زلنسکی از جهان می‌خواهد برای حمله احتمالی اتمی روسیه «آماده شود».

وی در مصاحبه ای که توسط شش سایت خبری اوکراین و همچنین ریاست جمهوری اوکراین در تلگرام پخش شد، گفت: ما نباید منتظر لحظه ای باشیم که روسیه تصمیم به استفاده از سلاح هسته ای خود بگیرد. ما باید برای آن آماده شویم.

او گفت که ما به “مواد مخدر (در برابر تشعشعات)، پناهگاه های حمله هوایی” نیاز داریم. شما باید با آنها صحبت کنید، معاهدات امضا کنید، از نظر اقتصادی سخت شوید. (روس ها) می توانند از هر سلاحی استفاده کنند، من در این مورد متقاعد هستم.

روز جمعه، ولودیمیر زلنسکی قبلاً قضاوت کرده بود که «کل جهان» باید «نگران» این خطر باشد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، که در گوشه‌ای از شکست‌های نظامی‌اش در اوکراین قرار گرفته، به یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی متوسل شود.

او به سی‌ان‌ان گفت: نه فقط من، فکر می‌کنم تمام دنیا، همه کشورها باید نگران باشند.

او اظهارات ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات خارجی آمریکا را در همین راستا تکرار کرد که روز قبل تخمین زده بود که چنین تهدیدی نباید «سهل‌انگیز» گرفته شود.

با این حال رئیس سیا گفت: “ما واقعاً هیچ نشانه مشخصی مانند استقرار یا اقدامات نظامی که بتواند نگرانی های ما را تشدید کند ندیده ایم.”

پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در 24 فوریه، کرملین به طور خلاصه به آماده باش نیروهای هسته ای خود اشاره کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین سپس بدون جزئیات بیشتر در سی ان ان گفت که مسکو تنها در صورت “تهدید وجودی” علیه روسیه از سلاح هسته ای در اوکراین استفاده خواهد کرد.

بر اساس بولتن بسیار معتبر دانشمندان اتمی، روسیه به «1588 کلاهک هسته‌ای مستقر روسی» مجهز است که 812 کلاهک روی موشک‌های زمینی، 576 مورد بر روی زیردریایی و 200 کلاهک بمب‌افکن است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *