مقامات مالیاتی بلژیک ممکن است بتوانند به اطلاعات تلفن همراه شهروندان دسترسی داشته باشند

دولت بلژیک در حال کار بر روی پیش نویس قانونی برای تقویت مبارزه با تروریسم است، اما پیشنهاد فعلی همچنین به مقامات مالیاتی اجازه می دهد تا به داده های تلفن شهروندان بدون حکم دسترسی داشته باشند.

دسترسی به سوابق تلفن همراه معمولاً مستلزم مداخله قاضی تحقیق است. اما Het Nieuwsblad و Le Soir گزارش می دهند که “قانون جدید حفظ داده ها” به مقامات اجازه می دهد تا این فرآیند را دور بزنند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که متن پیش‌نویس بیش از حد مبهم است، در حالی که قصد دارند از نگهداری سوابق اپراتورهای مخابراتی اطمینان حاصل کنند تا پلیس یا دادگاه‌ها بتوانند در صورت لزوم آنها را بررسی کنند.

این متن تصریح می‌کند که «مقامات صلاحیتدار برای کشف و بررسی تخلفات مجازات‌های اداری با ماهیت کیفری» می‌توانند داده‌های تلفن همراه را درخواست کنند و سازمان مالیاتی تحت این تعریف قرار می‌گیرد.

میشل ماوس، کارشناس مالیاتی، به Le Soir گفت: «در گذشته، دادگاه قانون اساسی قوانینی از این دست را لغو کرده بود، زیرا آنها از حد فراتر رفتند.

«امروز به روشی متفاوت توصیف می‌شود، اما دامنه آن بسیار گسترده است. با این حال، این فقط یک پیش نویس قانون است – متن نهایی ممکن است متفاوت باشد.

دولت در حال حاضر برخی نکات ظریف را در پیش نویس قانون قرار داده است، از جمله تاکید بر اینکه همه مقامات مالیاتی قصد ندارند اطلاعات جمع آوری شده تلفن را مشاهده کنند.

تنها به BBI (بازرسی مالیاتی ویژه) چنین قدرت بازرسی واگذار می شود، چنین نکات ظریفی روشن می شود و نه کل اداره مالیات.

عکس: © Belga/Jonas Hamers

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *