بلژیک می تواند میلیون ها دلار به خانواده های آسیب دیده از آلودگی صوتی فرودگاه Zaventem پرداخت کند

محاکمه جدیدی در دادگاه های بروکسل در مورد آلودگی صوتی فرودگاه بروکسل آغاز شده است. تقریباً 400 خانواده که در کمون های Woluwe-Saint-Pierre، Kraainem و Wezembeek-Oppem زندگی می کنند، می توانند 40 میلیون یورو غرامت از دولت مطالبه کنند.

شکایت مشابهی از سال 2020 منجر به پرداخت غرامت 9.45 میلیون یورویی بلژیک به 93 خانواده شد. مشخص شد که آنها قربانی استفاده بیش از حد از یکی از باندهای فرودگاه Zaventem هستند.

دادگاه حکم داد که دولت در گنجاندن باند فرودگاه در برنامه فعالیت در شب و آخر هفته مقصر است، به ویژه به این دلیل که تصمیم خود را بر اساس مطالعات علمی اتخاذ نکرده است.

شاکیان جدید امیدوارند که بر مبنای مشابهی غرامت دریافت کنند که به طور بالقوه به آنها 40 میلیون یورو غرامت می دهد.

فردریک پتی (MR)، شهردار Wezembeek-Oppem توضیح داد: «در مجموع، 392 خانواده، که با 93 اول یکسان نیستند، به همان دلایل تجدید نظر کرده اند.

بنابراین دولت بلژیک احتمالاً باید به این خانواده ها غرامت بدهد که هزینه آن چهار برابر بار اول است.

فیلیپ تووید، میانجی فرودگاه به RTFB گفت که این شکایت جدید شانس عادلانه ای برای موفقیت دارد.

طوید گفت: «با توجه به اینکه این اقدام بر اساس اولین اقدام که بیش از 10 سال به طول انجامید اما در نهایت موفقیت آمیز بود، الگوبرداری شده است، این احتمال وجود دارد که این 400 ساکن محلی در پرونده خود پیروز شوند.

دولت بلژیک هنوز مشکل آلودگی صوتی را حل نکرده است

یک حکم اولیه دولت بلژیک را ملزم به اصلاح این وضعیت کرد. اما دولت در مورد استانداردهای بین المللی باد که استفاده از باند فرودگاه را تنظیم می کند، به طور پیش فرض باقی می ماند.

به محض اینکه در Zaventem قدرت باد به اوج رسید، فرودگاه به باندهای دیگر تغییر مکان می دهد. این باعث می شود که باندهای دیگر به غیر از باندهای ترجیحی بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند.

ژرژ گیلکینت (Ecolo) وزیر فدرال تحرک گفت که او “به خوبی از تأثیر منفی بر همه افرادی که در مجاورت فرودگاه Zaventem زندگی می کنند و در مسیر پرواز هواپیماهایی هستند که در فرودگاه فرود می آیند یا از آن خارج می شوند آگاه است.”

او گفت این پرونده که حداقل 30 سال از عمر آن می گذرد، فوق العاده پیچیده است و با اختلافات حقوقی و یک سری درگیری های حل نشده یا ناقص حل شده است.

گیلکینت گفت: «قضاوت‌های متعددی صادر شده است، گاهی اوقات با جهت‌گیری‌های متفاوت.

مطالعات تاثیر و پلت فرم مشاوره راه اندازی شد

دولت فدرال موظف به تبعیت است و ما در حال انجام اقداماتی برای پیگیری این تصمیمات دادگاه هستیم، به ویژه با انجام مطالعات جدید تاثیرات و راه اندازی یک پلت فرم مشاوره که همه ذینفعان را گرد هم می آورد.

اقدامات انجام شده شامل کمیسیون یک مطالعه تاثیر برای ارزیابی مستقل تاثیر نویز پروازها بر جمعیت، راه اندازی یک پلت فرم مشاوره و راه اندازی یک گروه فنی برای یافتن و آزمایش بهترین راه حل های فنی است.

گیلکینت گفت: «پلتفرم مشاوره، که باید به مشکل مزاحمت رسیدگی کند تا دیدگاه‌ها را تا حد امکان با هم تطبیق دهد و راه‌حل‌های ممکن را ارائه دهد، از سپتامبر تاکنون سه بار تشکیل جلسه داده است.

همه طرف‌های این پرونده، از جمله انجمن‌های ساکنان محلی مناطق مربوط، می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود را با روحیه احترام متقابل و شنیدن بیان کنند.»

انتظار می‌رود که نتایج مطالعه تأثیر بر تأثیر نویز پروازها در تابستان امسال باشد.

عکس: © Belga/Eric Lalmand

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *