روسیه عرضه گاز را قطع می کند: بلژیک چگونه تحت تأثیر قرار می گیرد؟

لهستان و بلغارستان می‌توانند روی همبستگی اروپا برای تامین منابع گاز حساب کنند، اما Thijs de Graaf از دانشگاه گنت هشدار می‌دهد که این همبستگی است که می‌تواند به زودی از بین برود: «تامین انرژی یک موضوع بسیار حساس برای کشورهای عضو است. همه کشورها به یک اندازه آسیب پذیر نیستند. من می توانم تصور کنم که تعدادی از کشورها مانند مجارستان رویکرد انعطاف پذیرتری را در قبال روسیه اتخاذ کنند. پس از آن نگه داشتن اروپایی ها در یک خط سخت می شود.

وزیر انرژی بلژیک Tinne Van der Straeten (سبز فلاندری) می‌گوید که اقدام علیه لهستان و بلغارستان بر عرضه گاز بلژیک تأثیری نخواهد گذاشت: «بلژیک قطبی برای عرضه گاز اتحادیه اروپا است. ما فقط از درصد کمی از گاز روسیه برای مصرف خود استفاده می کنیم. بندر زیبروگ برگ برنده ماست و ظرفیت کافی برای واردات LNG و گاز طبیعی مایع را داریم.

در حال حاضر دلیلی برای فعال کردن مرحله هشدار اولیه طرح ملی اضطراری گاز طبیعی بلژیک وجود ندارد، اما مقامات به نظارت بر وضعیت ادامه خواهند داد.

لوک پاولز، کارشناس انرژی VRT، معتقد است که روسیه بعید است به دنبال درگیری با بلژیک باشد: او خاطرنشان می کند: «مقدار زیادی گاز روسیه در مسیر خود به چین از زیبروگ عبور می کند».

اپراتور شبکه گاز Fluxys معتقد است که خانواده‌های بلژیکی هرگز بنزین ندارند. این شرکت می‌گوید بلژیک دارای ذخایر کافی حتی برای عرضه به کشورهای همسایه است.
تحت مکانیسم همبستگی اروپایی، کشورهای همسایه می توانند بلژیک را ملزم به مشارکت کنند.

اگر روسیه تمام عرضه گاز به اتحادیه اروپا را متوقف کند، بلژیک نیز دچار مشکل خواهد شد. در حال حاضر، اتحادیه اروپا به میزان 40 درصد از گاز خود به روسیه متکی است و ناپدید شدن منابع روسیه بر قیمت ها تأثیر خواهد گذاشت. پاولز معتقد است که بعید است قیمت گاز در تابستان امسال کاهش یابد زیرا اتحادیه اروپا کشورهای عضو را ملزم به ایجاد ذخایر می کند.

وزیر انرژی ون دی استراتن پذیرفت که باج‌گیری از سوخت‌های فسیلی روسیه و افزایش قیمت‌ها بر خانوارها، مشاغل و صنعت بلژیک فشار وارد می‌کند.

مونیک دی یونگ، محقق دانشگاه گنت، فکر می‌کند که اروپایی‌ها باید خودشان ابتکار عمل را به دست می‌گرفتند و بلوک را از عرضه گاز روسیه جدا می‌کردند: «این سریع‌ترین و کم دردسرترین راه‌حل بود. اروپایی‌ها پیش از این اعلام کرده بودند که قصد دارند واردات گاز روسیه را متوقف کنند. اکنون روسیه ابتکار عمل را به دست گرفته است و این تصور را به دست گرفته است که مسئول تحولات است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *