فهرست جهانی آزادی مطبوعات که سالانه توسط گزارشگران بدون مرز (RSF) منتشر می شود، از رتبه 23 به 31 سقوط کرده است.

RSF در خلاصه خود برای بلژیک خاطرنشان کرد: روزنامه‌نگاران از درجه نسبتاً بالایی از اعتماد برخوردار هستند، با این حال آنها در معرض خشونت پلیس و معترضان در طول تظاهرات و همچنین تهدیدات آنلاین، بیش از همه، زنان هستند.

این سازمان خاطرنشان کرد که در بلژیک، «بخش رسانه ظاهراً عاری از فشار سیاسی است و توسط یک چارچوب قانونی مؤثر محافظت می‌شود که برخی مفاد آن همچنان بحث‌برانگیز هستند».

بیشترین سقوط در رتبه بندی سال 2023 در مقایسه با سال گذشته در پرو (110، 33 رتبه نزول)، سنگال (104، 31 پله سقوط)، هائیتی (99، 29 نزول) و تونس (121، 27 نزول) بوده است.

نروژ همچنان بالاترین رتبه را دارد و کره شمالی در رتبه آخر قرار دارد.

بر اساس نسخه 2023 رتبه بندی معیار، شرایط برای تمرین روزنامه نگاری در هفت کشور از 10 کشور ضعیف است. سه کشور آخر در آسیا قرار دارند: ویتنام در رتبه 178 و چین در رتبه دوم قرار دارند.

از مجموع 180 کشور، 52 کشور وجود دارند که وضعیت آنها به عنوان “خوب” یا “نسبتا خوب” توصیف می شود (چهار کشور بیشتر از سال 2022)، رقمی که از سال 2016 تا کنون چندان بالا نبوده است.

نسخه بیست و یکم این رتبه بندی اثرات اطلاعات نادرست را برجسته می کند. در دو سوم از 180 کشور مورد ارزیابی، “مشارکت بازیگران سیاسی در تبلیغات گسترده یا تبلیغات نادرست” به عنوان یک موضوع ذکر شده است.

RSF در بیانیه‌ای گفت: «تفاوت بین درست و نادرست، واقعی و مصنوعی، حقایق و مصنوعات محو می‌شود و حق اطلاعات را به خطر می‌اندازد».

«توانایی بی‌سابقه در دستکاری محتوا برای تضعیف کسانی که روزنامه‌نگاری با کیفیت را تجسم می‌دهند و خود روزنامه‌نگاری را تضعیف می‌کند، استفاده می‌شود.»

رتبه بندی جهانی بر اساس بررسی کمی و کیفی سوء استفاده از روزنامه نگاران است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *