پس از رای گیری در پاریس برای ممنوعیت اسکوتر برقی، با رای مثبت 89 درصد از شرکت کنندگان در همه پرسی، پایتخت بلژیک نیز در نظر دارد در صورت عدم بهبود وضعیت ظرف یک سال، اقدامات سخت گیرانه تری اتخاذ کند.
بسیاری از اسکوترها را تهدیدی میدانند، عمدتاً به این دلیل که اغلب بهطور تصادفی در خیابانها و پیادهروها رها میشوند و مانع از تردد پیادهروی و دوچرخهسواری میشوند.
بروکسل تعدادی از سیاستها را با هدف مقابله با این موضوع اجرا کرده است، از جمله نقاط تعیین شده برای اسکوترها و جریمههای سنگین برای کسانی که آنها را در جای دیگری دور انداختهاند.
بلژیک به عنوان یک کل همچنین مقرراتی را برای رسیدگی به مسائل سرعت و رانندگی بی احتیاطی در اسکوترها تصویب کرده است، از جمله حداکثر سرعت و ممنوعیت بیش از یک نفر در هر اسکوتر.
اما بسیاری از ساکنان بروکسل می گویند که این اقدامات کمکی نکرده است و مانند پاریسی ها به اندازه کافی مصرف کرده اند.
وزیر تحرک، الکه ون دن برانت (گرون) گفت که در حالی که ممنوعیت کامل هنوز مورد بحث قرار نگرفته است، محدودیتهای بیشتری برای بروکسل وجود ندارد.
ون دن برانت گفت: «اگر در یک سال آینده از نظر ایمنی جاده و احترام به سایر کاربران بهبودی حاصل نشود، اقدامات سخت گیرانه تری در نظر گرفته خواهد شد.
ما باید پیادهروها را در منطقهمان ایمن کنیم، جایی که پیادهروها اغلب بسیار باریک و پر از علائم و غیره هستند. ما باید از عابران پیاده و به ویژه شکننده ترین آنها محافظت کنیم.»
ون دن برانت همچنین گفت که نگران خود کاربران اسکوتر است و گفت که ارقام ایمنی جاده برای سفر با اسکوتر “خوب نیست”.
با این وجود، هدف این است که به اقدامات فعلی – به ویژه مدیریت پارکینگ و محدودیت در تعداد اسکوترهای مجاز در شهر – زمان داده شود تا نتایج را نشان دهد.
مصوبات اجرایی در یک ماه آینده در قرائت دوم مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و پیش بینی می شود مقررات جدید تا تابستان اجرایی شود.
به گفته ون دن برانت، تقریباً 1000 منطقه تخلیه باید قبل از تابستان عملیاتی شود. همچنین به شرکتهای اپراتور اسکوتر «با رفتار» تشویق میشود.
در پاریس، اسکوترها در عرض پنج ماه به طور کامل ناپدید می شوند. اما در بروکسل، جایی که آلودگی هوای ناشی از ترافیک سنگین خودروها یکی از بدترین پایتختهای اروپایی است، بسیاری از ساکنان هنوز امیدوارند که شکل سبزتر حرکت خرد باقی بماند، البته به گونهای که آزار کمتری ایجاد کند.
شهردار فیلیپ کلوز برخی از اقداماتی را که قبلاً انجام شده است توضیح داد: «محدودیت سرعت 22-23 کیلومتر در ساعت است. هنگامی که وارد یک منطقه عابر پیاده می شوید، به طور خودکار به 6 کیلومتر در ساعت کاهش می یابد. شما نمی توانید آن را در هر جایی پارک کنید. ما در حال تعریف مناطق سقوط هستیم.»
نزدیک پذیرفت که وضعیت هنوز بهینه نیست.
کلوز به RTL گفت: «متاسفانه هنوز مناطق رها کردن کافی وجود ندارد و تعدادی اسکوتر در همه جا دراز می کشند، اما ما مطمئن هستیم که شما نمی توانید آن را در آنجا رها کنید.
سخنگوی این شرکت گفت: “هدف انتقال به سیستمی با فراخوان های مناقصه است که در آن دو تا سه اپراتور بر اساس مجموعه ای از معیارها از جمله ایمنی جاده و پایداری انتخاب شوند و ناوگان اسکوترهای مشترک محدود شود.” Brussels Mobility اضافه شد.
هفت اپراتور در حال حاضر در منطقه بروکسل فعال هستند که 21000 وسیله نقلیه را نمایندگی می کنند.
تا ژانویه 2024، تعداد اسکوترها باید به 15000 کاهش یابد.