«هنر باستانی بی‌ارزش نیجریه به قیمت 240 یورو به حراج گذاشته شد»

تحقیقاتی که توسط روزنامه نگاران VRT و روزنامه مالی De Tijd انجام شد، این ظن را تأیید می کند که بلژیک یک نقطه داغ برای فروش هنرهای باستانی آفریقایی دزدیده شده است.

سرقت در موزه ملی در جوس در ژانویه 1987 اتفاق افتاد. علاوه بر برنز Ife، یک ماسک سر برنز در اندازه واقعی، هشت مورد با ارزش دیگر ناپدید شدند.

نیجریه ای ها به اینترپل و یونسکو هشدار دادند. سال هاست که هیچ اثری از دزدها یا برنزی که در نهایت در بلژیک دوباره ظاهر می شود، وجود ندارد. تصور می شود که توسط مقامات بلژیکی ضبط شده است، اما چرا و چگونه مشخص نیست.

باباتونده آدبییی از کمیسیون ملی موزه‌ها و بناهای تاریخی نیجریه می‌گوید که این موضوع به‌ویژه مورد تاسف است که هرگز به درستی مورد بررسی قرار نگرفت: «شاید توانسته‌ایم دزدها را ببندیم».

برای سال‌ها این اثر باستانی گرد و غبار را در انبار دادگاه‌های دادگستری بروکسل جمع‌آوری کرد تا به عنوان بخشی از بسیاری از هنرهای آفریقایی در سال 2007 به حراج گذاشته شود. بدون سرنخی، اداره دارایی بلژیک، ماسک نیجریه ای گرانبها را به قیمت 200 یورو به اضافه 40 یورو مالیات می فروشد.

جولین ولپر از موزه آفریقا در تروورن می‌گوید که برنز هنری از اهمیت بالایی برخوردار است: «اقلام مشابه کمی در خارج از نیجریه یافت می‌شوند. فقط موزه بریتانیا در لندن دارای یک نمایشگاه مشابه است. موزه متروپولیتن نیویورک صاحب یکی بود اما در سال 2021 به نیجریه بازگردانده شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *