جنگ در اوکراین: حمله روسیه به گفته زلنسکی، 60 غیرنظامی را کشته است، گروه 7 متحد علیه مسکو

در حالی که روسیه برای جشن پیروزی بر آلمان نازی در سال 1945 که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اغلب آن را با درگیری مرگبار در اوکراین مقایسه می کند، برنامه ریزی شده برای دوشنبه، آماده می شود، دومی بدون چشم اندازی برای آرامش در آینده نزدیک ادامه می یابد.

در شرق، آقای زلنسکی در جریان یک مداخله ویدئوکنفرانسی در نشست سران G7 گفت: «همین دیروز، در روستای بیلوگوریوکا، در منطقه لوگانسک، یک بمب روسی 60 غیرنظامی را کشت. آنها در تلاش بودند در ساختمان یک مدرسه معمولی که هدف حمله هوایی روسیه قرار گرفت، پناه بگیرند.

فرماندار منطقه لوگانسک، Sergiï Gaïdaï، همین ارزیابی را در تلویزیون روسی زبان Current Time TV ارائه کرد. او صبح یکشنبه توضیح داد که در زمان اعتصاب “در مجموع 90 نفر” در محل حضور داشتند. وی افزود: «27 نجات یافتند» و افزود که پس از انفجاری که مدرسه را «کاملاً منفجر کرد» دمای هوا بسیار بالا بوده است.

به گفته سخنگوی وی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که از بمباران “وحشتناک” شده است.

در همان روز، جیل بایدن، بانوی اول ایالات متحده، با همتای اوکراینی خود، اولنا زلنسکا، در مدرسه ای در اوکراین در نزدیکی مرز با اسلواکی، که این هفته در آنجا اقامت داشت، دیدار کرد. او به خبرنگاران گفت: “می خواستم برای روز مادر بیایم. فکر می کردم مهم است که نشان دهم (…) که مردم ایالات متحده از مردم اوکراین حمایت می کنند.”

ترودو: جنایات جنگی

دیگر بازدیدهای غیرمنتظره جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا از ایرپین، محلی در حومه کیف ویران شده از جنگ، و رئیس بوندستاگ، مجلس سفلی پارلمان آلمان، باربل بس، نیز در نزدیکی پایتخت اوکراین است. ، در بوچا، صحنه جنایات علیه غیرنظامیان.

آقای ترودو تاکید کرد: “ولادیمیر پوتین مسئول این جنایات جنگی فجیع است” و “او باید پاسخگو باشد”.

گروه هفت، که کشورش عضو آن است، روز یکشنبه تصمیم گرفت خود را به تدریج از نفت روسیه جدا کند.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: امروز کل گروه 7 متعهد شد که واردات نفت روسیه را ممنوع یا به تدریج متوقف کند. این تصمیم “به شریان اصلی آبیاری اقتصاد پوتین ضربه می زند و او را از درآمدی که برای تامین مالی جنگش نیاز دارد محروم می کند”.

در سطح اتحادیه اروپا، مذاکرات در ابتدای هفته بین کشورهای عضو برای رفع موانع تحریم پیشنهادی اروپا بر نفت روسیه که توسط مجارستان با مشکل مواجه شده است، ادامه خواهد یافت.

در ماریوپول، بندری در جنوب شرقی اوکراین که تقریباً به طور کامل تحت کنترل روسیه است، سربازان اوکراینی که هنوز در کارخانه بزرگ فولاد آزوفستال مقاومت می کنند، تسلیم شدن را رد کرده اند. ایلیا سامویلنکو، یک افسر اطلاعاتی گفت: “تسلیم یک گزینه نیست زیرا روسیه به زندگی ما اهمیتی نمی دهد. برای آن مهم نیست که ما را زنده نگه دارد.”

ستاد کل ارتش هشدار داد: «دشمن به منظور کنترل کامل بر مناطق دونتسک، لوهانسک و خرسون و حفظ کریدور زمینی بین این مناطق و کریمه تحت اشغال روسیه از سال 2014، عملیات تهاجمی خود را متوقف نمی کند (…) از ارتش اوکراین

وی گفت که در منطقه دونتسک، نیروهای روسی به حملات خود در اطراف لیمان، پوپاسنیانسکی، سورودونتسک و آودیوکا ادامه دادند.

فرماندار منطقه لوگانسک گفت: «تنها در سورودونتسک، ده ها اعتصاب صورت گرفت و یک بیمارستان نیز مورد اصابت قرار گرفت.

به گفته همین منبع، شهر پوپاسنا اکنون ویران شده است و سربازان اوکراینی برای تصرف “مواضع بهتر” از آن عقب نشینی کرده اند.

از طرف روسیه، وزارت دفاع یکشنبه مدعی انهدام “پست فرماندهی یک تیپ مکانیزه” اوکراینی در منطقه خارکف (شمال شرقی) و همچنین “مرکز ارتباطی فرودگاه نظامی از چرونوگلینسکویه” شد. ، در جنوب غربی

مقامات اوکراینی چند روزی است که نسبت به تشدید احتمالی اقدامات تهاجمی روسیه در آستانه برگزاری جشن های 9 می هشدار داده اند.

“شر بازگشته است”

رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه با تشبیه تهاجم روسیه به کشورش به کشورش با تجاوز کشورهای اروپایی توسط آلمان نازی، گفت: «شیطان بازگشته است» به اروپا، «با لباسی متفاوت، با شعارهای متفاوت، اما با یک هدف». در سخنرانی به مناسبت پایان جنگ جهانی دوم در اروپا.

او در یک فیلم ضبط شده که در آن در مقابل ساختمان های آپارتمانی ویران شده فیلمبرداری می شود، گفت: “ده ها سال بعد… تاریکی بر اوکراین فرود آمد.”

اسنات لوبرانی، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای اوکراین، در توییتر نوشت: در زاپوریجیا (جنوب شرقی)، 174 غیرنظامی، برخی از آنها با کودکان خردسال، عصر یکشنبه با هشت اتوبوس “از جهنم ماریوپل” وارد شدند. حدود چهل نفر تخلیه شده از کارخانه فولاد آزوفستال آمدند.

امدادگران افراد مسن، از جمله یک خانم سالخورده روی ویلچر را تا یک مرکز پذیرش همراهی کردند.

قبلاً در روز شنبه، آقای زلنسکی اعلام کرده بود: “ما غیرنظامیان آزوفستال را تخلیه کرده ایم”، با ذکر تعداد 300 نفر از افراد خارج شده. ما اکنون برای مرحله دوم (…): مجروحان و پرسنل پزشکی آماده می شویم.

صدها نفر به گالری های زیرزمینی کارخانه فولاد آزوستال پناه برده بودند که آخرین مدافعان شهر را در خود جای داده است.

مسکو روز چهارشنبه یک آتش بس سه روزه یکجانبه از صبح پنج شنبه اعلام کرد تا به غیرنظامیانی که در این مجموعه وسیع اسیر شده اند اجازه خروج را بدهد. اما مقامات اوکراینی تاکید کردند که روس ها به آن احترام نمی گذارند.

به گفته یوگنیا تیتارنکو، یک پرستار نظامی که شوهرش، یکی از اعضای هنگ آزوف، هنوز در کارخانه آزوفستال است، “بسیاری از سربازان در وضعیت وخیم هستند. آنها مجروح شده اند و هیچ دارویی ندارند.” غذا و آب نیز کم است».

شوهرش میخائلو در پیامکی که خبرگزاری فرانسه توانست با آن مشورت کند، نوشت: «تا آخر خواهم جنگید». آنها دو روز قبل از شروع جنگ با روسیه ازدواج کردند.

ستاد کل اوکراین روز یکشنبه با اشاره به “عملیات تهاجمی روسیه” با “حمایت توپخانه و آتش ارابه ها” گفت: “یگان های ما در منطقه کارخانه آزوفستال همچنان مسدود هستند.”

ماریوپل که قبل از جنگ نزدیک به 500000 نفر سکنه داشت، با بمباران دو ماهه روسیه تقریباً به طور کامل از روی نقشه محو شد.

“پیروزی از آن ما خواهد بود” (پوتین)

رئیس جمهور پوتین روز یکشنبه اطمینان داد که “همانطور که در سال 1945، پیروزی از آن ما خواهد بود” و مقایسه بین جنگ جهانی دوم و درگیری در اوکراین را در آرزوهای خود در 8 مه چندین برابر کرد.

با این حال، روسیه تاکنون تنها توانسته است مدعی کنترل کامل یک شهر بزرگ، خرسون شود.

کریل استریموسوف، “معاون رئیس اداره نظامی-غیر نظامی منطقه (روسیه) گفت که ساکنان آن امسال نیز می توانند گذرنامه های روسی دریافت کنند.

دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری خودخوانده دونتسک توسط جدایی طلبان طرفدار روسیه، گفت: در بندر تجاری ماریوپول، «کار در جریان است»، اما «هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد». . وی افزود: “ما انتظار داریم در مدت زمان بسیار کوتاهی بازسازی بزرگی انجام شود.”

به نوبه خود، رئیس جمهور زلنسکی، همتای روس خود را متهم کرد که “همه چیزهایی را که برای فاتحان سال 1945 مهم بود فراموش کرده است”.

اقدامات ولادیمیر پوتین در اوکراین “روسیه و فداکاری های تاریخی مردم آن (در طول جنگ جهانی دوم) را با شرم پوشش می دهد”، به نوبه خود، کشورهای G7 روز یکشنبه در جریان یک اجلاس مجازی خشمگین شدند.

سران کشورها و دولت‌های آلمان، کانادا، ایالات متحده، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و بریتانیا بر تعهد (خود) به اتخاذ تدابیر بیشتر برای کمک به اوکراین برای تامین آینده‌ای آزاد و دموکراتیک تاکید کردند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *