کشف دندان نئاندرتال در بلژیک محققان اروپایی را هیجان زده کرد

به گزارش RTBF، تیم های حفاری در غار Scladina در نزدیکی روستای بلژیکی Sclayn در شهرداری Andenne دندانی را کشف کردند که حداقل 40000 سال قدمت دارد. کارشناسان معتقدند که متعلق به یک مرد نئاندرتال است و کشف آن در سراسر اروپا مورد توجه قرار گرفته است.

گرگوری آبرامز، باستان شناس و مدیر علمی موزه آندن در استان نامور توضیح داد: «پیدا کردن دندان های نئاندرتال، به ویژه در مکان های حفاری، استثنایی است.

این کشف مهم ترین کشف در سایت حفاری اسکلادینا برای حدود 20 سال است. در دره ای بر فراز رودخانه میوس در قلب جایی که زمانی محل سکونت نئاندرتال ها بود، مهم ترین کشف قبلی «فرزند اسکلادینا» در سال 1993 بود.

آبرامز گفت: “این کشف فرصتی باورنکردنی در رابطه با تجزیه و تحلیل انسان نئاندرتال ارائه می دهد. با این دندان، ما قادر خواهیم بود چرخه رشد این فرد، زندگی و رژیم غذایی او را به لطف تارتار موجود در آن تعیین کنیم. اساساً، ما واقعاً زندگی روزمره این افراد را لمس خواهیم کرد. و از آنجایی که دندان در بافت پیدا شد، اطلاعاتی در مورد محیطی که فرد در آن زندگی می کرد و تعاملاتی که ممکن است داشته باشد، خواهیم داشت.”

اکتشافات در مورد نئاندرتال ها در واقع آنقدر نادر است که بسیاری از مراکز تحقیقاتی در حال حاضر در حال مطالعه این دندان هستند که اکنون در گنت مدل سه بعدی شده است. جزئیات آن در بلژیک و همچنین فرانسه، آلمان و هلند در حال تجزیه و تحلیل است. قدمت دندان همچنین با دوره انقراض نئاندرتال ها مطابقت دارد که چشم انداز قابل توجهی را برای تحقیق باز می کند.

دندان بسیار شکننده و در اثر زمان آسیب دیده است، در معرض عموم قرار نمی گیرد و در فضایی با تهویه مطبوع نگهداری می شود. اما یک ماکت در اندازه واقعی در حال حاضر در فضای موزه در Andenne دیده می شود. در مورد تیم های کاوش غار، آنها با انرژی تازه به کار خود ادامه می دهند. گریگوری آبرامز نتیجه گرفت: “این دندان تصادفی به اینجا ختم نشد. احتمالاً بقایای دیگری از فک در محل یا در مجموعه های ما وجود دارد.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *