ماهیگیری زباله: ماهیگیران بلژیکی 65 تن زباله را در دریا جمع آوری می کنند

ماهیگیران بلژیکی در سال گذشته به عنوان بخشی از پروژه “ماهیگیری برای زباله” که هدف آن مبارزه با افزایش حجم زباله هایی است که به اقیانوس های جهان می رسد، رکورد 65 تن زباله را به ساحل آوردند.

وینسنت ون کوئیکن‌بورن، وزیر دریای شمال، روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این رقم برای سال 2021 سه برابر بیشتر از سال قبل است.

این پروژه که از هلند آغاز شد و در سال 2016 در بلژیک معرفی شد، در 10 کشور اروپایی فعال است. این ماهیگیران را تشویق می‌کند تا زباله‌هایی را که در تورهای خود در دریا پیدا می‌کنند، به بندر ببرند، نه اینکه به سادگی آن‌ها را به دریا برگردانند.

Rederscentrale، سازمان حرفه‌ای برای مالکان کشتی‌های ماهیگیری دریایی، می‌گوید: «مدتی است که بسیاری از ماهیگیران بلژیکی به طور فعال در پروژه ماهیگیری برای زباله مشارکت دارند.

زباله های موجود در دریا بازیافت می شوند

زباله‌هایی که به‌طور تصادفی هنگام ماهیگیری جمع‌آوری می‌کنند، در کیسه‌های زباله بزرگ جمع‌آوری می‌شوند که به اصطلاح بیگ بگ می‌گویند. پس از رسیدن به زمین، خدمه بیگ بگ ها را برمی گردانند و زباله های دریایی بیشتر پردازش و بازیافت می شوند.

در سال 2017، ماهیگیران بلژیکی 2 تن زباله وارد کردند که در مقایسه با 65 تنی که در سال 2021 از دریا خارج شد، هنوز هم مقدار زیادی است اما بسیار کمتر است.

تلاش‌های افزایش آگاهی شامل راه‌اندازی یک اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند است که به ماهی‌گیران اجازه می‌دهد تا به سرعت گزارش دهند که چه نوع زباله‌هایی را به ساحل می‌آورند، همراه با مکان و زمان.

سال گذشته، 37 کشتی از 60 کشتی ماهیگیری بلژیکی در این عملیات شرکت کردند.

ون کوئیکنبورن ضمن تشکر از ماهیگیر برای مشارکت سریع گفت: «این پیشرفت مثبت به این معنی نیست که ما می‌توانیم روی موفقیت‌های خود استراحت کنیم.

ریختن زباله در هر مکانی غیرقابل قبول است

وی افزود: «در واقع، آنچه که آنها جمع‌آوری می‌کنند تنها بخش کوچکی از زباله‌های موجود در دریای شمال ما است. جامعه در کل باید بداند که ریختن زباله در هر مکانی غیرقابل قبول است. دیر یا زود، بسیاری از این زباله ها از طریق نهرها، رودخانه ها و فاضلاب ها به دریا ختم می شود.

تعاونی شیلات فلاندری مسئولیت تحویل کیسه های بزرگ و جمع آوری و پردازش زباله های آورده شده به ساحل را بر عهده دارد، در حالی که مرکز کشتیرانی مسئول افزایش آگاهی و ارتباط است. این پروژه همچنین توسط مقامات اروپایی، بلژیکی، فلاندری و فلاندرز غربی حمایت می شود.

Rederscentrale توضیح داد: “صنعت ماهیگیری بلژیک در حال حاضر تلاش های زیادی برای جمع آوری زباله از دریا تحت پروژه Fishing for Litter انجام می دهد.”

با این حال، ما متوجه شده‌ایم که این اقدامات اغلب نادیده گرفته می‌شوند و به اندازه کافی به عموم مردم نمی‌رسند.»

این سازمان حرفه ای امیدوار است که یک برنامه توسعه جدید به تشویق مالکان کشتی و ماهیگیران برای ادامه جمع آوری زباله از دریا و پاداش دادن به آنها برای افزایش مشارکت در پروژه ماهیگیری برای زباله کمک کند.

عکس: رویداد ماهیگیری برای زباله در Zeebrugge در سال 2019 © Belga/Maaike Tijssens

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *