سفارت اوکراین مدعی است که مدرسه جدید روسی برای جمع آوری اطلاعات است

به گزارش بروز، سفارت اوکراین در بروکسل به اوکراینی ها توصیه کرده است که فرزندان خود را به Vesna، مدرسه کودکان اوکراینی که این هفته در بروکسل افتتاح شد، نفرستند. سفارت معتقد است این مدرسه حقه‌ای برای انتقال اطلاعات شخصی اوکراینی‌ها به روسیه است. یکی از بنیانگذاران مدرسه ماریا اسمیرنوا قویا این اتهامات را رد می کند.

در پیام فیسبوکی که سفارت اوکراین در بلژیک روز دوشنبه منتشر کرد، آمده است: «در حال حاضر خط مقدم جنگ نه تنها در خاک کشور ما، بلکه در خارج از مرزهای آن نیز قرار دارد».

“روسیه به منظور جمع آوری اطلاعات شخصی و انجام تبلیغات برای افتتاح مدارس، مهدکودک ها، دوره های زبان و غیره پول می دهد. ما از شما می خواهیم هنگام پاسخ دادن به این “کمک” هوشیار باشید. مطمئناً سفارت ثبت نام در این دانشگاه را توصیه نمی کند. مؤسسات آموزشی مشکوک، مانند مدرسه اوکراین «وسنا»، و عدم به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی شما با چنین مؤسسه آموزشی شبه».

وسنا، که این هفته افتتاح شد، تنها ابتکاری است که در پستی که سفارت اوکراین در مورد نفوذ روسیه در بلژیک هشدار داده است، ذکر شده است. سفارت مدعی است که معلوم نیست پول مدرسه از کجا می آید، معلمانش را از کجا می آورد و برنامه آموزشی چیست.

این نگرانی عمدتاً از این واقعیت ناشی می شود که ماریا اسمیرنوا، یکی از بنیانگذاران مدرسه، یک روسی است که به گفته سفارت، اوکراینی صحبت نمی کند. سفارت خواستار ملاقات با اسمیرنوا شد که سرانجام در اوایل ماه گذشته برگزار شد، اما بدون هم بنیانگذار او کیرا، اوکراینی که سفارت نیز برای مدت طولانی در تلاش برای ملاقات با او بود.

به گفته سفارت، بسیاری از سوالات حتی پس از گفتگو حل نشده باقی ماندند، از جمله در مورد موقعیت اسمیرنوا و انگیزه او. دقیقاً به این دلیل که او روسی است، سفارت می‌ترسد که این مدرسه – به طور مستقیم یا غیرمستقیم – توسط روسیه حمایت می‌شود که می‌تواند از طریق مدرسه اطلاعات شهروندان اوکراینی را جمع‌آوری کند.

ماریا اسمیرنوا همه اتهامات را رد می کند. او به خبرنگاران گفت: «بسیار مایه تاسف است که آنها اکنون این اتهامات بی اساس را مطرح می کنند. ما اینجا هستیم تا به بچه ها کمک کنیم و این کار را با افراد ملیت های مختلف مانند اوکراینی ها، بلکه فرانسوی ها و بلژیکی ها انجام می دهیم. 15 سال در اروپا زندگی می کنم. و شما نمی توانید همه روس ها را به همدستی در جنگ متهم کنید فقط به این دلیل که روس هستند. آیا من مخالف این جنگ هستم؟ همه جنگ ها وحشتناک هستند.”

به گفته اسمیرنوا، او به سرعت به درخواست مصاحبه پاسخ داد و تمام اطلاعات لازم را به سفارت داد. نه فقط در مورد بودجه، بلکه در مورد تجربه من: من قبلاً سه مدرسه در فرانسه افتتاح کرده ام. این واقعیت که کیرا در آنجا نبود به این دلیل است که او سعی کرد والدینش را از اوکراین بیاورد.”

او در مورد استفاده از داده‌های شخصی قاطعانه می‌گوید: “این‌ها ارسال نمی‌شوند، هیچ فاش نشده است. ما هرگز پاسپورت افراد را نخواستیم. فقط نام خانوادگی و نام، اما بدون بررسی اینکه آیا آنها با اسناد رسمی مطابقت دارند یا خیر.”

اسمیرنوا و همکارش کیرا اکنون دوباره با سفارت تماس گرفته‌اند، اما نمی‌خواهند جزئیات بیشتری ارائه کنند. او می افزاید: «ما بیانیه خود را اعلام کرده ایم. اکنون این به اوکراینی ها بستگی دارد که تصمیم بگیرند چه کنند. بلژیک یک کشور آزاد است.

به گفته اسمیرنوا، تاکنون هیچ والدینی وجود ندارد که فرزندان خود را در نتیجه این هشدار از مدرسه خارج کرده باشند. برعکس، والدین از ما تشکر می کنند».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *