ساحل عاج: مرگ آمادو سوماهورو رئیس مجلس ملی

در متن این خبر آمده است: «درد عمیقی دارم که این شنبه، 7 می 2022، رئیس مجلس ملی، برادر کوچکترم، آمادو سوماهورو را اعلام کنم».

“من به یک دولتمرد بزرگ ادای احترام می کنم که تعهد و حرفه سیاسی او کشور ما را نشان داده است. ساحل عاج در حال از دست دادن یک پسر شجاع، مردی با اعتقاد و وظیفه است. من یک همراه وفادار، یک دوست وفادار و فداکار را از دست می دهم.” رئیس دولت ادامه می دهد.

رئیس مجلس از مارس 2019، وی در ماه های اخیر به دلایل پزشکی اقامت طولانی مدت در خارج از کشور داشته است.

آمادو سوماهورو یکی از چهره‌های سیاسی عاج و از حامیان وفادار رئیس جمهور آلسان اوتارا بود. او یکی از اعضای موسس Rassemblement des Républicains (RDR)، حزب تاریخی آقای اواتارا، در سال 1994 بود.

شهردار شهر سگوئلا از سال 1996 تا 2013، در تأسیس حزب در شمال کشور مشارکت داشته است.

این فارغ التحصیل از مؤسسه روابط اقتصادی بین‌الملل در پاریس (1979)، با تخصص در تجارت بین‌الملل، چندین بار وزیر بازرگانی خارجی در سال 2002 و سپس برای بازرگانی بین سال‌های 2003 و 2005 در یک دولت واحد تحت ریاست لوران گباگبو، وزیر بوده است. .

پس از انتخاب آلاسان اواتارا، وی از سال 2011 تا 2017 سمت مشاور ویژه رئیس جمهور جمهوری را در امور سیاسی عهده دار بود.

بین سال‌های 2018 و 2019، آمادو سوماهورو به عنوان وزیر به عنوان رئیس دولت ارتقا یافت و همچنان مسئولیت امور سیاسی را بر عهده داشت.

در خلال غیبت او در ماه‌های اخیر، یکی از معاونان رئیس مجلس، آداما بیکتوگو، یکی از اعضای حزب حاکم Rassemblement des Houphouëtistes pour la Paix (RHDP) جایگزین او شد.

ساحل عاج چندین بار به دلیل ناپدید شدن رهبران سیاسی در سال های اخیر غمگین شده است.

در جولای 2020، نخست وزیر آمادو گون کولیبالی بر اثر مشکلات قلبی درگذشت. جانشین او، حامد باکایوکو در مارس 2021 بر اثر سرطان شدید درگذشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *