فروش آثار هنری دزدیده شده نیجریه توسط دولت بلژیک به قیمت 240 یورو جرقه جنگ حقوقی شد

بر اساس تحقیقات VRT NWS و De Tijd، دولت بلژیک یک اثر هنری ارزشمند و دزدیده شده نیجریه را به قیمت 240 یورو به یک دلال عتیقه فلاندری فروخت. در همین حال، دولت نیجریه خواستار بازگرداندن این قطعه است.

سر برنز ایف – مجسمه ای که صرفاً به عنوان “هنر آفریقا” ذکر شده است – در سال 2007 در یک فروش عمومی کالاهای مصادره شده توسط خدمات عمومی فدرال دارایی فروخته شد.

در سال 2017، دلال عتیقه تلاش کرد تا آن را از طریق یک خانه حراج لندن به فروش برساند، که تصمیم گرفت این یک اثر سرقتی است و به مقامات اطلاع داده شد و مجسمه را مصادره کردند. پس از آن یک دعوای حقوقی آغاز شد، زیرا دلال عتیقه بلژیکی همچنان اصرار داشت که او مالک واقعی اثر هنری است.

مجسمه برنزی با قدمت چند صد ساله مشخص شد که در سال 1987 از موزه ملی نیجریه ربوده شده است. این یک شاهکار هنر آفریقایی به ارزش میلیون ها نفر در نظر گرفته شده است.

دولت نیجریه از سال 2019 با فروشنده عتیقه برای بازگرداندن شی غارت شده مذاکره کرده است. او ابتدا 5 میلیون یورو برای آن طلب کرد، اما از آن زمان این مبلغ به 60 هزار یورو کاهش یافت.

اما نیجریه از پرداخت چیزی برای آثار هنری دزدیده شده از آنها امتناع می ورزد و بنابراین پرونده در بن بست باقی می ماند.

جولین ولپر، متصدی موزه آفریقا (تصویر شده) که پلیس لندن با او تماس گرفت تا صحت این مجسمه را تایید کند، می گوید دولت بلژیک باید 60000 یورو را بپردازد.

ولپر گفت: “این یک راه حل آسان و ارزان برای اشتباهی است که دولت بلژیک با فروش آثار غارت شده مرتکب شد.” اما به نظر می رسد که هیچ کس در دولت فدرال نیاز به مداخله در این پرونده را احساس نمی کند.

برت دیمارسین (KU Leuven) استاد حقوق هنر و میراث فرهنگی گفت: «اگر نیجریه بخواهد مجسمه را پس بگیرد، باید دلال عتیقه جات را احضار کند.

پس سؤال اصلی این است: آیا آن مرد با حسن نیت است یا خیر؟ آیا آن مرد در زمان پیشنهاد خود در حراج می دانست که این اثر هنری غارت شده است یا باید می دانست یا نه؟

بلژیک کانونی برای قاچاق مصنوعات دزدی شده است

به دلیل عدم کنترل دقیق، بلژیک به محل پرورش انواع قاچاق عتیقه جات دزدی و تقلبی تبدیل شده است.

طبق آمار FPS Economy، 80 تا 90 درصد اشیاء باستان شناسی فروخته شده در کشور جعلی هستند.

سخنگوی دفتر دادستان عمومی بروکسل، سارا دورانت، عدم کنترل مجوزهای صادراتی را تأیید کرد: «از آنجایی که یک قاچاقچی از این مجوز صادراتی برای نشان دادن منشاء قانونی یک اثر استفاده می کند، صنعت احتمالاً شستن اشیاء هنری در بلژیک را آسان تر می کند. نسبت به کشورهای دیگر.»

بلژیک در سال 2009 کنوانسیون یونسکو را برای کنترل واردات و صادرات اشیاء عتیقه از کشورهایی که میراث آنها اغلب غارت می شود، تصویب کرد، اما تاکنون نتوانسته این تعهد را رعایت کند.

گمرک تعداد بسیار کمی از «کالاهای فرهنگی» را رهگیری می کند و اکثریت قریب به اتفاق جریان های مالی پیرامون قاچاق عتیقه جات نیز زیر نظر رادار می رود. واحد تحقیقات ART در پلیس فدرال سال ها پیش برچیده شد و امروز تنها یک بازپرس و یک دستیار در بلژیک باقی مانده است تا مبارزه با این نوع جنایت را هماهنگ کند.

دورانت گفت: “ما می دانیم که صحنه هنر و عتیقه جات از این کمبود منابع استفاده کرده است.” طبق اطلاعات ما، هیچ پرونده ای منجر به محکومیت یک دلال عتیقه نشده است.

دفتر دادستانی بروکسل می گوید که آنها مایلند بهتر حرکت کنند و از سال 2020، FPS Economy “بخش را تحت کنترل مناسب قرار داده است”.

هر کسی که در زمینه هنر و عتیقه‌جات سر و کار دارد باید تراکنش‌های مشکوک بیش از 10000 یورو را به واحد مبارزه با پولشویی گزارش کند و تحلیل ریسک توسط بازرسی اقتصادی منجر به انجام حدود 20 تحقیق در سه سال گذشته شده است.

عکس: AfricaMuseum Tervuren

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *