جنگ در اوکراین: «دشمن به وضوح از نظر تجهیزات، از نظر تعداد سرباز برتر است»، زلنسکی می‌داند

ولودیمیر رئیس جمهور اوکراین شامگاه چهارشنبه اعتراف کرد که در مناطق خاصی از شرق اوکراین، جایی که حمله روسیه برای هفته ها متمرکز شده است، “دشمن به وضوح از نظر تجهیزات و تعداد سرباز برتر است.”

اما، او بلافاصله در پیام ویدئویی روزانه خود افزود، نیروهای اوکراینی و هر دوی آنها که از کشور دفاع می کنند “در برابر تهاجم بسیار خشونت آمیز نیروهای روسیه در شرق مقاومت می کنند”.

او گفت: «ما به کمک شرکای خود به ویژه تسلیحات نیاز داریم. در همان روز، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه وی نیز خواستار سلاح های سنگین بیشتر شد.

اوکراین مایل به دریافت واحدهای متحرک با قابلیت ارسال چندین راکت به طور همزمان است. کوله با پس از یک سری گفتگو با مقامات دولتی و رهبران تجاری در مجمع اقتصادی داووس در سوئیس گفت: «این واقعاً همان سلاحی است که ما شدیداً به آن نیاز داریم».

او به خبرنگاران گفت: «نبرد دونباس بسیار شبیه به نبردهای جنگ جهانی دوم است.

به گفته وی، «بعضی روستاها و شهرها دیگر وجود ندارند» در این منطقه شرق اوکراین که روزهاست زیر بمباران شدید قرار دارد.

وزیر توضیح داد: «آنها با شلیک توپخانه روسیه، توسط پرتابگرهای موشکی متعدد روسی به ویرانه تبدیل شدند» و افزود که این دقیقاً همان نوع تسلیحاتی بود که کشورش فاقد آن بود.

نیروهای روسی هر روز به سورودونتسک نزدیک‌تر می‌شوند، شهری با حدود 100000 نفر جمعیت قبل از جنگ، که تصرف آن برای کنترل کامل دونباس، حوضه معدنی که تا حدودی توسط جدایی‌طلبان طرفدار روسیه تحت حمایت مسکو اشغال شده، ضروری است.

سرگوئی گایدایی، فرماندار منطقه، چهارشنبه گفت: «نیروهای روسی به حدی پیشروی کرده‌اند که به حدی نزدیک شده‌اند که می‌توانند خمپاره‌ای به سورودونتسک شلیک کنند».

به گفته وی، شهر “به سادگی در حال ویران شدن است”.

آقای Gaïdaï، که تخمین زد که “هفته آینده تعیین کننده خواهد بود” ادامه داد: “وضعیت در شهر بسیار دشوار است. دیروز، در حومه سورودونتسک درگیری وجود داشت.”

“احاطه نشده”

با این حال، او شامگاه چهارشنبه گفت، برخلاف آنچه یکی از مقامات جدایی طلب طرفدار روسیه گفت، شهر “محاصره نشده است”. وی با بیان اینکه حدود 15 هزار نفر هنوز در آنجا و روستاهای اطراف هستند، گفت که اکثریت قریب به اتفاق آنها با وجود گلوله باران بی وقفه نمی خواهند حرکت کنند.

در این منطقه، شهرهای خط مقدم از ساکنان خود خالی شده است، افراد سرکش و اغلب سالخورده که بیشتر وقت خود را در سرداب ها پنهان می کنند.

مانند شهر سولدار، در چند ده کیلومتری سورودونتسک، جایی که ناتالیا، 47 ساله، “فقط برای دیدن مردم” در فضای باز رفت. او گفت: «ما باید بدانیم که تنها نیستیم و همیشه زندگی در این اطراف وجود دارد.

گایدایی گفت که در شهر مجاور لیسیچانسک، پلیس مراسم تشییع جنازه را برای دفن مردگان به عهده گرفته است. او افزود که حداقل 150 نفر باید در آنجا در یک گور دسته جمعی دفن شده باشند.

وزیر امور خارجه اوکراین در داووس گفت: «کشورهایی که پای خود را برای تامین تسلیحات سنگین به اوکراین معطوف می‌کنند، باید بفهمند که هر روز را صرف تصمیم‌گیری، سنجش استدلال‌های مختلف می‌کنند، مردم کشته می‌شوند».

و در بحبوحه نگرانی ها در مورد ناتوانی فعلی اوکراین در صادرات غلات خود به دلیل محاصره روسیه در بنادر این کشور، او از گفتگوهای کیف با سازمان ملل درباره امکان عبور ایمن از بندر اودسا خبر داد.

رئیس جمهور زلنسکی که از طریق ویدئو کنفرانس در داووس صحبت می کرد، روز چهارشنبه از متحدان غربی خود خواست که از روسیه یا منافع آن در امان باشند.

وی ابراز تاسف کرد: “هر کاری که دولت روسیه انجام دهد، همیشه کسی است که بگوید: بیایید منافع آن را در نظر بگیریم. امسال در داووس، دوباره آن را شنیدیم.”

“ما باید هر کاری که ممکن است انجام دهیم تا جهان را به یک عادت دائمی برای در نظر گرفتن اوکراین تبدیل کنیم. به طوری که منافع اوکراینی ها با منافع کسانی که همیشه عجله دارند برای دیداری دیگر با دیکتاتور عجله دارند جایگزین نشود.” او بدون نام بردن از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفت.

“اروپاي متحد”

او اوایل روز چهارشنبه با ابراز تأسف از عدم انسجام غربی ها در برابر این جنگ که به تازگی وارد چهارمین ماه شده است، خواهان «حمایت از اروپای متحد» شده بود.

در جبهه جنوبی، مسکو مشغول استحکام بخشیدن به قلمروهای فتح شده به مدت سه ماه است.

بنابراین روسیه اعلام کرده است که به ساکنان مناطق Zaporijjia و Kherson اجازه می دهد تا از طریق “روش ساده” برای گذرنامه روسی درخواست دهند. اوکراین بلافاصله اقدامی را محکوم کرد که نشان دهنده تمایل مسکو برای انجام یک الحاق خالص و ساده این مناطق بود.

وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد: «اعطای اجباری گذرنامه به اوکراینی ها در خرسون و زاپوریژیا دلیل دیگری بر هدف جنایتکارانه روسیه از جنگ علیه اوکراین است».

در جبهه دیپلماتیک، رئیس شورای اروپا، شارل میشل، گفت که با وجود بن بست مجارستان، نسبت به توافق بر سر تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا تا آغاز نشست روز دوشنبه شورای اروپا «اطمینان» دارد.

به گفته کی‌یف، که روز چهارشنبه در داووس از جامعه بین‌المللی خواست تا صادرات روسیه را بکشد، اقدامی ضروری است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *