سازمان ها نسبت به بحران مسکن برای دانشجویان در بروکسل و فلاندر هشدار دادند

به گزارش Bruzz، کمبود شدید مسکن دانشجویی مقرون به صرفه و با کیفیت در بروکسل وجود دارد. سازمان دانشجویی بریک و مؤسسات شریک آن ادعا می کنند که بخش مسکن ارزان قیمت در پایتخت در “سقوط آزاد” است و هشدار می دهند که این مشکل در فلاندر نیز در حال گسترش است.

اجاره بهای مسکن دانشجویی طی سال‌های گذشته به شدت افزایش یافته است. بر اساس گزارش بازار مسکن دانشجویی بلژیک، Kotkompas 2021، متوسط ​​اجاره بهای یک اتاق دانشجویی در بروکسل بدون احتساب هزینه‌ها، حدود 490 یورو است. یورگن رال از بریک می گوید: «بخش مقرون به صرفه اکنون کاملاً در سقوط آزاد است. فقط بخش برتر امروز به طور کامل در حال گسترش است.

بریک این را با قیمت اتاق هایی که در پلت فرم Mykot ارائه می شود نشان می دهد. “از بین تمام مسکن های خصوصی دانشجویی که در سال 2021 به پایگاه داده اضافه کردیم، فقط 6 اتاق کمتر از 400 یورو در ماه هزینه دارند. اکثر مسکن های دانشجویی جدید در محدوده گران تر هستند و قیمت هایی بالاتر از 500 یورو در ماه دارند.” رال می گوید.

تعیین اینکه چه چیزی برای مسکن دانشجویی مقرون به صرفه است دشوار است. بریک از محدودیت 500 یورو در ماه استفاده می کند، اگرچه 350 تا 450 یورو مبلغ واقعی تری به نظر می رسد.

این فقط یک پدیده بروکسل نیست. سازمان‌های فلاندر متوجه روند مشابهی شده‌اند. جولین دی ویت از انجمن دانشجویان فلاندری (VVS) تأیید می کند: “بزرگترین مشکل کمبود اتاق های مقرون به صرفه است.” این مشکل مدتی است که وجود داشته است، اما اکنون بدتر شده است. نه تنها دانش آموزانی که در شرایط نامطمئن هستند در پرداخت هزینه اتاق خود مشکل دارند، بلکه طبقه متوسط ​​نیز این مشکل را تجربه می کند.

به گفته VVS، این یک مشکل لوکس نیست. دی ویت می گوید: «اتاق های گران قیمت حمله ای به آموزش دموکراتیک و در دسترس است.

در مجموعه ای از 25 توصیه، VVS خواستار بهبود سیاست مسکن دانشجویی شده است. به عنوان مثال، دولت ها باید بیشتر بر ساخت «اتاق اصلی» تمرکز کنند.

دی ویت می‌گوید: «می‌توانید ببینید که اقامتگاه‌های لوکس زیادی در بازار وجود دارد، مثلاً یک اتاق تلویزیون. “اما بسیاری از دانش آموزان به یک اتاق استاندارد با میز، صندلی، کمد و تخت نیاز دارند. مقامات باید تعریفی از “جعبه اولیه” ارائه کنند و اطمینان حاصل کنند که یک چهارم اتاق ها با این تعریف مطابقت دارند.”

به دلیل کمبود اتاق های مقرون به صرفه، برخی از دانشجویان دیگر نمی توانند در مسکن دانشجویی اقامت کنند. این مشکل فقط افزایش خواهد یافت. بریک تخمین می زند که با توجه به افزایش مورد انتظار در تعداد دانش آموزان در بروکسل، بین 20000 تا 55000 اتاق اضافی تا سال 2030 مورد نیاز خواهد بود. به همین دلیل است که Brik همراه با موسسات شریک خود VUB، Erasmushogeschool، Odisee، LUCA School of Arts و KU. لوون بروکسل، اعلامیه ای را برای مسکن دانشجویی مقرون به صرفه و با کیفیت در منطقه بروکسل راه اندازی کرد.

مانیفست حاوی مجموعه ای از توصیه ها به دولت بروکسل، اما همچنین به مقامات محلی، دولت فلاندری و توسعه دهندگان خصوصی است. توصیه ها بر تامین منابع کافی، مقرون به صرفه نگه داشتن اجاره بها، تحریک ساخت اتاق های با کیفیت بالا با امکانات مشترک و نظارت بهتر بر مسکن دانشجویی در بروکسل تمرکز دارد.

به عنوان مثال، دولت منطقه ای باید مقررات برنامه ریزی شهری منطقه ای (GSV) را با نیازهای دانش آموزان “تطبیق” کند. هرکسی بخواهد اتاق دانشجویی جدید بسازد نیاز به مجوز شهرسازی دارد. علاوه بر این، استانداردهای GSV باید رعایت شود، که در حال حاضر باعث ایجاد استودیو می شود. بنابراین توسعه دهندگان پروژه عمدتاً ساخت استودیو را انتخاب می کنند که به طور خودکار منجر به اجاره بیشتر می شود. رال می‌گوید: «بنابراین ما از منطقه پایتخت بروکسل می‌خواهیم مسکن جمعی دانشجویی را به عنوان یک حوزه مجزا در GSV قرار دهد.

GSV جدید همچنین باید با کد مسکن بروکسل (BHC)، که شامل مقررات اجاره خانه ها است، همراستا باشد. به گفته پاسکال اسمت، وزیر امور خارجه در برنامه ریزی شهری، در حال حاضر روی این موضوع کار می شود.

از جمله، بریک همچنین خواستار همکاری نزدیک تر با بازار خصوصی برای افزایش عرضه اتاق های استاندارد مقرون به صرفه است. رال می‌گوید: «به عنوان مثال، در GSV جدید، منطقه می‌تواند مستلزم این باشد که حداقل 20 درصد از اتاق‌های استاندارد با امکانات بهداشتی مشترک و آشپزخانه‌های مشترک برای پروژه‌های بزرگ مسکن دانشجویان جدید ارائه شود.

بریک همچنین تعدادی توصیه به مقامات فلاندری و محلی می کند. در نهایت، توسعه دهندگان خصوصی نقش اصلی را ایفا می کنند. به گفته بریک، آنها باید بیشتر روی مسکن دانشجویی با امکانات مشترک کیفی تمرکز کنند. این نه تنها از نظر مقرون به صرفه بودن، بلکه به رفاه روانی دانش آموز نیز کمک می کند.

علاوه بر این، عرضه باید مخلوط باشد و اتاق های کافی در بخش ارزان تر بازار وجود داشته باشد. به گفته بریک، توسعه دهندگان پروژه مطمئن هستند که همه اتاق ها اجاره داده می شوند. در حال حاضر این موضوع وجود دارد، اما فقط به دلیل کمبود اتاق دانشجویی. رال می‌گوید: «اما شما نمی‌دانید که آیا دانش‌آموزان یا والدین می‌توانند به پرداخت آن ادامه دهند یا خیر.

“در حال حاضر کمبود بزرگی وجود دارد و ساخت و سازهای زیادی در حال انجام است. بخش برتر یک مدل بسیار سودآور است، بنابراین اکنون برای توسعه دهندگان پروژه بسیار جالب است، اما ممکن است در آینده تغییر کند.”

علاوه بر این، VVS وجود یک نقطه اطلاعات مرکزی را مهم می‌داند که دانش‌آموزان می‌توانند با سؤالاتی در مورد قرارداد اجاره، حقوق و تعهداتشان یا در صورت اختلاف با صاحبخانه چه کار کنند.

دی ویت می گوید: “برای دانشجویان آینده، این می تواند کمک بزرگی در جستجوی یک اتاق باشد. انتقال به آموزش عالی در حال حاضر یک گام بزرگ است. استرس جستجوی محل اقامت نیز به آن اضافه می شود.” در اینجا نیز، VVS معتقد است که اطلاعات هم برای دانشجویان در بروکسل و هم برای دانشجویان در فلاندر باید گنجانده شود.

همچنین باید اطلاعات متمرکز تری برای دانشجویان بین المللی وجود داشته باشد. این گروه فقط در حال افزایش است و در سال های آینده حتی بیشتر هم خواهد شد. این تعداد فزاینده دانشجویان بین المللی تنها بر نیاز به افزایش پیشنهاد مسکن دانشجویی می افزاید.

با توجه به Kotkompas، کمبود 95000 واحد مسکونی تا سال 2030 وجود خواهد داشت. بنابراین یکی از پیشنهادات VVS تبدیل ساختمان های خالی به خوابگاه دانشجویی است. دی ویت می گوید: “ما می دانیم که جای خالی زیادی در شهرهای بزرگ وجود دارد. با تهیه مسکن دانشجویی در آنجا، شما بلافاصله روی راه حلی برای دو مشکل کار می کنید.”

با این سلسله توصیه ها، VVS می خواهد زنگ خطر را به صدا درآورد و از مقامات بخواهد که وارد عمل شوند. ما بسیار امیدواریم که ظرف بیست سال دیگر مجبور نباشیم در مورد اتاق های گران قیمت صحبت کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *