برای پوتین، پایان بی طرفی نظامی فنلاند یک “اشتباه” خواهد بود.

رئیس جمهور فنلاند در تلاش برای “جلوگیری از تنش”، همتای خود ولادیمیر پوتین را روز شنبه از نامزدی قریب الوقوع کشورش برای عضویت در ناتو مطلع کرد که توسط ارباب کرملین “اشتباه” توصیف شده است.

سائولی نینیستو، رئیس دولت فنلاند که در سال‌های اخیر یکی از گفت‌وگوهای همیشگی با رئیس‌جمهور روسیه بوده، می‌گوید: «مکالمه مستقیم و مستقیم بود و بدون مزاحمت انجام شد. اجتناب از تنش مهم تلقی می‌شد.

به گفته مسکو، ولادیمیر پوتین به او گفت که دیدن فنلاند از سیاست تاریخی عدم تعهد نظامی خود “اشتباهی است، زیرا هیچ تهدیدی برای امنیت فنلاند وجود ندارد”.

رئیس جمهور نینیستو و نخست وزیر سانا مارین روز پنجشنبه اعلام کردند که می خواهند فنلاند “بدون تاخیر” به ناتو بپیوندد و نامزدی رسمی شدن آن در روز یکشنبه انتظار می رود.

هلسینکی معتقد است که تهاجم به اوکراین و همچنین درخواست مسکو برای عدم گسترش بیشتر ناتو، تغییر پای این کشور را توجیه می کند.

همچنین سوئد که از لحاظ تاریخی از ائتلاف‌های نظامی دور مانده است، همچنین در حال آماده شدن برای تصمیم‌گیری برای پیوستن به ناتو، با برگزاری نشست کلیدی حزب سوسیال دموکرات حاکم در روز یکشنبه در استکهلم است.

مسکو تهدید کرد که در اقدامی تلافی جویانه اقدامات «فنی- نظامی» انجام خواهد داد.

اینها شروع شده؟ همانطور که روز جمعه توسط شرکت تابعه یک تامین کننده روسی اعلام شد، صادرات برق از روسیه به فنلاند که کمتر از 10 درصد از مصرف این کشور نوردیک را تشکیل می دهد، در نیمه شب جمعه شب شنبه به حالت تعلیق درآمد.

تیمو کائوکونن، یکی از مقامات اپراتور شبکه برق، فینگرید، به خبرگزاری فرانسه تایید کرد که صادرات از روسیه به فنلاند “در حال حاضر صفر است”.

به گفته شرکت RAO Nordic، یکی از شرکت‌های تابعه گروه روسی InterRAO در هلسینکی، این تعلیق با صورت‌حساب‌های پرداخت نشده به مدت یک هفته مرتبط است که دلایل دقیق آن را مشخص نکرده است.

پرشور ترکی

فنلاند که 1300 کیلومتر مرز مشترک و گذشته دردناکی با روسیه دارد، گفت که انتظار اقداماتی مانند حملات رایانه ای یا نقض مرزها را دارد.

علاوه بر دشمنی روسیه، دام دیگری در روز جمعه در راهپیمایی سوئد و فنلاند به سمت ناتو پدیدار شد، زمانی که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه خصومت خود را برای ورود آنها به ائتلاف، که در حال حاضر 30 عضو از جمله ترکیه دارد، نشان داد.

رئیس دولت ترکیه به ویژه از این دو کشور شمال اروپا به دلیل خدمت به عنوان “خوابگاه تروریست های پ.ک.ک”، حزب کارگران کردستان که از سوی آنکارا و همچنین اتحادیه اروپا و ایالات متحده یک سازمان تروریستی محسوب می شود، انتقاد کرد.

در صورت نیاز به اتفاق آرا، آنکارا خود را در موقعیتی می بیند که می تواند این روند را مسدود کند، در حالی که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته بود که انتظار دارد از دو کشور شمال اروپا “با آغوش باز” استقبال شود.

سوئد و فنلاند با دعوت به نشست غیررسمی وزرای خارجه ناتو که در برلین این هفته برگزار می‌شود، قرار است روز شنبه با ترکیه گفت‌وگوهایی دوجانبه داشته باشند.

استکهلم و هلسینکی اعتراف کردند که هیچ نشانه هشدار دهنده ای از دشمنی ترکیه نداشته اند.

نینیستو روز شنبه در مصاحبه ای با تلویزیون فنلاند Yle تاکید کرد: “بهتر است که آن را آرام بگیریم. تا کنون، پیام ترکیه به ما دقیقا برعکس بوده است.”

با این حال، با چراغ سبز مورد انتظار از حزب سوسیال دموکرات به رهبری نخست وزیر، باید گام جدیدی در روز شنبه در هلسینکی برداشته شود.

رهبری حزب از ساعت 11:00 به وقت گرینویچ برای تأیید قطعنامه ای در حمایت از عضویت تشکیل جلسه داده است.

پارلمان فنلاند قرار است روز دوشنبه با رای گیری احتمالی به نفع عضویت در میان 200 نماینده، تشکیل جلسه دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *