با درگیری اوکراین، فنلاند دیگر احساس محافظت نمی کند

رئیس جمهور ساولی نینیستو و نخست وزیر سانا مارین روز یکشنبه اعلام کردند فنلاند تصمیم گرفته است برای عضویت در ناتو درخواست دهد.

تا پیش از این، این کشور نوردیک با ایده پیوستن به ائتلاف مخالف بود، اما جنگ در اوکراین منجر به یک جهش تاریخی در حمایت از عضویت در ناتو شد تا از خود در برابر روسیه که این کشور 1300 کیلومتر مرز مشترک دارد محافظت کند. . طبق آخرین نظرسنجی ها، سهم فنلاندی هایی که مایل به پیوستن به این ائتلاف هستند از سه چهارم یا سه برابر قبل از جنگ در اوکراین فراتر رفته است.

این نشان می‌دهد که فنلاند دیگر با وضعیت بی‌طرفی خود که بی‌طرفی سخت‌گیرانه نبود، یعنی عدم مشارکت در یک اتحاد نظامی، احساس امنیت نمی‌کند.»Tanguy de Wilde d’Estmael، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در دانشگاه کاتولیک Louvain (UCL) را رمزگشایی می‌کند. “از دیدگاه روسیه، هر گونه گسترش ناتو تهدیدی علیه آنها تلقی می شد. تصمیم فنلاند اقدامات آنها را تقویت خواهد کرد. لفاظی روسیه به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد. از آن برای توجیه موضع آنها استفاده خواهد شد، همانطور که او برای اوکراین انجام داده بود.”

حمله به اوکراین برای مدتی با این واقعیت توجیه می شد که این کشور می خواست به ناتو بپیوندد و بنابراین روسیه در معرض خطر مواجهه با سازمان آتلانتیستیست قرار می گرفت. در اینجا، تمایل هلسینکی برای پیوستن به ناتو یک بار دیگر با سوء ظن نگریسته می شود. ولادیمیر پوتین گفت که این یک “خطا” زیرا وجود خواهد داشت “هیچ تهدیدی برای امنیت فنلاند نیست”.

“هنوز تمام نشده”، کارشناس ژئوپلیتیک را خشمگین می کند. هنوز یک سری شرایط برای کامل و کامل بودن عضویت وجود دارد.» برای پذیرش، به عنوان مثال، این کشور باید توسط اعضای اتحاد آتلانتیک به اتفاق آرا پذیرفته شود. اما در اینجا، ترکیه قبلاً خصومت خود را با این عضویت احتمالی ابراز کرده است. ترکیه در تلاش است تا در موقعیتی میانی بین روسیه و اوکراین قرار گیرد تا احتمالاً مذاکرات را تقویت کند.

این زمان همچنین می تواند در برابر فنلاند بازی کند، زیرا برخی از اعضای آتلانتیک ممکن است بخواهند برای تصمیم گیری تا پایان جنگ صبر کنند. در آخر، “با انصراف از نامزدی ممکن است یک تغییر اساسی در افکار عمومی ایجاد شود”، استاد UCL نتیجه گیری می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *