انرژی: اتحادیه اروپا به دنبال راه حل های جایگزین برای تصمیمات مسکو است

آنا مسکوا، وزیر لهستان در هنگام ورود به این نشست گفت: ما از پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل خودداری کردیم و روسیه عرضه به ما را قطع کرد، اما ما در امنیت هستیم.

او گفت: “ما خواهان تحریم فوری نفت و گاز هستیم. اکنون زمان نفت است، سپس گاز فرا خواهد رسید. اروپا باید از وابستگی خود به سوخت های فسیلی روسیه خلاص شود.”

او توضیح داد که ذخایر گاز لهستان «برای زمستان امسال 100 درصد ظرفیت خواهد داشت»، LNG آمریکا (گاز طبیعی مایع) «از طریق لیتوانی وارد شده است و از نروژ از طریق دانمارک گاز به ما عرضه خواهد شد».

روسیه به تحریم های اروپا علیه بانک مرکزی خود با اعمال تعهد به افتتاح حساب روبلی برای معاملات گاز پاسخ داده است.

با این حال، قراردادهای منعقد شده توسط شرکت های اروپایی به یورو یا دلار است و کمیسیون اروپا معتقد است که مکانیسم تبدیل تحمیل شده توسط مسکو، دور زدن تحریم های اروپا را ممکن می کند.

لهستان و بلغارستان هزینه خرید خود را با ارز پیش بینی شده در قرارداد خود با گازپروم پرداخت کردند و از افتتاح حساب دوم به روبل خودداری کردند. شرکت گاز روسیه در اقدامی تلافی جویانه با توجه به اینکه پرداختی انجام نشده بود، تحویل خود را به حالت تعلیق درآورد.

از یک منبع اروپایی توضیح دادیم وزرای انرژی باید بررسی کنند که آیا افتتاح حساب دوم برای تبدیل به روبل مشکل تحریمی ایجاد می کند، زیرا گازپروم گاز را پس از دریافت یورو یا دلار تحویل می دهد.

كادري سيمسون كميسر انرژي در بدو ورود به جلسه اطمينان داد: «هيچ شركت و كشوري قصد باز كردن حساب روبلي را ندارد. اما یک منبع اروپایی اطمینان داد که این سوال در این دیدار مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وزیران همچنین باید در مورد توقف تدریجی خرید نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به توافق برسند تا بودجه اروپا برای جنگ به رهبری کرملین در اوکراین متوقف شود.

باربارا پومپیلی، وزیر فرانسه، رئیس جلسه، گفت: اما در پایان نشست آنها هیچ تصمیمی انتظار نمی رود.

وی تصریح کرد: بسته تحریمی جدید در حال آماده سازی است، اما موضوع این شورای انرژی نخواهد بود و در روزهای آینده خواهد آمد.

کمیسر سیمسون تأیید کرد: «ما در حال کار بر روی یک بسته تحریمی جدید هستیم.

او گفت: «یک جلسه کالج روز سه‌شنبه (در حاشیه جلسه پارلمان) در استراسبورگ برگزار می‌شود و رئیس‌جمهور اورزولا فون در لاین تصمیم‌گیری را مشخص خواهد کرد. به گفته یک منبع اتحادیه اروپا، این پیشنهاد نهایی شده است و روز سه شنبه توسط کمیسیون تصویب خواهد شد.

ترزا ریبرا، وزیر اسپانیا یادآور شد: موضوع تحریم ها در صلاحیت وزرای انرژی نیست، بلکه در صلاحیت امور خارجه است.

وزیر اسپانیا برای کاهش وابستگی اروپایی‌ها به سوخت‌های فسیلی «در سریع‌ترین زمان ممکن» بر نیاز به تأمین اتصالات متقابل اتحادیه اروپا برای حمل و نقل برق و گاز تأکید کرد.

رابرت هابک، همتای آلمانی وی، اطمینان داد: “ما وابستگی خود به نفت روسیه را به میزان قابل توجهی کاهش داده ایم و شرایط لازم را ایجاد کرده ایم تا بتوانیم از تحریم نیز حمایت کنیم.”

در سال 2021، روسیه 30 درصد از نفت خام و 15 درصد از فرآورده های نفتی خریداری شده توسط اتحادیه اروپا را تامین کرد.

آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه روز دوشنبه در برلین گفت: ما درخواست تحریم فوری کلیه واردات سوخت های فسیلی نداریم، زیرا (می دانیم) نمی توانیم حتی یک ماه دوام بیاوریم.

واردکنندگان اصلی سوخت های فسیلی از روسیه (گاز، نفت خام، فرآورده های نفتی و زغال سنگ) آلمان، ایتالیا، هلند و فرانسه هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *