بحران انرژی: بلژیک برخی از اقدامات خود را در بحبوحه کاهش قیمت ها لغو می کند

در حالی که بسیاری از خانوارهای بلژیکی همچنان با قبض های انرژی بسیار بالا دست و پنجه نرم می کنند، دولت برخی از اقدامات خود را که برای کمک به آنها در نظر گرفته بود، لغو می کند.

قیمت ها تا حدودی شروع به کاهش کرده اند، بنابراین در حالی که مالیات بر ارزش افزوده در 6٪ (قبلا 21٪ بود) منجمد می شود، عوارض مالیات غیر مستقیم ضرر را جبران می کند و تعرفه اجتماعی تمدید شده پایان می یابد.

الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک به VTM گفت: «اگر بحران در حال فروکش است، منطقی است که به عنوان یک دولت اقدامات حمایتی را کاهش دهید.

عوارض مالیات غیر مستقیم از اول آوریل لازم الاجرا می شود.

انتظار می رود تغییرات تعرفه ها حدود یک میلیون خانوار را تحت تاثیر قرار دهد و جزئیات دقیق در مورد اینکه تا چه حد و چه زمانی باید معکوس شود هنوز در دست بررسی است.

هیات وزیران تاکنون با کاهش تدریجی تعداد خانوارهای مشمول تعرفه اجتماعی تا پایان سال با رعایت شرایطی موافقت کرده است. در ابتدا قرار بود این طرح تمدید شده تا 31 مارس سال آینده ادامه یابد.

سطح پیش پرداخت های مورد نیاز تامین کنندگان انرژی نیز در نظر گرفته شد.

وقتی صحبت از مالیات بر ارزش افزوده به میان می‌آید، سقف 6 درصد از نظر بودجه سال 2023، 1.3 میلیارد یورو هزینه دارد.

عوارض غیر مستقیم اضافی برای جبران جزئی از دست دادن درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده است و بر خلاف مالیات بر ارزش افزوده، ثابت است.

دولت گفته است که در صورتی که قیمت‌ها در بازارهای عمده‌فروشی تا اول آوریل به بالای 100 یورو در مگاوات ساعت برای گاز (طبق شاخص TTF) و/یا 250 یورو در مگاوات ساعت برای برق (براساس شاخص Endex) برسد، شرایط این اصلاحات جدید برای حمایت از مصرف کنندگان مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد گرفت.

اما بسیاری از مصرف کنندگان در حال حاضر احساس می کنند که در برابر یک بازار بی ثبات آسیب پذیر شده اند.

شرکت ارائه دهنده انرژی Engie که در بحبوحه بحران به سودهای بی سابقه ای دست یافته است، اخیراً دفاتر خود را با عبارت “سودجوی بدبختی” رنگ آمیزی کرده است.

گروهی به نام Etoile Noire به این اقدام اعتراضی اعتراف کرد. این سازمان خود را به عنوان مبارزاتی برای مدیریت جمعی مسائل بقا و علیه خصوصی‌سازی توصیف می‌کند.

این شرکت با اشاره به اینکه سود خالص شرکت در شش ماه گذشته بیش از دو برابر شده است، سود Engie را “ناشایست” خوانده است.

گروه کمپین گفت، Engie به جای انتقال این درآمدها به مشتریان در حال مشکل، تصمیم گرفته است سود سهام پرداختی به سهامداران خود را افزایش دهد.

Etoile Noire گفت که افزایش قبوض انرژی یک اثر عادی از یک وضعیت اجتناب ناپذیر نیست، بلکه نتیجه انتخاب های سیاسی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *