جنگ در اوکراین: روس ها اعلام کردند که اولین کشتی تجاری ماریوپل را ترک کرده است و آنها “بخشی” از سورودونتسک را کنترل می کنند.

رهبر جدایی طلبان طرفدار روسیه دونتسک در پیام رسان تلگرام خود می نویسد: امروز 2500 تن رول ورق فلزی از بندر ماریوپل خارج شد، قایق به سمت روستوف حرکت کرد.

دنیس پوچیلین تأکید می کند: «این گره حمل و نقل برای دونباس بسیار مهم است». او توضیح می دهد: «این یک بندر بسیار مهم در دریای آزوف است و تنها بندری است که می توانید انواع کالاها را از جمله در فصل زمستان در آن ترانسفورم کنید.

رهبر همچنین اشاره کرد که بخشی از کشتی‌های بندر ماریوپل به ناوگان تجاری جمهوری خودخوانده دونتسک (DNR) منتقل خواهند شد. وی به نقل از آژانس های روسی گفت: “بخشی از قایق ها تحت صلاحیت DNR قرار خواهند گرفت.” وی افزود که این کشتی ها “تغییر نام خواهند کرد”.

بندر ماریوپل که در دریای آزوف مشرف به دریای سیاه است، قبل از حمله کرملین به اوکراین بود که در 24 فوریه راه اندازی شد، دومین بندر مهم غیرنظامی اوکراین پس از بندر اودسا.

به ویژه، صادرات انبوه تولید غول پیکر غلات اوکراین را که اکنون به دلیل درگیری در این کشور مسدود شده است، امکان پذیر کرد، که نگرانی از بحران جهانی غذا را افزایش می دهد.

کرملین فتح ماریوپل را در 21 آوریل اعلام کرده بود، پس از نبردهایی که شهر را تا حد زیادی ویران کرد.

اما آخرین مدافعان اوکراینی در محل، که در کارخانه عظیم فولاد آزوفستال مستقر بودند، تنها حدود یک ماه بعد، پس از تقریباً سه ماه درگیری، تسلیم شدند.

در 24 می، ارتش روسیه اعلام کرد که 1.5 میلیون متر مربع از منطقه دریایی بندر و همچنین 18 اسکله و 32 کشتی را پاکسازی کرده است و به این ترتیب امکان از سرگیری فعالیت های بندری فراهم شده است.

اما مسکو بارها بر لغو تحریم های غرب علیه خود به عنوان پیش نیازی برای ازسرگیری صادرات غلات تاکید کرده است.

روس ها “بخشی” از سورودونتسک را کنترل می کنند

فرماندار این منطقه روز سه شنبه اعلام کرد که نیروهای روسی اکنون “بخشی” از شهر سورودونتسک در شرق اوکراین را تحت کنترل دارند که هفته هاست آن را گلوله باران می کنند و سعی در تصرف آن دارند.

در تلگرام Serguiï Gaïdaï در رأس منطقه لوگانسک آمده است: “وضعیت بسیار پیچیده است. بخشی از Severodonetsk توسط روس ها کنترل می شود.”

او گفت، با این حال، روس ها “نمی توانند آزادانه پیشروی کنند” و جنگنده های اوکراینی “هنوز در شهر باقی مانده اند”.

آقای گایدایی گفت: “دشمن در حال برنامه ریزی عملیاتی برای پاکسازی قلمرو روستاهای مجاور است.”

روز دوشنبه، فرماندار اعلام کرد که نیروهای روسی تا مرکز سورودونتسک پیشروی کرده‌اند، شهری با 100000 سکنه قبل از جنگ امروز که عمدتاً ویران و متروک شده بود.

این شهر هفته هاست که توسط نیروهای روسی و جدایی طلبان طرفدار روسیه که در کنار آنها می جنگند بمباران می شود. ده ها غیرنظامی در آنجا کشته شدند.

Severodonetsk و شهر دوقلوی آن Lysychank در بیش از 80 کیلومتری شرق کراماتورسک واقع شده اند که از زمانی که جدایی طلبان مورد حمایت مسکو بخش شرقی این میدان زغال سنگ بزرگ را در سال 2014 تصرف کردند، به مرکز اداری دونباس اوکراین تبدیل شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *