حراج داران بروکسل قصد داشتند جمجمه انسان از کنگو را بفروشند

این حراج قرار بود در بروکسل با استفاده از وب سایت بین المللی حراج داران Drouot برگزار شود. قرار بود این جمجمه‌ها بین قطعاتی متشکل از نقاشی‌ها، جواهرات، پالتوهای خز، مبلمان و سایر عتیقه‌ها به حراج گذاشته شود، اما انتقادات گسترده‌ای را به دنبال داشت.

حراج کاران Vanderkindere اکنون به دلیل فروش برنامه ریزی شده جمجمه های کنگو که با استعمار بلژیک در آفریقای مرکزی مرتبط است عذرخواهی کرده اند.

آنها در بیانیه ای گفتند: “ما به هیچ وجه از رنج و تحقیر مردم در طول دوره استعمار حمایت نمی کنیم.”

عکس جمجمه ها و اطلاعات همراه آن از سایت حذف شده است. یکی از جمجمه‌ها متنی به زبان فرانسوی با امضای لویی لورن، پزشک بلژیکی که برای عملیات نظامی در کنگو کار می‌کرد، دارد. او توضیح می‌دهد که جمجمه را از درختی در روستای «بومبیا» که در سال 1894 قربانی‌های انسانی شده بود، برداشت.

جمجمه دوم متعلق به یک آدمخوار از بنگالا توصیف شده است، در حالی که گفته می شود جمجمه سوم دارای جواهر پیشانی است و متعلق به یک رئیس عرب به نام مونی موهارا است.

این مجله فرانسوی پاریس مچ بود که حراج برنامه ریزی شده را بیشتر مورد توجه عموم قرار داد.

حراج‌دهندگان نمی‌گویند صاحب جمجمه‌ها چه کسی است، اما تخمین زده‌اند که این جمجمه‌ها می‌توانند تا 1000 یورو به فروش برسند.

نادیا نسایی، محقق، می‌گوید فروش جمجمه انسان غیرقابل قبول است: «در ماه ژوئیه، بلژیک قانونی را تصویب کرد که اجازه می‌داد آثار هنری دزدیده شده به کنگو بازگردانده شود. فروش اعلام‌شده جمجمه‌های کنگو نشان می‌دهد که بلژیک به یک چارچوب قانونی نیاز دارد که امکان بازگرداندن بقایای انسان‌ها را که توسط مستعمرات به عنوان غنیمت به بلژیک آورده شده است، به خانواده‌ها و جوامعشان در مستعمرات سابق بدهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *