فیلم بلژیکی Close در اسکار شکست می خورد اما کارگردان به موفقیت خود افتخار می کند

فیلم بلژیکی بستن، داستان دلخراش دوستی نوجوانان، احساس گناه، اشتیاق و از دست دادن، ممکن است اسکار امسال را از دست داده باشد، اما همچنان نقدهای تحسین آمیز منتقدان را به خود جلب می کند.

اثر سینمایی لوکاس دونت کارگردان و فیلمنامه نویس در مقابل فیلم آلمانی شکست خورد همه آرام در جبهه غربی در بخش بهترین فیلم بین المللی در مراسم اسکار 95 در هالیوود.

درام جنگ جهانی اول نتفلیکس نیز شکست خورد آرژانتین، 1985 (آرژانتین)، ایرلند دختر ساکت و ورودی لهستانی EO برای دریافت جایزه اسکار مورد علاقه در بخش فیلم های غیر انگلیسی زبان.

با وجود ناامیدی، دونت در یک پیام ویدیویی مستقیماً پس از مراسم یکشنبه به موفقیت فیلم اعتراف کرد. او با همراهی تهیه کننده Michiel Dhont، بازیگر Emilie Dequenne و بازیگران جوان Eden Dambrine و Gustav De Waele گفت: “ما یک تیم فوق العاده پرافتخار هستیم.”

دامبرین افزود: “عصر فوق العاده ای بود. ما بسیار خوشحالیم که آنجا هستیم.” Dequenne اضافه کرد: “این جادویی بود.” کارگردان 31 ساله اهل گنت تایید کرد: ما از نهایت استفاده را بردیم و این یک دلیل دیگر به ما می دهد تا دوباره برای بردن این اسکار تلاش کنیم.

با وجود باخت، کلوز قبلاً جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن سال گذشته را به اشتراک گذاشته است. این فیلم همچنین برنده جایزه فیلم سیدنی و بهترین فیلم مستقل بین المللی در جوایز فیلم مستقل بریتانیا شد و همچنین برنده جوایز فیلم منتخب منتقدان در بخش بهترین فیلم خارجی زبان شد.

در مراسم جوایز سینمای ماگریت بلژیک 2023 در اوایل این ماه (تصویر بالا) Close هفت جایزه از جمله بهترین فیلم فلاندری را دریافت کرد.

ستارگان جوان فیلم، دامبرین و دی وائله – که نقش شخصیت های اصلی لئو و رمی را بازی می کنند – مورد تحسین گسترده منتقدان فیلم قرار گرفته اند. نوشتن در مجله نیویورک تایمزAO Scott، منتقد ارشد فیلم گفت دامبرین و دی وائله “به طرز شگفت انگیزی طبیعی بودند و پیچیدگی های تجربه جوانی را با صراحت و متانت چشمگیر منتقل می کردند.”

پیتر دبروژ از مجله Variety توضیح داد بستن مارک کرمود، منتقد ارشد فیلم روزنامه گاردین، به عنوان «فیلمی بسیار خاطره انگیز» گفت که این فیلم «داستانی دردناک از پایان دوستی دوران کودکی» است. او اضافه کرد که اجراهای بزرگسالان، از جمله کوین یانسنز، لئا دراکر و دکوئن، به اندازه همتایان جوان خود متقاعدکننده بودند.

این فیلم دومین فیلم تحسین شده دونت پس از فیلم 2018 او است دختر، داستان یک رقصنده باله تراجنسیتی جوان که برنده جایزه دوربین طلایی و نخل کوئیر در کن شد. گفته می شود که دونت از تجربیات خود از دوران مدرسه اش در زمان نوشتن فیلمنامه استفاده کرده است بستن و آن در مقابل دختر، که تا حد زیادی به بررسی زنانگی می پرداخت، او می خواست فیلمنامه ای بنویسد که به مردانگی و تسلط درک شده آن در فرهنگ امروزی بپردازد.

بستن اکنون در سینماهای بلژیک نمایش داده می شود.

عکس ها: بستن © Kris Dewitte; جوایز ماگریت © MdC2023

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *