جنگ در اوکراین: ارتش روسیه به دونباس حمله کرد، بایدن کمک 40 میلیاردی را در کیف امضا کرد

به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، مرحله کنونی جنگ، جایی که روس‌ها تلاش‌های خود را در شرق متمرکز می‌کنند، “خونبار خواهد بود” اما در نهایت باید “از طریق دیپلماسی” حل و فصل شود.

او به تلویزیون اوکراینی آی تی تی وی گفت: «مذاکرات بین اوکراین و روسیه ناگزیر خواهد بود.

او گفت که در صورت لزوم بار دیگر برای دیدار با همتای روس خود ولادیمیر پوتین که تا کنون هیچ گاه پیگیری نکرده است، آماده است.

آقای زلنسکی، در پیام ویدیویی معمول خود که در شب ارسال شد، خاطرنشان کرد که وضعیت نظامی در روز شنبه “تغییر قابل توجهی نکرده است” “اما بسیار دشوار بود”.

او تاکید کرد: «وضعیت در دونباس بسیار دشوار است. اما ارتش اوکراین “این حمله را دفع می‌کند. هر روز که مدافعان ما برنامه‌های روس‌ها را مختل می‌کنند، ما را به روز سرنوشت‌ساز نزدیک‌تر می‌کند، (…) که همه ما آرزوی آن را داریم و برای آن می‌جنگیم. روز پیروزی”.

ستاد کل اوکراین در به‌روزرسانی روزانه صبح خود در روز یکشنبه خاطرنشان کرد که ارتش روسیه به «حملات موشکی و هوایی خود در سرتاسر قلمرو» ادامه می‌دهد و حتی «با استفاده از هوانوردی برای تخریب زیرساخت‌های حیاتی، شدت را افزایش داده است».

روسیه مدعی شد که انبار بزرگی از تسلیحات ارائه شده توسط غرب به اوکراین را هدف قرار داده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: موشک‌های دوربرد و دقیق کالیبر که از دریا پرتاب شدند، محموله بزرگی از تسلیحات و تجهیزات نظامی تامین‌شده توسط ایالات متحده و کشورهای اروپایی را در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن مالین در منطقه ژیتومیر منهدم کردند. . تأیید این اطلاعات از یک منبع مستقل امکان پذیر نیست.

“ضد تحریم” روسیه

به نوبه خود، آقای بایدن در طی یک سفر رسمی به سئول، قانونی را که روز پنجشنبه توسط کنگره تصویب شد، برای حمایت از اوکراین، به ویژه برای تلاش های جنگی، 40 میلیارد دلار امضا کرد.

ولودیمیر زلنسکی روز شنبه بارها از انتشار این کمک ها “اکنون ضروری تر از همیشه” استقبال کرد.

مسکو بلافاصله فهرست جدیدی از ۹۶۳ شخصیت آمریکایی را که از ورود به روسیه منع شده‌اند منتشر کرد. هدف این “ضد تحریم ها” این است که “قدرت آمریکایی را که در تلاش برای تحمیل یک استعمار جدید + نظم جهانی + بر سایر نقاط کره زمین (…) است مجبور به تغییر موضع و شناخت واقعیت های ژئوپلیتیکی جدید کند. به وزارت خارجه روسیه

در میدان، پس از شکست در کنترل کی‌یف و منطقه آن، نیروهای روسیه از ماه مارس تلاش‌های خود را در شرق اوکراین متمرکز کرده‌اند، جایی که درگیری‌ها شدید است.

به گفته سرگئی گایدایی، فرماندار اوکراینی منطقه لوگانسک، “روس ها تمام تلاش خود را برای تصرف سورودونتسک به کار می گیرند” جایی که حملات “در روزهای اخیر چندین برابر شده است”.

وی شامگاه شنبه با بیان اینکه نیروهای روسی پل پاولوگراد را تخریب کردند، گفت: «شهر در حال ویران شدن است، همانطور که قبلاً روبیژن و پوپاسنا را ویران کردند.

کلیسای بمباران شده

پلیس اوکراین گفت که حدود 60 نفر از جمله کودکان را از یک کلیسای بمب گذاری شده در بوگورودیچن تخلیه کرده است و افزود که تلفات جانی نداشته است.

در شمال، اولگ سینگوبوف، فرماندار منطقه خارکف، گفت که شهرهای اطراف در 24 ساعت گذشته هدف آتش سنگین توپخانه قرار گرفته اند که یک کشته و 20 زخمی برجای گذاشته است. خارکف دومین شهر بزرگ کشور است که نزدیک به مرز روسیه است.

به گفته ستاد کل اوکراین صبح یکشنبه، روس‌ها در منطقه سورودونستک حملات و حملاتی را به چندین محل انجام دادند، اما “آنها مجبور شدند به مواضع قدیمی عقب نشینی کنند” و متحمل “تلفات” شدند.

وی با برشمردن تجهیزات منهدم شده روسیه (تانک ها، سیستم های توپخانه، خودروهای زرهی، یک پهپاد اورلان-10 و غیره) گفت: «9 حمله در 24 ساعت گذشته در مناطق دونسک و لوگانسک دفع شده است.»

به گفته روس‌ها، در شهر شهیدپرور ماریوپول (جنوب شرقی) که عمدتاً ویران شده بود، نزدیک به 2500 نفر از نیروهای اوکراینی در این هفته اسیر شدند.

آقای زلنسکی در تلویزیون آی سی تی وی با اشاره به مذاکرات با فرانسه، ترکیه و سوئیس در این باره قول داد که این مقاومت ها که هفته ها در مجتمع فولاد بمباران شده آزوفستال پس از تصرف شهر توسط روس ها مستقر شده بودند، “به خانه آورده خواهند شد”.

لئونید اسلوتسکی، معاون و مذاکره کننده روس روز شنبه گفت که روسیه امکان تبادل جنگنده های هنگ آزوف اوکراینی اسیر ویکتور مدودچوک را که به ولادیمیر پوتین معروف است، “مطالعه” خواهد کرد.

آقای مدودچوک، 67 ساله، یک سیاستمدار اوکراینی و تاجر ثروتمند است که در اواسط آوریل در اوکراین در حالی که در حال فرار بود دستگیر شد.

ابتکار در WHO

اوکراین همچنین به ابتکار قطعنامه ای است که باید در روز یکشنبه به مجمع 194 عضو سازمان بهداشت جهانی ارائه شود. این کشور باید حملاتی را که مسکو به سیستم بهداشتی انجام می دهد محکوم کند، اما همچنین پیامدهای بسیار جدی تهاجم و محاصره بنادر اوکراین بر عرضه جهانی و انفجار قیمت غلات را محکوم کند.

او همچنین در گفتگوهای مجمع اقتصادی داووس در سوئیس که پس از دو سال وقفه به دلیل کووید-19 از روز دوشنبه آغاز می شود، حضور خواهد داشت.

آقای زلنسکی اولین رئیس دولتی خواهد بود که روز دوشنبه از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی خواهد کرد. بسیاری از سیاستمداران اوکراینی شخصاً این سفر را انجام خواهند داد. از سوی دیگر روس ها کنار گذاشته شدند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *