تصاحب توییتر: آیا ایلان ماسک می تواند جاه طلبی های خود را تحمل کند؟

رئیس تسلا پرداخت نقدی به قیمت هر سهم 54.20 دلار را پیشنهاد کرده است که ارزش این شبکه اجتماعی را کمی بیش از 43 میلیارد دلار خواهد داشت.

با این حال، ایلان ماسک مجبور نیست چنین مبلغی را بپردازد زیرا قبلاً 9.2 درصد از سرمایه توییتر را به دست آورده است.

طبق محاسبات موسسه رتبه بندی مودی، هزینه های آن باید حدود 36 میلیارد دلار باشد.

بفروشید یا قرض بگیرید

آقای ماسک در حالی که اذعان داشت که از دستیابی به اهداف خود مطمئن نیست، روز پنجشنبه بدون ارائه جزئیات بیشتر، اطمینان داد که “بودجه کافی” برای تامین هزینه شبکه پرنده آبی را دارد.

ثروت شخصی او توسط مجله فوربس نزدیک به 265 میلیارد دلار برآورد شده است. اما بخش عمده ای از این ثروت از سهام او در تسلا و اسپیس ایکس، دو شرکتی که او اداره می کند، به دست می آید.

بنابراین یک گزینه برای آقای ماسک این است که برخی از 173 میلیون سهام تسلا خود را بفروشد. او همچنین در پایان سال 2021 متعهد شد که 10 درصد از سهام خود را در این شرکت پس از بررسی فالوورهایش در توییتر تخلیه کند.

بنابراین، از ابتدای نوامبر تا پایان دسامبر، این کارآفرین نزدیک به 16 میلیون سهم از تولیدکننده خودروهای الکتریکی را فروخت و در همین مدت از حق خود برای بازخرید نزدیک به 23 میلیون گزینه سهام استفاده کرد.

با این حال، فروش مستقیم تعداد زیادی از سهام شامل مالیات بر عایدی سرمایه سنگین خواهد بود. همچنین این خطر باعث کاهش قیمت سهام تسلا در بازار خواهد شد.

احتمال دیگر آقای ماسک استفاده از سهام تسلا به عنوان وثیقه مالی برای گرفتن وام بانکی است.

از 30 ژوئن 2021، مدیر در حال حاضر از بیش از 88 میلیون سهام تسلا به عنوان وثیقه برای وام های شخصی استفاده می کرد.

سناریوی سوم برای رئیس آفریقای جنوبی: اتحاد با صندوق های سرمایه گذاری خصوصی برای بهره مندی از تامین مالی خارجی.

نیل بیگلی از مودیز در یادداشتی که پنجشنبه منتشر شد، گفت: «جزئیات اینکه آقای ماسک چگونه قصد تامین مالی این تراکنش را دارد، پیامدهای آن را برای توییتر تعیین خواهد کرد.

“قرص سمی”

فراتر از جنبه کاملاً مالی، مسئله آزادی عمل هیئت مدیره توییتر در مقابل آقای ماسک وجود دارد.

در بیانیه ای که روز پنجشنبه منتشر شد، این شرکت دریافت پیشنهاد “ناخواسته و غیر الزام آور” را تایید کرد و قول داد که آن را با دقت بررسی کند.

برای محافظت از خود در برابر یک پیشنهاد خصمانه، هیئت مدیره توییتر این امکان را دارد که یک “قرص سمی” راه اندازی کند، یعنی زرادخانه ای از اقدامات با هدف جلوگیری از تسلط رئیس تسلا.

با این حال، کوین کایزر، استادیار امور مالی در دانشکده وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا، خاطرنشان می‌کند که اگر او این پیشنهاد را رد کند، هیئت مدیره می‌تواند خود را در معرض واکنش شدید سهامداران قرار دهد که می‌توانند از آن «به دلیل کوتاهی در انجام وظایف امانتداری خود برای عمل کردن» شکایت کنند. به نفع شرکت».

سپس CA باید ثابت کند که ارزش واقعی توییتر بیشتر از ارزشی است که آقای ماسک ارائه کرده است.

رئیس تسلا همچنین می‌تواند بدنبال دور زدن بدنه حاکمیتی توییتر و تکیه مستقیم به سهامداران باشد، در این صورت «او می‌تواند بدون نیاز به حمایت هیئت مدیره یا تأیید» با راه‌اندازی یک پیشنهاد به اهداف خود برسد. خرید عمومی (OPA) خصمانه است. قیصر

آقای ماسک زمانی که در روز پنجشنبه نظرسنجی از نزدیک به 82 میلیون دنبال کننده توییتر را راه اندازی کرد، اشاره کرد که در حال بررسی این مسیر است با این عنوان: «حذف توییتر از بازار سهام با قیمت 54.20 دلار باید توسط سهامداران تصمیم گیری شود، نه توسط هیئت مدیره. “

بیش از 80 درصد از حدود 2.5 میلیون رای دهنده به آن رأی مثبت دادند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *