جنگ در اوکراین: سازمان ملل خواهان بازگشت تولیدات کشاورزی اوکراین و روسیه به بازار است

آنتونیو گوترش در جریان دیدار با رئیس جمهور نیجریه از ابوجا گفت: واقعاً هیچ راه حل واقعی برای مشکل امنیت غذایی جهانی بدون بازگشت تولیدات کشاورزی اوکراین و تولید مواد غذایی و کود از روسیه و بلاروس به بازارهای جهانی با وجود جنگ وجود ندارد. محمد بوهاری.

وی افزود: مصمم هستم همه چیز را برای تسهیل گفت و گو که می تواند به دستیابی به این اهداف کمک کند، در نظر بگیرم.

روسیه و اوکراین دو صادرکننده عمده گندم، ذرت، کلزا و روغن آفتابگردان هستند. روسیه همچنین بزرگترین تامین کننده کود و گاز در جهان است.

حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه و تحریم های اقتصادی که بر مسکو بارید، تحویل گندم و سایر مواد غذایی از دو کشور را متوقف کرد و باعث افزایش قیمت مواد غذایی و همچنین قیمت سوخت، به ویژه در کشورهای نوظهور شد.

آنتونیو گوترش برآورد کرد که این منجر به “بحرانی سه بعدی شد که سیستم های مالی، انرژی و غذایی جهانی را برای کشورهای در حال ظهور ویران می کند.”

در پایان ماه آوریل، صندوق بین المللی پول (IMF) تخمین زد که جنگ در اوکراین چشم انداز فقیرترین اقتصادهای خاورمیانه را تیره کرده و نسبت به “خطر ناآرامی اجتماعی” در آفریقا به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی هشدار داد.

بسیاری از اقتصادهای کشورهای جنوب صحرای آفریقا قبلاً به شدت تحت تأثیر همه گیری کووید-19 قرار گرفته اند.

بر اساس شاخص سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) که شامل تعرفه روغن های گیاهی، غلات یا محصولات لبنی است، افزایش قیمت مواد غذایی در ماه مارس با افزایش 12.6 درصدی نسبت به فوریه به بالاترین حد خود رسید و از بالاترین رقم قبلی در سال 2011 فراتر رفت.

به گفته صندوق بین‌المللی پول، افزایش قیمت گندم «به ویژه نگران‌کننده» است، زیرا کشورهای جنوب صحرای آفریقا 85 درصد از مصرف این غلات را وارد می‌کنند، به‌ویژه مقادیر بالایی در تانزانیا، ساحل عاج، سنگال و موزامبیک.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *