دولت بروکسل از دستورات فدرال در ممنوعیت استفاده کارکنان از TikTok پیروی می کند

اپلیکیشن محبوب رسانه‌های اجتماعی چینی TikTok را نمی‌توان بر روی دستگاه‌های کارکنان دولت فدرال بلژیک نصب کرد، زیرا خطرات امنیتی را به همراه دارد.

شورای امنیت ملی بلژیک تصمیم گرفت وزرا، اعضای کابینه و کارمندان دولت فدرال را از استفاده از TikTok در دستگاه های کاری خود منع کند.

ژرژ گیلکینت (Ecolo)، معاون نخست وزیر، گفت: «این تصمیم یک تصمیم منطقی و ضروری بود.

تحقیقات مختلفی که توسط سرویس‌های امنیتی انجام شده است نشان می‌دهد که اپلیکیشن چینی دارای چندین نقص امنیتی است که راه را برای جاسوسی احتمالی داده‌های کاربرانش باز می‌کند. همچنین به بخش خصوصی توصیه می‌شود در مورد استفاده از TikTok هوشیار باشند.

بروز گزارش می دهد که دولت بروکسل تصمیم گرفته است از این ممنوعیت فدرال پیروی کند و همچنین از مدیران در سطح محلی می خواهد که همین کار را انجام دهند.

برنارد کلرفایت (DéFI) وزیر دولت محلی بروکسل گفت: “همه سطوح دولت باید برای به حداکثر رساندن امنیت داده های حساس خود تلاش کنند.”

این ممنوعیت در حال حاضر به مدت شش ماه برقرار است و در این مرحله می تواند تمدید شود.

این اقدام فدرال برای هرکسی که دستگاهش به طور کامل یا جزئی تحت اختیار فدرال است اعمال می شود. پلیس را پوشش نمی دهد، اما شورای امنیت به افسران مجری قانون نیز توصیه می کند که برنامه چینی را نصب نکنند.

نیروی منطقه پلیس بروکسل Capital-Ixelles نیز از تابستان 2020 در TikTok بوده است – اولین منطقه پلیس بلژیک که یک حساب کاربری در سایت ایجاد می کند.

یک سخنگوی گفت: هنوز تصمیمی برای تعلیق حساب نگرفته است، اما “قطعاً آن را در نظر می گیرد.”

چندین نماینده پارلمان بروکسل به TikTok علاقه دارند و حتی برخی از آنها در ارتباط با رای دهندگان استفاده از آن را می بینند. اما از این به بعد وقتی داخل پارلمان بروکسل و به شبکه منطقه ای متصل می شوند، نمی توانند از آن استفاده کنند.

همچنین ارسال یا مشاهده محتوا با دستگاهی (گوشی هوشمند، تبلت، رایانه) که برای دریافت اسناد از خدمات اتاق نیز استفاده می شود، ممنوع است. به عبارت دیگر، این ممنوعیت برای استفاده از تمام وسایل حرفه ای اعمال می شود.

RTBF گزارش می دهد که حدود 400-450 نفر از کارکنان گرفته تا نمایندگان مجلس و همکاران پارلمانی را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

وزیر و رئیس بروکسل، رودی وروورت (PS) افزود که یک مورد مربوط به ممنوعیت TikTok در دستور کار شورای وزیران بعدی قرار خواهد گرفت که روز جمعه برگزار می شود.

بلژیک اولین یا تنها دولتی نیست که TikTok را از دستگاه‌های کارکنان دولتی منع می‌کند، زیرا این برنامه چینی می‌تواند – یا می‌تواند – به عنوان جاسوس‌افزار عمل کند.

TikTok متعلق به شرکت چینی ByteDance است و نزدیک به 150 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد. و در حال حاضر، داده های کاربران اروپایی در سنگاپور و ایالات متحده ذخیره می شود.

اما از آنجایی که این شرکت به دلیل بی اعتمادی فزاینده با ضرر کاربران مواجه است، با یک شرکت شریک اروپایی کار می کند تا اطمینان حاصل کند که این داده ها به چین منتقل نمی شود.

Axel Legay، استاد دانشگاه UCLouvain و متخصص امنیت سایبری، گفت: «شبه‌های واقعی وجود دارد، زیرا کد این برنامه به گونه‌ای نوشته شده است که درک آن بسیار دشوار و حتی غیرقابل درک است.

“در ابتدا، برای محافظت در برابر جاسوسی صنعتی طراحی شده بود، اما در برابر ممیزی نیز محافظت می کند. یکی دیگر از مواردی که ما را شگفت زده می کند تعداد تنظیماتی است که این برنامه از شما می خواهد در تلفن همراه باز کنید، از جمله تنظیماتی که برای استفاده از برنامه به آن نیاز ندارید.

بنابراین این یک سری چیزها است که برای یک برنامه کامپیوتری کمی عجیب است و باعث می شود فکر کنیم که واقعاً خطر وجود دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *