رئیس جمهور اندونزی پوتین را به اجلاس گروه 20 دعوت کرد، واشنگتن از رفتار “گویی هیچ اتفاقی نیفتاده” خودداری کرد.

رهبر اندونزی گفت: “من از رئیس جمهور زلنسکی برای شرکت در اجلاس G20 دعوت کردم.”، رهبر اندونزی گفت که مصالحه ای برای نشست برنامه ریزی شده در بالی پیدا شده است، در حالی که اعضای این گروه از ابتدا عمیقاً اختلاف داشتند. حمله روسیه به اوکراین. .

اندونزی که امسال ریاست گروه 20 را برعهده دارد، از زمان آغاز تهاجم به اوکراین، تحت فشار شدید غرب به رهبری ایالات متحده قرار گرفته است تا روسیه را کنار بگذارد.

اما جاکارتا با این استدلال که موقعیت خود به عنوان میزبان مستلزم این است که “بی طرف” بماند و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، مشارکت اوکراین را برای یافتن تعادل پیشنهاد داده بود، مقاومت کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه در توییتی گفت که پس از گفتگوی تلفنی با همتای اندونزیایی‌اش، از سوی اندونزی برای شرکت در نشست دعوت شده است.

جوکو ویدودو روز پنجشنبه نیز با رئیس جمهور روسیه گفتگو کرد. رئیس جمهور اندونزی گفت: به همین مناسبت، رئیس جمهور پوتین از اندونزی به خاطر دعوت به اجلاس G20 تشکر کرد و گفت که در آن شرکت خواهد کرد.

شک روسی

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در این گفتگو به مطبوعات اعلام کرد که آقای پوتین برای ریاست جمهوری اندونزی در G20 آرزوی “موفقیت” کرد و اطمینان داد که روسیه در این امر سهیم خواهد بود.

اما او گفت: “در حال حاضر زود است که شرایط مشارکت روسیه را اعلام کنیم.”

واشنگتن به نوبه خود ابراز بی میلی کرد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت، اما با استقبال از دعوت اوکراینی‌ها برای نشست سران، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده “به طور علنی مخالفت خود را با حضور پرزیدنت پوتین در G20 ابراز کرده است.”

وی افزود که ایالات متحده با اندونزیایی ها در تماس است و دعوت روسیه به قبل از تهاجم که در 24 فوریه آغاز شد، برمی گردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد که شرکت روسیه در نشست های بین المللی “نباید به گونه ای رفتار شود که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است”.

از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، غرب به دنبال منزوی کردن روسیه در صحنه دیپلماتیک بوده است.

نشست وزرای دارایی گروه 20 در ماه آوریل در واشنگتن، اختلافات عمیق این گروه از اقتصادهای بزرگ جهان را با تحریم برخی از جلسات توسط ایالات متحده و چندین متحد در اعتراض به مشارکت روس ها نشان داد.

بدون اسلحه

اما اندونزی، مانند بسیاری از کشورهای بزرگ در حال ظهور، می خواهد موضع بی طرفی خود را حفظ کند.

جوکو ویدودو روز جمعه در پاسخ به درخواست رئیس جمهور اوکراین گفت که اندونزی به اوکراین سلاح ارسال نخواهد کرد.

وی ضمن ارائه کمک های بشردوستانه به کی یف گفت: «بر اساس قانون اساسی و اصول سیاست خارجی اندونزی تکرار کردم که ارسال سلاح به کشورهای دیگر ممنوع است».

جنگ در اوکراین و گروه 20 نیز در برنامه دیدار روز جمعه بین رهبر اندونزی و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن بود و پس از آن همگرایی های خود را نشان دادند.

جوکو ویدودو بر نقش عرصه گروه 20 در ایجاد امکان گفتگو و حل و فصل تأثیرات انسانی و اقتصادی درگیری در اوکراین تاکید کرد و در عین حال خواستار توقف فوری خصومت ها شد.

من با رئیس جمهور (اندونزی) موافق بودم که حملات نظامی علیه اوکراین غیرقابل تحمل است و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی از طریق زور و ارعاب، و تلاش برای تغییر وضعیت موجود به صورت یکجانبه با زور، در هر منطقه غیرقابل تحمل است. نخست وزیر ژاپن گفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *