تقاضا برای فضای اداری در بروکسل با کاهش تعداد شرکت ها کم است

در حالی که ساکنان عادی شاهد افزایش مداوم قیمت خانه‌ها در پایتخت بلژیک بوده‌اند، قیمت املاک اداری همچنان کند باقی می‌ماند زیرا شرکت‌ها در پی همه‌گیری و افزایش در نتیجه کار از راه دور به کوچک‌تر شدن ادامه می‌دهند.

بر اساس برآورد ارائه شده توسط شرکت آمریکایی JLL، یکی از رهبران این بخش در بلژیک، سال 2022 به خصوص برای املاک اداری بروکسل آرام بود، با فضای تازه خریداری شده به 320000 متر مربع کاهش یافت.

این نشان دهنده کاهش 33 درصدی نسبت به سال 2021 است.

معاملاتی که انجام شد نیز بسیار کمتر از حد معمول بود، با میانگین خرید فقط 916 متر مربع، کاهش 37 درصدی نسبت به سال گذشته.

با این وجود، JLL گفت که تعداد کل خریدها افزایش یافته است و انتظار دارد تا پایان سال 2022 نسبت به سال 2021 رشد دو رقمی داشته باشد.

همه‌گیری و افزایش متعاقب آن کار از راه دور، بسیاری از شرکت‌ها را بر آن داشت تا دفاتر خود را کوچک‌تر کنند و فضای کمتری را ترجیح می‌دهند – و به آن نیاز دارند – زیرا تعداد بیشتری از مردم اغلب از خانه کار می‌کنند.

کوچک سازی همچنین موجب صرفه جویی می شود: اجاره بها تقریباً 5 درصد در محله اروپایی افزایش یافته است که گران ترین آن با 330 یورو در هر متر مربع است.

اما فضای اداری در حاشیه بروکسل در حال افزایش است و بیش از 12 درصد افزایش یافته و به 185 یورو در هر متر مربع رسیده است.

کریستوف گولنواکس از JLL بلژیک توضیح داد: “این منطقه اکنون از دسترسی بهتری بهره می برد، که در آینده با گسترش تراموا به فرودگاه بیشتر خواهد شد.”

اما این شرکت پیش‌بینی می‌کند که در سال 2023 بازار املاک و مستغلات اداری به دلیل افزایش تقاضا برای دفاتر سازگار با محیط زیست بهبود یابد.

کسپر دفورچه، مدیر عامل JLL Belux گفت: “ما در حال نزدیک شدن به پایان چرخه با تورم بالا و یک رکود اقتصادی هستیم، اما وضعیت فعلی در املاک و مستغلات کمتر از زمان بحران مالی فاجعه بار است.”

“تامین مالی در دسترس است و جستجو برای ساختمان های پایدار ادامه خواهد یافت زیرا آنها مزیت رقابتی جدی ارائه می دهند.”

اما فراهم کردن انباری قوی از ساختمان‌های سازگار با محیط زیست در پایتخت یک چالش خواهد بود، زیرا بیش از نیمی از ساختمان‌های بروکسل و اطراف آن (تقریباً 12 میلیون متر مربع املاک و مستغلات) بیش از 20 سال قدمت دارند و بالقوه انرژی دارند. متمرکز.

عدم اطمینان اقتصادی شرکت ها را در مورد سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در سال های اخیر محتاط نگه داشته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *