هفته سلامت روان اروپا: تمرکز بر جوانان برای ویرایش سوم 9 تا 13 مه

در بحبوحه بحران فزاینده سلامت روان در میان جوانان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، هفته سلامت روان اروپا تحت عنوان «برای سلامت روان صحبت کنید» به کانون توجه جوانان می‌تابد.

هفته اقدام، از 9 تا 13 می، توسط سازمان غیردولتی بهداشت روان اروپا (MHE) مستقر در بروکسل با انجمن جوانان اروپا (EYF) به عنوان شریک رسمی میزبانی می شود.

MHE در بیانیه ای می گوید: «زمان صحبت برای شکل دادن به آینده ای روشن برای جوانان فرا رسیده است. پرداختن به سلامت روانی جوانان فقط تضمین رفاه آنها و اطمینان از اینکه آنها می توانند پتانسیل کامل خود را به فعلیت برسانند، نیست. ساختن جوامع سالم و تاب آور است.»

EYF در گزارش فراتر از قرنطینه: «جای زخم همه‌گیری روی جوانان» تحقیقی را روی جوانان انجام داد، که چالش‌ها و موانع عمیق اجتماعی، اقتصادی و سلامت روانی را که جوانان در نتیجه همه‌گیری با آن مواجه هستند، برجسته کرد.

بر اساس گزارش OECD (سازمان توسعه و همکاری اقتصادی) مشکلات سلامت روان در میان 15 تا 24 سال در بیشتر کشورهای اروپایی در طول بحران سلامت دو برابر شده است.

به همین دلیل است که MHE خواستار اقدام فوری در سطح اروپایی و ملی برای رسیدگی به نیازهای بهداشت روانی جوانان در سراسر قاره در طول ابتکار عمل در سراسر اروپا است.

MHE به عنوان مبارز پیشرو در اروپا برای حقوق افراد مبتلا به بیماری روانی، مجموعه ای از رویدادها را در طول هفته سازماندهی می کند. همچنین مجموعه‌ای از سیاست‌ها را در طول وبینار «سلامت روان و جوانان: زمان شروع و شکل‌دهی آینده‌ای روشن‌تر» در 12 مه ارائه خواهد شد.

این سازمان غیردولتی خواستار «تغییرات معنی‌دار» در سیستم سلامت روان با مشارکت فعال جوانان در تصمیم‌گیری درباره سلامت روانشان و همچنین حمایت هدفمند از سلامت روان در هر مرحله از زندگی است.

EMHW 2022

کلودیا مارینتی، مدیر MHE می‌گوید: «اگر می‌خواهیم یک تغییر مثبت ایجاد کنیم و سلامت روان جوانان را بهبود ببخشیم، باید اقداماتی را از هم‌اکنون انجام دهیم و سرمایه‌گذاری درستی انجام دهیم.

او خاطرنشان می کند که “جوانان آینده ما هستند و سلامت روان آنها باید برای همه ما از جمله سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان مهم باشد.”

در حالی که جوانان قبل از همه‌گیری از اضطراب و افسردگی فزاینده‌ای رنج می‌بردند، بحران سلامتی مشکلات سلامت روانی این گروه آسیب‌پذیر را بدتر کرده است.

مارینتی خاطرنشان می‌کند: «فاصله‌گذاری اجتماعی، اختلال در آموزش، ناامنی در مورد شغل، سیاره ما و امنیت ما، همگی بر سلامت روانی ما و به‌ویژه جوانان فشار می‌آورند».

به گفته برگزارکنندگان، هفته سلامت روان علاوه بر تاکید بر نیاز به اقدام فوری، فرصتی برای همه و به ویژه جوانان است تا در مورد همه جنبه های بهداشت روان صحبت کنند.

برای کمک به مردم برای شرکت در هفته اقدام، MHE یک جعبه ابزار تعامل با مواد، از جمله دارایی های رسانه های اجتماعی راه اندازی کرده است.

حقایق و ارقام

داده‌های منابع مختلف نشان می‌دهد که سلامت روانی کودکان، نوجوانان و جوانان در دو سال گذشته چگونه تحت‌تاثیر قرار گرفته است.

  • 9 میلیون جوان در اروپا با سلامت روانی ضعیف زندگی می کنند
  • 74 درصد از جوانان گزارش کردند که سلامت روان آنها در طول همه گیری بدتر شده است
  • حتی قبل از همه‌گیری، از هر پنج جوان 15 تا 24 ساله، یک نفر پریشانی روانی قابل توجهی را تجربه می‌کند
  • خودکشی دومین علت مرگ افراد 10 تا 19 ساله در اروپا است
  • در مقایسه با سایر گروه‌های سنی، مسائل مربوط به سلامت روانی که خود گزارش می‌شوند در میان جوانان در بسیاری از کشورهای OECD شایع‌تر است.
  • نیمی از مشکلات سلامت روان که بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد در دوران کودکی و نوجوانی شروع می شود
  • اثرات بلندمدت این بیماری همه‌گیر بر سلامت روان احتمالاً نابرابری‌های از پیش موجود را تشدید می‌کند که بیشتر بر افراد دارای پس‌زمینه‌های حاشیه‌نشین تأثیر می‌گذارد.
  • سلامت روان و رفاه زنان جوان به طور قابل توجهی بدتر از مردان جوان بود
  • جوانانی که در موقعیت‌های حاشیه‌ای قرار دارند (مانند LGBTIQ+، تراجنسیتی‌ها، اقلیت‌های نژادی) بدتر از سلامت روان ضعیف هستند.
  • سلامت روان ضعیف در دوران کودکی/نوجوانی طیفی از نقاط عطف، از جمله شکل‌گیری هویت و روابط، پیشرفت تحصیلی و شغلی، استقلال مالی و دستیابی به استقلال را مختل می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *