چراغ سبز کمیسیون اروپا برای ورود کرواسی به منطقه یورو در 1 ژانویه 2023

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه گزارشی را تصویب کرد که تأیید می کند این کشور بالکان غربی معیارهای همگرایی اقتصادی را برآورده می کند. بانک مرکزی اروپا (ECB) نیز در همین مسیر حرکت کرد. بنابراین، از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا در هفته‌های آتی فراخوانده می‌شود تا قبل از تصمیم نهایی وزرای دارایی اتحادیه اروپا در 12 جولای، به این ورود چراغ سبز نشان دهند.

با پیش بینی این تصمیمات، دولت کرواسی قبلاً تصمیم گرفته است که قیمت ها را از سپتامبر آینده هم به پول ملی (کونا) و هم به یورو نمایش دهد. در ژانویه گذشته، نخست وزیر آندری پلنکوویچ از ساکنان خواست تا پس انداز خود را به صورت نقدی در بانک بگذارند تا در زمان مناسب به طور خودکار به یورو تبدیل شوند.

اقتصاد کرواسی که از نظر اندازه کوچک و عمدتاً توریستی است، اقتصاد کرواسی که بسیار باز است و با گروه‌های بانکی کشورهای بزرگ مرتبط است، هنوز باید با ضعف‌های خاصی در رابطه با فضای کسب‌وکار و فساد دست و پنجه نرم کند، اما تلاش‌های مداوم آن برای همکاری با مقامات اروپایی یک منبع اروپایی روز چهارشنبه گفت و مشارکت گسترده آن در طرح اصلی احیای اتحادیه اروپا، با اصلاحات مرتبط با آن، نیز به نفع آن است.

در میان هفت کشوری که متعهد به پذیرش یورو هستند، کرواسی در حال حاضر تنها کشوری است که تمامی معیارهای همگرایی (تورم مطابق با کشورهای منطقه یورو، کاهش کسری بودجه و بدهی عمومی، ثبات نرخ ارز، نرخ ارز خوب نرخ بهره بلند مدت) و قوانین خود را با معاهده اتحادیه اروپا و اساسنامه بانک مرکزی اروپا منطبق کرده است.

بلغارستان، چک، مجارستان، لهستان، رومانی و سوئد همه این معیارها را ندارند. در مورد دانمارک، سی سال پیش با رفراندوم انتخاب کرده بود که در یورو شرکت نکند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون، در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: بیست سال پس از معرفی اولین اسکناس، یورو به یکی از قدرتمندترین ارزهای جهان تبدیل شده است که شرایط زندگی میلیون ها شهروند را بهبود می بخشد. “کمتر از یک دهه پس از پیوستن به اتحادیه اروپا، کرواسی اکنون آماده است تا در اول ژانویه به منطقه یورو بپیوندد. اقتصاد کرواسی تقویت خواهد شد که به نفع شهروندان، مشاغل و جامعه در کل خواهد بود. پذیرش یورو توسط کرواسی نیز باعث خواهد شد. یورو قوی تر است.»

کرواسی یک کشور کوچک با 4 میلیون نفر جمعیت، پس از اسلوونی در سال 2007، به دومین کشور حاصل از تجزیه یوگسلاوی سابق تبدیل خواهد شد که هم عضو اتحادیه اروپا و هم در منطقه یورو است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *