“بلژیک معمولی”: کارشناسان بهداشت از طرح جاه طلبانه تنباکو این کشور انتقاد می کنند

طرح جدید دخانیات بلژیک نه تنها به دلیل اهداف بلندپروازانه و فقدان اقدامات جدید، بلکه به دلیل اینکه سیگاری‌ها و مصرف‌کنندگان سایر محصولات نیکوتینی را در کنار هم قرار می‌دهد، با انتقاد شدید برخی از کارشناسان بهداشتی مواجه است.

این آخرین نکته ای است که برخی از کارشناسان بهداشت عمومی را ناامید می کند، با توجه به شواهدی مبنی بر اینکه بخار، کیسه های نیکوتین و سایر انواع محصولات تنباکوی غیر احتراق حاوی کسری از پیامدهای منفی سیگار کشیدن برای سلامتی هستند.

محصولات جایگزین همچنین می توانند به سیگاری های سنتی کمک کنند تا در نهایت سیگار را ترک کنند. بریتانیا به تازگی یک طرح «مبادله برای توقف» را راه‌اندازی کرده است که به عنوان بخشی از برنامه «بدون دود»، کیت‌های استارتر ویپ را به افراد سیگاری ارائه می‌دهد.

در بلژیک، در سال 2018، حدود 15 درصد از جمعیت روزانه سیگار می‌کشیدند که کمتر از میانگین 18.4 درصدی اتحادیه اروپا است و نشان‌دهنده کاهش 40 درصدی از سال 1997 است.

اما اهداف بهداشت عمومی کشور در طرح جدید تنباکو فدرال، که در دسامبر 2022 منتشر شد، این است که 0٪ از جوانان و 5٪ از بزرگسالان تا سال 2040 مصرف کننده دخانیات باشند. همچنین اهداف کوچکتری را برای رسیدن به قبل از این مهلت تعیین می کند.

فرانک باینز از KU Leuven از واحد تحقیقات KUL برای روانشناسی یادگیری و آسیب شناسی روانی تجربی گفت: “من ناامید شدم، اما تعجب نکردم.” “اهداف بسیار بلندپروازانه هستند. برای دستیابی به آنها، به مداخله الهی نیاز دارید. و وقتی به طرحی که آنها ارائه کرده‌اند نگاه می‌کنید، فقط ادامه یا افزایش همان اقدامات قدیمی را می‌بینید که به وضوح جواب نداده‌اند. بلژیک معمولی است.»

از جمله این اقدامات ممنوعیت استفاده از نیکوتین در اکثر مکان های عمومی تا سال 2025 از جمله پارک های تفریحی و زمین های بازی است. اتاق های سیگار نیز دیگر در بخش پذیرایی مجاز نخواهد بود و فروش تنباکو محدودتر خواهد شد.

در حالی که دولت گفته است که بازپرداخت درمان‌های جایگزین نیکوتین را برای کمک به ترک اعتیاد به مصرف‌کنندگان بررسی خواهد کرد، این اقدام هنوز در برنامه نیست.

شیوع سیگار در بلژیک راکد شده است

باینس گفت: «مداخلات کلاسیک مالیات، محدود کردن و کنترل کردن، تقریباً به پایان رسیده است.

هیچ چیز جدیدی در این طرح وجود ندارد. من اصلاً نمی‌دانم که این اقدامات چگونه باعث کاهش تعداد افراد سیگاری می‌شود.»

طرح جدید دخانیات بلژیک همچنین ماشین‌های خودکار فروش محصولات تنباکو را به همراه فروش این محصولات در کافه‌ها، جشنواره‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی بزرگتر از 400 متر مربع ممنوع می‌کند. نمایش عمومی محصولات دخانی به طور کامل ممنوع است.

این ممنوعیت‌های عمومی برای همه انواع تنباکوی مصرفی اعمال می‌شود: باینس گفت: «این گزارش به معنای واقعی کلمه می‌گوید هر شکلی از مصرف نیکوتین، خواه سیگار کشیدن، قلیان، کیسه‌های نیکوتین یا بخارپز باشد.

“این برای من بزرگترین اشتباه است. چیزی که یک موسسه بهداشتی باید مد نظر داشته باشد، محصولاتی است که تاثیر آشکار و بدون شک ناسالم دارند و آن سیگار است. سایر محصولات حاوی نیکوتین احتراق ندارند، به این معنی که فقط کسری از اثرات سلامتی دارند.

جایگزین های کم ضررتر

به گفته کالج سلطنتی پزشکان بریتانیا، خطرات درازمدت سلامتی مرتبط با سیگارهای الکترونیکی «بعید است که از 5 درصد خطرات مرتبط با محصولات تنباکوی دودی بیشتر شود».

بهداشت عمومی انگلستان این برآورد را حتی پایین‌تر، یعنی «عمدتاً زیر 1 درصد و بسیار کمتر از حد ایمنی برای قرار گرفتن در معرض شغلی» قرار می‌دهد.

ویپ دیمین مگوایر

Stefaan Hendrickx از موسسه فلاندری برای زندگی سالم در مصاحبه با De Morgen گفت: “با این ممنوعیت شما افراد بزرگسال سیگاری را از فرصت استفاده از جایگزینی بسیار کم ضررتر محروم می کنید.”

“روایت یک طرفه در مورد محصولات نیکوتین ایمن عواقبی دارد – نظرسنجی اخیر در مورد سیگار کشیدن توسط بنیاد ضد سرطان نشان داد که 65٪ از سیگاری ها فکر می کنند سیگار الکترونیکی حداقل به اندازه یک سیگار مضر است. متأسفانه، این بدان معناست که مردم فقط به سیگار کشیدن ادامه می دهند.»

یکی دیگر از افسانه‌ای که هندریککس و سایر منتقدان از آن ابراز تاسف می‌کنند این است که کیسه‌های نیکوتین کم‌ضرر منجر به اعتیاد جوانان به سیگار می‌شوند.

به گفته هندریککس، این درست نیست. هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که نشان دهد بین استفاده از کیسه های نیکوتین یا سیگارهای الکترونیکی و سپس شروع به سیگار کشیدن منظم، رابطه علّی وجود دارد. مایه تاسف است که چنین بحث مهمی به این شکل یک طرفه انجام می شود – ما فقط به خطرات برای جوانان توجه می کنیم، در حالی که باید به جایگزین های کمتر مضر برای بزرگسالانی که ترک نیکوتین برایشان دشوار است توجه کنیم.

مدل اسکاندیناوی و نوردیک

فرانک باینز به دیگر کشورهای اروپایی اشاره می کند که با متمایل شدن به محصولات به میزان قابل توجهی کمتر مضر، تعداد سیگاری ها را با موفقیت کاهش داده اند، به ویژه در کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا که در آن کیسه های نیکوتین، که گاهی اوقات «آب میوه» نامیده می شود، گزینه های محبوب تری شده اند.

باینس گفت: «سیگار کشیدن در جمعیت جوانان در کشورهایی مانند ایسلند، نروژ و سوئد تقریباً ناپدید شده است.

“این یک پیشرفت عظیم برای سلامت عمومی است. کشورهایی که سابقه طولانی مدت این نوع جایگزینی را دارند تنها کسری از میزان سرطان و بیماری های قلبی عروقی را مشاهده می کنند. کار می کند.”

ترس برای جوانان سیگاری

طرح بلژیک در واقع بر کاهش میزان مصرف دخانیات برای جوانان تاکید دارد، نگرانی ای که به طور طبیعی در کنترل دخانیات در بسیاری از کشورها تکرار می شود.

فرانک وندنبروک، وزیر بهداشت فدرال بلژیک، در ماه دسامبر، زمانی که این طرح اعلام شد، به VRT گفت: «هنوز تعداد زیادی از جوانان شروع به سیگار کشیدن می کنند.

تصویر بلگا

اگر واقعاً می‌خواهیم نسلی بدون سیگار در کشورمان داشته باشیم، باید اطمینان حاصل کنیم که کودکان و جوانان کمتری سیگار می‌کشند.»

Vandenbroucke همچنین در مورد نگرانی خود در مورد سیگار کشیدن جوانان هنگامی که خواستار ممنوعیت فروش کیسه های نیکوتین از اول اکتبر شد، صحبت کرد.

اما در حالی که برخی از کارشناسان بهداشت این طرح را به دلیل غیرواقعی و نادرست بودن آن مورد انتقاد قرار می دهند، برخی دیگر احساس می کنند که این طرح به اندازه کافی با اقدامات خود پیش نمی رود.

سوزان گابریلز از بنیاد ضد سرطان فکر می‌کند که این طرح به اندازه کافی بلندپروازانه با اهدافش نیست: «مسئله دخانیات هنوز در کشور ما بسیار بزرگ است، اما به نظر می‌رسد که مردم هنوز احساس فوریت ندارند. .

بنیاد مبارزه با سرطان گفت که امیدوارند اقدامات اعلام شده تاکنون تنها بخشی از برنامه کلی باشد.

گابریلز گفت: «در حال حاضر، بسیاری از چیزها هنوز مفقود است: به عنوان مثال، پول بیشتر برای نظارت و کمپین های آگاهی. همچنین در زمینه مشاوره ترک سیگار، هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

عکس ها: (تصویر اصلی) ©بلگا/کرت دیسپلنتر; ©بلگا/ نیکولز مترلینک; فروشگاه سیگار الکترونیکی، مایعات الکترونیکی و لوازم جانبی Goodboro، Namur © Damien Maguire/Image Digital; کیسه های نیکوتین ©بلگا/جیمز آرتور گکییر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *