جنگ در اوکراین: بیش از 60 کشته پس از حمله هوایی به مدرسه ای در لوهانسک، ترس از حمله نهایی روسیه به ماریوپل

فرماندار لوهانسک می گوید در حمله هوایی به مدرسه ای در لوهانسک 60 نفر کشته شدند

مقامات اوکراینی از کشته شدن 60 نفر در حمله هوایی روسیه به مدرسه ای در منطقه لوهانسک در شرق این کشور خبر داده اند. سرهی هایدایی فرماندار این منطقه روز یکشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که تاکنون دو جسد پس از حمله هوایی به مدرسه بیلوگوریوکا پیدا شده است. وی افزود: 60 نفری که هنوز زیر آوار ساختمان هستند احتمالاً همگی کشته شده اند.

به گفته وی، این حمله هوایی در اوایل بعدازظهر شنبه صورت گرفت. در ساختمان مدرسه 90 نفر از حملات روس ها پناه گرفته بودند. این بمباران باعث آتش سوزی در مدرسه و فروریختن ساختمان شد. فرماندار گفت: نیروهای اورژانس توانستند 30 نفر را نجات دهند که هفت نفر از آنها مجروح شدند.

لوهانسک و دونتسک با هم منطقه دونباس را تشکیل می دهند، جایی که روسیه پس از شکست در پیشروی خود در کیف و سایر بخش های اوکراین، حملات خود را در آنجا متمرکز کرده است.

نشست G7 و زلنسکی، ترس از حمله نهایی روسیه به ماریوپل

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین قرار است روز یکشنبه در نشست ویدیو کنفرانس رهبران گروه ۷ شرکت کند، زیرا کی‌یف از حمله نهایی روسیه به آخرین جنگنده‌های محاصره شده در ماریوپل، قبل از مراسم بزرگداشت پیروزی بر آلمان نازی در مسکو در روز دوشنبه بیم دارد.

سخنگوی اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز جمعه گفت: “8 مه تاریخ پایان جنگ جهانی دوم در اروپا است که باعث وحشت، ویرانی و مرگ در اروپا شد.” …) مهمتر از همیشه».

آلمان ریاست G7 را در سال جاری بر عهده دارد (همچنین کانادا، ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و ژاپن).

او بدون جزئیات بیشتر گفت، این سومین نشست از ابتدای سال “به ویژه به وضعیت اوکراین” اختصاص خواهد داشت.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش به این دیدار درباره تحریم های احتمالی بیشتر علیه روسیه اشاره کرده بود.

وی روز چهارشنبه گفت: «ما همیشه برای تحریم‌های اضافی آماده‌ایم» و افزود که با اعضای گروه 7 درباره «آنچه که انجام خواهیم داد و نخواهیم کرد» گفتگو خواهد کرد.

نشست G7 در آستانه رژه نظامی 9 می در روسیه برگزار می شود که نشان دهنده پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم است.

ارتش روسیه آخرین تمرینات را برای رژه نظامی سنتی که قرار بود روز شنبه در میدان سرخ مسکو با حضور سربازانی که در حمله به اوکراین شرکت کرده بودند، انجام داد.

مقامات اوکراین چندین روز است که نسبت به تشدید احتمالی حملات روسیه با نزدیک شدن به این بزرگداشت هشدار داده اند.

الکسی آرستویچ، مشاور رئیس جمهور اوکراین، روز جمعه هشدار داد: “دشمن در تلاش است تا مدافعان آزوفستال را به پایان برساند، او سعی می کند این کار را قبل از 9 می انجام دهد تا به (رئیس جمهور روسیه) ولادیمیر پوتین هدیه ای بدهد.”

ستاد کل اوکراین در بولتن صبح روز یکشنبه خود با اشاره به «عملیات تهاجمی روسیه» با «پشتیبانی آتش توپخانه و تانک» خاطرنشان کرد: یگان‌های ما در منطقه کارخانه آزوستال همچنان مسدود هستند.

فولاد آزوستال میزبان آخرین مدافعان ماریوپل است. پس از تهاجم روسیه در 24 فوریه، صدها غیرنظامی نیز در گالری های زیرزمینی گسترده آن پناه گرفتند.

در مورد مبارزان چطور؟

رئیس جمهور زلنسکی شامگاه شنبه در پیام روزانه خود با اشاره به تعداد 300 نفر از افراد نفوذی، پس از تماس های فراوان و تلاش های بیهوده در هفته های اخیر، گفت: “ما غیرنظامیان را از آزوفستال تخلیه کرده ایم”. ما اکنون برای مرحله دوم (…): مجروحان و پرسنل پزشکی آماده می شویم.

او بدون ذکر رقمی ادامه داد: “البته ما نیز برای تخلیه سربازانمان کار می کنیم. همه این قهرمانان مدافع ماریوپل هستند.” “این بسیار دشوار است. اما بسیار مهم است.”

یوگنیا تیتارنکو، یک پرستار نظامی، که همسرش، یک پزشک و عضو هنگ آزوف، و همکارانش هنوز در کارخانه هستند، گفت: “وضعیت بسیاری از سربازان وخیم است. آنها مجروح شده اند و هیچ دارویی ندارند.” او می گوید: «غذا و آب نیز کم است.

شوهرش میخائلو در پیامکی که خبرگزاری فرانسه توانست با آن مشورت کند، نوشت: «تا آخر خواهم جنگید». آنها دو روز قبل از حمله روسیه ازدواج کردند.

این مقام پیشتر روز شنبه اعلام کرد: “دستور رئیس جمهور (اوکراین) اجرا شد: همه زنان، کودکان و افراد مسن از آزوفستال تخلیه شده اند. این بخش از ماموریت بشردوستانه در ماریوپل انجام شده است.” معاون نخست وزیر اوکراین اعلام کرد. وزیر ایرینا ورشچوک.

به گفته کیو، این عملیات ها در مجموع نزدیک به 500 نفر را در یک هفته تحت حمایت سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ قادر به فرار کرده است.

اوکراین شامگاه شنبه از پزشکان بدون مرز (MSF) خواست تا مأموریتی را برای تخلیه و درمان سربازان مستقر در کارخانه فولاد سازماندهی کنند.

مسکو روز چهارشنبه آتش‌بس سه روزه یک‌جانبه را از صبح پنج‌شنبه اعلام کرد تا به غیرنظامیان در آزوستال اجازه خروج بدهد.

اما مقامات اوکراینی، به ویژه ستاد کل ارتش، مدعی شدند که روس ها در این مدت دوباره به این کارخانه حمله کرده اند.

ماریوپول، شهر بندری در جنوب شرقی که قبل از جنگ نزدیک به 500000 نفر سکنه داشت، با بمباران دو ماهه روسیه تقریباً به طور کامل از روی نقشه محو شد.

بیل برنز، مدیر آژانس اطلاعاتی آمریکا، سیا، شنبه تخمین زد که ولادیمیر پوتین، که فکر می‌کند نمی‌تواند در اوکراین «بازنده شود»، «متقاعد شده است که تلاش‌های مضاعف او به او امکان پیشرفت می‌دهد».

با این حال، هیچ “شواهد مشخصی” وجود ندارد که نشان دهد روسیه، که نیروهای بازدارنده خود را بلافاصله پس از شروع مداخله نظامی خود در حالت آماده باش قرار داده است، “در حال آماده سازی برای استقرار یا حتی استفاده بالقوه از سلاح های هسته ای تاکتیکی” در این درگیری است. او تاکید کرد.

بمباران های پراکنده

اوکراینی گفت: «دشمن از سال 2014 به منظور تسلط کامل بر قلمرو مناطق دونتسک، لوگانسک و خرسون و حفظ کریدور زمینی بین این سرزمین ها و کریمه اشغالی، عملیات تهاجمی خود را در منطقه عملیاتی شرق متوقف نمی کند». ستاد کل صبح یکشنبه

وی گفت که در منطقه دونتسک، نیروهای روسی به عملیات تهاجمی خود در اطراف لیمان، پوپاسنیانسکی، سورودونتسک و آودیوکا ادامه دادند. و اینکه وضعیت در سمت مولداوی “تنش” بود.

مقامات منطقه جدایی طلب طرفدار روسیه در ترانسدنستریا در مولداوی روز شنبه اعلام کردند که چهار انفجار عصر روز گذشته در روستایی در مرز اوکراین بدون تلفات جانی رخ داده است.

به گفته ستاد کل، گروه های مسلح در ترانسدنستریا و نیروهای روسیه در این منطقه “در آمادگی کامل رزمی” هستند.

ترس از سرایت درگیری در اوکراین به ترانسدنستریا در هفته های اخیر پس از افشای یک ژنرال روسی مبنی بر اینکه یکی از اهداف روسیه ایجاد یک کریدور زمینی به این قلمرو کوچک است، افزایش یافته است.

به گفته فرماندار منطقه پاولو کیریلنکو، حملات روز شنبه در اطراف دونتسک (شرق) گزارش شد که در آن چهار نفر کشته و 9 نفر زخمی شدند.

مؤسسه مطالعات جنگ آمریکا روز شنبه خاطرنشان کرد روس‌ها بین جمعه و شنبه به دستاوردهای ارضی محدودی در اطراف سورودونتسک، یکی از مناطق اصلی دونباس که هنوز در دست اوکراینی‌ها است، دست یافته بودند، اما این نباید منجر به محاصره کامل شود. (ISW).

روسیه تاکنون تنها توانسته است مدعی کنترل کامل یک شهر بزرگ به نام خرسون شود.

در خارکف، مجدداً به گفته ISW، ضد حمله اوکراین برای خارج کردن دومین شهر اوکراین از برد توپخانه دشمن، با تسخیر چندین مواضع روسیه، شتاب بیشتری گرفته است.

این مؤسسه توضیح داد: «نیروهای اوکراینی در امتداد قوس گسترده ای در اطراف خارکف در حال بازیافتن زمین هستند و دیگر بر روی یک نیروی محرکه محدود تمرکز نمی کنند و نشان می دهند که توانایی انجام عملیات تهاجمی در مقیاسی بزرگتر از آنچه تاکنون در این جنگ بوده است.»

به گفته وزارت دفاع اوکراین، ارتش روسیه مجبور شد سه پل جاده‌ای را “برای کاهش سرعت ضد حمله” در این منطقه منفجر کند.

نیروی دریایی اوکراین مدعی شد که در صد کیلومتری اودسا، نه چندان دور از جزیره مارهای کوچک، کشتی فرود روسی سرنا را با استفاده از یک هواپیمای بدون سرنشین جنگی که در ترکیه ساخته شده بود، منهدم کرده است.

اطلاعاتی که توسط روسیه تایید نشده است و از سوی دیگر اعلام کرده است که “قایق تهاجمی اوکراینی “Stanislav” را غرق کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *