فلاندرز برای برگزاری اولین انتخابات محلی بدون الزام به رای آماده می شود

فلاندر آماده می شود تا سیاست رای گیری غیر اجباری خود را برای انتخابات محلی سال آینده آزمایش کند.

این منطقه رای به حذف الزام رای دادن در انتخابات محلی که از سال 2024 آغاز می شود، داد، اما همچنان رای دادن در انتخابات منطقه ای اجباری خواهد بود.

ژان-بنوآ پیله، دانشمند علوم سیاسی در ULB، به RTL گفت: «توجه زیادی روی این انتخابات محلی در فلاندر معطوف خواهد شد.

«اگر ما ببینیم که یک رأی ممتنع زیاد وجود دارد، فکر نمی‌کنم که بسیاری از افراد در سطوح دیگر دولت را متقاعد کند که همین کار را انجام دهند. از سوی دیگر، اگر رای دهندگان در تعداد زیادی شرکت کنند، علیرغم اینکه هیچ اجباری در این خصوص وجود ندارد، بحث می تواند دوباره باز شود.»

بلژیک از نرخ مشارکت بالایی در انتخابات برخوردار است، تا حدی به لطف رای دادن اجباری: انتظار می‌رود 75 درصد از بلژیکی‌ها در سال 2024 به پای صندوق‌های رای بروند.

اما در حالی که این تعهد برای انتخابات محلی حذف می شود، پیلت گفت که این اولین آزمایش پیچیده خواهد بود.

این یک زمینه بسیار ویژه خواهد بود زیرا تنها چند ماه پس از انتخابات فدرال، منطقه ای و اروپا خواهد بود و ما بدون شک درگیر مذاکرات بسیار طولانی دولت خواهیم بود، به طوری که می تواند باعث افزایش بی اعتمادی، و رای ممتنع یا حتی اعتراض شود. برای کسانی که رای نمی دهند.

توجه زیادی به اتفاقات در فلاندر خواهد شد. اما اگر به کشورهای دیگری که رای دادن را غیر اجباری کرده اند نگاه کنیم، باید شاهد کاهش 20 تا 30 درصدی مشارکت باشیم. ما چند سال پیش این را در هلند و شیلی دیدیم.

تعداد زیادی از رای دهندگان رای خود ثبت شده است، اما این تعداد در حال کاهش است، به ویژه در شهرها و شهرستان ها و در استان هایی که وضعیت اجتماعی-اقتصادی دشوارتر است.

پیلت گفت: «حتی در حال حاضر، علیرغم رای‌گیری اجباری، مشارکت رای‌دهندگان به حدود 75 تا 80 درصد کاهش یافته است، بنابراین این کاهش شدید است. افزایش نارضایتی شهروندان از سیاست

“شاید این درخت است که جنگل را پنهان می کند، زیرا اگر این رای دیگر اجباری نبود، یک سری از مردم وجود داشتند که نارضایتی یا بی علاقگی خود را با عدم رای دادن دیگر ابراز می کردند.

“این شمشیر دولبه رای گیری اجباری است: خوب است زیرا مردم را به صندوق های رای باز می گرداند، افرادی که معمولاً رای نمی دادند و به ویژه محروم ترین و آسیب پذیرترین افراد. اما در عین حال این واقعیت را پنهان می کند. نارضایتی بیشتر از دموکراسی است که 80 درصد رای دهندگان را به طور خودجوش به پای صندوق های رای می آورد.»

برآوردهای دیگر کمتر از 75 درصدی است که انتظار می رود در سال 2024 رای دهند، با نظرسنجی UHasselt با عنوان «شهرداری من و من» این رقم را به 69 درصد نزدیک می کند.

در آن نظرسنجی، 69 درصد از مردم فلاندرز گفتند که قطعا رأی خواهند داد، 8 درصد گفتند که قطعا رأی نمی‌دهند و 23 درصد هنوز تصمیم نگرفته‌اند.

بارت سامرز، وزیر امور داخلی فلاندری (Open VLD) گفت: «هر حزب باید از دموکراسی به خودی خود دفاع کند و توضیح دهد که چرا رأی دادن مهم است». رای دهندگان به این دلیل رای نمی دهند که موظف هستند، بلکه به این دلیل که می خواهند.»

سامر گفت که رای اجباری در بلژیک به هر حال تا حدودی از بین رفته است و گفت که حداقل 10 درصد از مردم بدون در نظر گرفتن تعهد رای نمی دهند.

سامرز گفت: “من فکر می کنم این یک مسئولیت اخلاقی برای هر شهروندی است که از رای خود استفاده کند.” من فکر می‌کنم اگر احزاب سیاسی بدانند که باید مردم را برای رای دادن تشویق کنند، مسئولیت اخلاقی بهتر انجام می‌شود.»

مقررات جدید فقط برای انتخابات محلی در فلاندر اعمال می شود و بنابراین در والونیا یا بروکسل اعمال نمی شود.

اما سامرز به فراتر از آن نگاه می کند: «امیدوارم این اصلاحات منادی برای اصلاحات در سطوح دیگر باشد.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *