“دسترسی به پول نقد یک نگرانی است”: راه حل های پیشنهادی برای کمبود دستگاه های خودپرداز در بلژیک

فقدان ماشین‌های نقدی قابل دسترس در بلژیک – از آنجایی که بیشتر و بیشتر به نفع گزینه‌های بانکداری آنلاین تعطیل می‌شوند – باعث ایجاد صف‌های طولانی در آنچه باقی مانده است.

وزیر فدرال پیر-ایو درمن (PS) از بخش بانکی می‌خواهد که ماشین‌های نقدی را در شهرها، به ویژه در بروکسل، که در آن افراد مسن برای دریافت پول نقد باید طی کنند، بهتر پخش کنند.

بروز گزارش می دهد که توافقی در دست انجام است که درمنی می گوید “خونریزی را متوقف می کند”.

وزیر امور خارجه گفت: “من افتخار می کنم که توانستم بانک ها را متوجه این موضوع کنم، به طوری که این بخش اکنون موظف است مسئولیت اجتماعی خود را بپذیرد – همان بخشی که به نظر می رسید تا این اواخر این موضوع را فراموش کرده بود.”

میشل دشویتر، رئیس انجمن بازرگانان مارول، گفت: «در محله مارول، واقعاً یک بیابان است.

طی یک دوره 10 ساله، 6 دستگاه خودپرداز ناپدید شده اند. فقط یکی در Place du Jeu de Balle و دیگری در ایستگاه مترو Porte de Hal باقی مانده است.

دستگاه های خودپرداز در مکان های دیگر، از جمله سابلون، ناپدید شده اند. کارمندان بانک مشتریانی را که درخواست می‌کنند به نزدیک‌ترین‌های بعدی که اغلب چندین ایستگاه اتوبوس دورتر هستند، ارجاع می‌دهند.

دستگاه‌های خودپردازی که باقی می‌مانند، اغلب دارای صف‌های طولانی مشتریانی هستند که منتظر دسترسی به آن‌ها هستند و به طور منظم خراب می‌شوند.

تحت نام باتوپین (ابتکار بهینه سازی دستگاه های خودپرداز بلژیکی)، چهار بانک بزرگ بلژیکی اخیراً دستگاه های خودپرداز «بدون برند» را نصب کرده اند. اما تعداد دستگاه های خودپرداز جدید بیشتر از تعداد ناپدید شده از زمان شروع کمپین نیست.

در سرتاسر شهر بروکسل، از زمان ورود باتوپین در سال 2021، تعداد دستگاه های خودپرداز کاهش یافته است.

رقبای Batopin، تعدادی از بانک های کوچکتر، نیز قرارداد همکاری امضا کردند، اما هنوز مشخص نیست که آیا آنها واقعاً هیچ دستگاه خودپرداز اضافه کرده اند یا خیر.

«اگر [the decline] دشویتر با اشاره به اینکه کسب و کارهای محلی به مکانی برای واریز پول نقد نیاز دارند، گفت.

دولت فدرال هفته گذشته با فدراسیون بخش مالی بلژیک (Febelfin) و Batopin بر اساس این ایده که باید یک دستگاه خودپرداز در فاصله 2 کیلومتری در مناطق شهری و تا 5 کیلومتری در مناطق روستایی وجود داشته باشد، به توافق رسید.

دستگاه های خودپرداز تا سال 2025 در 207 مکان دیگر در بلژیک قرار خواهند گرفت و تا سال 2027، حدود 4000 دستگاه خودپرداز در بلژیک وجود خواهد داشت که به طور مساوی از امروز پخش می شود.

علاوه بر این، 80 دستگاه خودپرداز در مکان‌های استراتژیک با هدف بهبود دسترسی ساکنان شهر به پول نقد اضافه خواهد شد.

باربارا تراخته (Ecolo) وزیر امور خارجه برای گذار اقتصادی پیشتر فاش کرد که راه اندازی شبکه خودپرداز که توسط باتوپین در نظر گرفته شده بود پاسخگوی نیازهای بازرگانان در بروکسل نیست و به همین دلیل است که دولت فدرال وارد عمل می شود.

بانک‌های بزرگ سال‌هاست که شبکه خودپرداز خود را به تدریج از بین می‌برند، زیرا برای آنها بسیار پرهزینه‌تر از تراکنش‌های الکترونیکی است که به موازات آن منفجر شده‌اند.

اما نیاز به حفظ یک شبکه توزیع به اندازه کافی نزدیک به آسیب پذیرترین افراد، و همچنین نقاط سپرده گذاری برای خرده فروشان و افراد خوداشتغال، دسترسی به دستگاه خودپرداز را به یک موضوع سیاسی حساس تبدیل کرده است.

نکته دیگر توافق وزرا و بانک ها این است که در مناطق شهری، دستگاه های خودپردازی که در حال حاضر قرار است ناپدید شوند، یا حفظ می شوند یا جایگزین می شوند.

علاوه بر این، تراکنش های رایگان دیگر محدود به دستگاه های خودپرداز مؤسسه بانکی خود مصرف کننده نخواهد بود. مصرف‌کنندگان می‌توانند سالانه 24 برداشت رایگان از دستگاه‌های خودپرداز بدون در نظر گرفتن محل خودپرداز انجام دهند.

به گفته الکسیا برتراند (Open Vld)، این توافق همچنین مشخص می کند که حداقل یکی از دو دستگاه خودپرداز Batopin دارای عملکرد سپرده گذاری خواهد بود، “که به ویژه برای معامله گران و حرفه های آزاد مهم است”.

اما منتقدان می گویند که این توافق به طور کامل مشکل را حل نمی کند.

Financité، Test Achats و Okra در بیانیه ای مشترک گفتند: “دولت و بخش بانکی حق دسترسی به پول نقد را نادیده می گیرند.” و این توافق را “ناکافی” خواند.

این سازمان‌ها حداقل 5900 دستگاه خودپرداز در بلژیک را درخواست می‌کنند – تعداد دستگاه‌های خودپرداز این کشور در پایان سال 2021.

آنها همچنین خواستار آن هستند که حداقل 95٪ از جمعیت به بانکی دسترسی داشته باشند که محدوده اولیه (برداشت، سپرده و غیره) را در 2.5 کیلومتری جاده ارائه می دهد.

“مقامات فدرال و Febelfin به توافق کافی در مورد موضوع دستگاه های خودپرداز دست یافته اند. بنابراین، نیازها و حقوق مصرف کنندگان نادیده گرفته می شود.

این سه سازمان طوماری را علیه ناپدید شدن دستگاه های خودپرداز در ماه مارس به راه انداختند که از آن زمان تاکنون بیش از 17500 امضا جمع آوری شده است و ثابت می کند که “دسترسی به پول نقد برای بسیاری از بلژیکی ها نگران کننده است”.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *